häst som drar sönder saker

K

kringla

Jag undrar om det finns någon som har lite tips.

Jag har en häst som har kommit på den briljanta iden att när han står uppstallad i gången kan han bara backa och så går allt sönder. Det har slutat med att han har dragit ner fem stolpar och ett antal grimmor är sönder. Det händer att han blir rädd och drar för det och så fort grimman/stolpen är sönder är allt bra igen, han springer inte sin väg eller så. Ska kanske säja att det är ett gammalt stall med inte så bra stolpar. Ska även tilläggas att han kan och har varit mycket duktig på att stå i gången.

Så några tips hade varit jättesnällt då jag börjar fundera på ikke skonsamma metoder...........

Sv: häst som drar sönder saker

Har ett hblsto som får panik när hon känner att hon sitter fast, väldigt jobbigt. Ska tilläggas att hon förr stog i spilta, när vi köpte henne, vet ej varför hon helt plötsligt började med sånna här dumheter.
Var en som sa att jag skulle testa med halsrem, men har ej gjort detta. Men du kanske kan testa det.

Ett grovt gummigrimskaft med panikhake i ena sidan och grov karbinhake i andra, en ordentligt förankrad bindring. Sen kan han dra sig trött;) gummit ger ju efter och det uppstår ingen snärteffekt.

Lycka till!

Det värsta är att han ibland kan stå hur fint som helst sen helt plötsligt får han fnatt och drar. Det har hänt att han inte kommer loss och då accepterar han det sen tar det nån dag så försöker han igen. Ska nog prova halsringen det var en bra ide jag har hittat två stolpar som inte verkar ge sig i första taget.
Han har förresten också stått i spilta och har börjat med dessa tramserier sen vi flyttade till eget stall...
Någon som har en annan ide för ger han sig inte skickar jag honom till slakt......:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Nackdelen med halsremmen är att det kan uppstå nackskador..

Man ska ju aldrig binda hästen i något som kan gå sönder på det sättet! :eek:
Då är det betydligt bättre att inte binda upp den alls...

Min häst är likadan som din, och jag kan ju inte säga att jag har nåpgot direkt bra förslag då jag inte vet varför din häst reagerar som den gör..
Min får "panik" när hon blir rädd för något, backar och känner att hon sitter fast. Ja eller när hon backar för att komma undan lite vatten :smirk:
Men jag har löst det så att jag alltid binder henne med balsnöre i ena änden.
Jag vill inte riskera att ta till den 'hårda metoden', eftersom jag inte vill ha en häst med skadad nacke eller brutna ben.
För min häst sliter tills hon kommer loss.
Första gången jag var med om det slet hon sönder vattenkopp, bindring och gimma :p (spilta)

En liten fråga: Är hästen ensam?

hästen är inte ensam. Inte visste jag att stallet var i så dåligt skick att det gick sönder. Just nu bryr jag mig inte om han får nack problem, han var bara tänkt som sällskap från början. Eftersom han har kunnat stå still och han slutar när han märker att det inte går vill jag gärna ha lite tips om hur man kan binda upp honom på ett hållbart sätt. Han får bryta hur många ben han vill eller ha sönder sin nacke, han ska stå still. Visst att det vid enstaka tillfällen blir alla hästar rädd och måste kunna ta sig loss, men han ska kunna stå i stallet. Du ska kunna sköta din häst i stallgången.

Jag kör med två alternativ; antingen det som borsalino skriver om, rejäla gummirep som är fast förankrade, gärna med dubbla grimmor.

Elller ögla av tex balsnöre i ena sidan, hästen backar, snöret går av, men hästen sitter fast på den andra sidan.
Inget har gått sönder, men det går åt en del balsnöre, vilket jag ser som ett mindre problem.

Det finns en repgrimma som jag använde för massa år sedan på en häst som oxå slängde sig bakåt. I panik iofs...
Men iallafall den kommer säkert funka på din pålle med!

Den heter **Be Nice Halter** (var snäll grimma) :rofl:

Finns att beställa på nätet fr UK.
http://www.benicehalters.co.uk/

Den har små rundade koppar "bulor" på nackstycket som trycker på nacken när hästen inte "är Nice". Och skapar ett obehagligt tryck som gör att hästen slutar dra och får då "eftergiften" o nacken som belöning! Den var verkligen kanonbra!

En annan kompis häst brog sönder sina nack kotor med halsring och en annans häst drog loss boxgallret och fick det på sig!

Min häst stod still... :banana:

hästen är inte ensam. Inte visste jag att stallet var i så dåligt skick att det gick sönder. Just nu bryr jag mig inte om han får nack problem, han var bara tänkt som sällskap från början. Eftersom han har kunnat stå still och han slutar när han märker att det inte går vill jag gärna ha lite tips om hur man kan binda upp honom på ett hållbart sätt. Han får bryta hur många ben han vill eller ha sönder sin nacke, han ska stå still. Visst att det vid enstaka tillfällen blir alla hästar rädd och måste kunna ta sig loss, men han ska kunna stå i stallet. Du ska kunna sköta din häst i stallgången.

*** Tycker inte om inställningen i det du skriver ***

Sällskapshäst eller inte.....

Men testa Be Nice Haltern så får du honom och stå still utan att han skadar sig!

raderat **

Betonggolv med lite halm ovanpå.. Halsring och grimma. Du drar genom ringen i grimman och i halsringen. Sen kan h*n dra, det blir snorhalt.. Eller något som sitter ordentligt fast, så hästen inte kommer loss..

Sista utvägen, en kvast i rumpan.. ;)

Håller med dig, Hästen SKA kunna stå i gången.

går inte utrustningen sönder så gör väl hästen det, o det vill man kanske inte? repgrimman kan göra stora skador därför ska man inte binda upp i dom.

Så några tips hade varit jättesnällt då jag börjar fundera på ikke skonsamma metoder...........

Nu har du fått tips på konkreta skonsamma metoder som fungerar, varför överväger du ändå våld/aggresssion?
Man får den häst man förtjänar ibland...

Varför inte bara lära honom stå still lös? :angel: Det tycker jag alla hästar ska kunna. Min ponny kan jag lämna lös ute och hon står där tills jag hämtar henne. Den stora har jag inte haft lika länge och därför inte kommit lika långt med.

Trist attityd mot hästen du har bara. :mad:

/Maria

"knapprån"

Du kanske skulle fundera på Varför han gör så?
Vår hade gått omkull uppbunden som föl innan hon kom hit och hon fick ren och skär panik när vi försökte binda upp henne. Med träning blev det mer och mer sällan men fortfarande efter 3 år kan vi vid enstaka tillfällen se hur ögonen börjar stirra för att övergå till att nästan rulla runt..... Då gäller det att vara snabb att ta loss henne för annars är de gågna årens arbete bortkastat...

Jag har aldrigt gjort något dumt mot min häst, men ibland blir man lite förbannad och då skriver/säger man saker som man kanske ångrar.
Jag provade med halsringen, men måste fått tag på en dålig sådan med tanke på att ringen gick sönder på ett nafs.
Han måste kunna stå still uppbunden med tanke på att det finns barn i stallet och de är mitt ansvar. Han är "bara" 3 och kan stå still utan att bli uppbunden ett litet tag, men finns det som sagt barn kan jag inte riskera att han helt plötsligt vänder sig om och kanske får ett fnatt.
Självklart är jag inte ute efter att skada honom eller att han skadar sig, men jag har börjat få slut på ideer och bad er om hjälp. Ni får säga vad ni vill om hur jag låter, jag vet att han har det bra här och mår bra. Han är min häst och jag vill inte att något ska hända honom, men han kan inte hålla på så här.

Det där med vara snäll grimman kanske man ska prova, du har ingen aning om vad den kostar? Jag såg inget pris, men jag tittade bara snabbt.....

"knapprån"

Du kanske skulle fundera på Varför han gör så?
Vår hade gått omkull uppbunden som föl innan hon kom hit och hon fick ren och skär panik när vi försökte binda upp henne. Med träning blev det mer och mer sällan men fortfarande efter 3 år kan vi vid enstaka tillfällen se hur ögonen börjar stirra för att övergå till att nästan rulla runt..... Då gäller det att vara snabb att ta loss henne för annars är de gågna årens arbete bortkastat...

Jag har faktiskt ingen aning om varför. Han har inte gått omkull (vad jag vet). Han har inte heller vistat några tendenser till att lägga sig ner när han drar. Han han bara fått panik var gång och dratt då kan man gå vidare på ett annat sätt tycker jag, då har du nått att stå på- men det här händer inte var gång och av mig till synes utan anledning.
Det är bara jag som har haft honom förutom uppfödaren, men hanstrades inte alls. Jag har haft honom i 2 år och räknar man bort sommarbeten och sånt har han varit hanterad i ett. På den tiden har han lärt sig bli longerad, tömkörd och jag har suttit på honom.
Så jag är faktiskt stolt över hur han har utvecklats.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 952
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 781
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 695
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd