häst som drar sönder saker

Sv: häst som drar sönder saker

Visst vore det lättare om hästar kunde tala...

Tyvärr var det så med vårt sto att vi först inte visste vad som hänt och det var dessutom inte hela tiden hon betedde sig skumt, men med facit i hand hade det kunnat gå helt på tok om vi inte fått reda på det och kunnat jobba henne från vetskapen om det hon varit med om. Vi köpte henne direkt från uppfödaren och det var där hon gått omkull. Paniken började kontigt nog inte förren vid 1 års ålder då vi började kräva lite mer av henne. Det hade kunnat bli helt ohållbart eftersom vi ofta hade barn med i stallet.

Men testa grimman du fick förslag om, den verkar vettig.

Jag har inte läst alla de andra inläggen.
Men här kommer ivarje fall ett sätt som kanske kan funka på din pålle.
Ett träd, ett långt rep och en grimma.
Surra repet runt trädet och provocera hästen att flytta sig. Han ska lära sig att han kan flytta sig åt sidorna istället för bakåt när han känner att han sitter fast. Du håller repet i ena änden och släpper efter när det behövs och håller emot när du tycker det behövs. Flytta hästen fram o tillbaka. Om han börjar dra bakåt så flyttar du han i sidled igen.
Man kan använda en repgrimma till dethär men var försiktig så att hästen inte skadar sig. Nacken är mycket känslig och det kan lätt bli bestående skador.

Lycka till!
/Anna

Hej.

Jag har haft liknande "problem" med min ena häst i somras. När jag band upp henne ute (utanför stallet) i uppbindningskrok på väggen började hon en dag att backa så att både grimma och uppbindning gick av! Den första gången det hände fick jag för mig att hon blivit skrämd av något, och kanske var det så, kanske var det något jag inte uppfattat själv. Nackdelen var dock att hon nu lärt sig att backa för att komma loss. Hon gjorde det aldrig panikartat utan bara lungt och stilla- tills uppbindningen var helt sträckt och då helt lungt ta ett eller två steg till och så var det kört. Jag kan säga att jag blev arg! Ibland kunde jag känna när hon började att luta sig bakåt och då stoppade jag henne enkelt genom att sätta handen på länden och visa att jag var där och inte accepterade att hon backade. Detta funkade ganska bra men man kan ju inte vara så på helspänn hela tiden!

Hästen höll på så här under sommaren, ibland, och jag tror att det bara var en "fixidé". När jag började stalla in henne igen och band upp henne i en gång (på båda sidorna) - har hon aldrig gjort det igen! Hur binder du upp? Med en eller två krokar? Mellan två väggar eller fritt? Mitt tips är att börja om igen så att säga - hantera hästen som om den aldrig varit uppbunden innan och lär den - igen- att det inte är något farligt och att du inte accepterar ett visst beteende. Kanske kan du ordna på något vis så att hon inte kan backa alls? Mellan två gångar kan man sätta ett stopp, ex pinne eller rör som gör att hon inte kan komma bakåt, som i en transport typ. Du kan även prova det gamla reptricket - med ett rep bakom rumpan som är fäst på en sida bakom hästen och där du håller i andra änden - när hästen börjar att backa kan du korrigera med linan/repet och dra åt samtidigt som du korrigerar med din röst- då blir det lite obehagligt och kanske slutar hon då.

Jag har läst att man kan binda hästen högt upp- dvs över huvudhöjd- för att inte låta det få kraft när den backar. Risken är dock att hästen går omkull och kanske skadar sig, men annars kan den dra sig trött så och "ge upp". Man kan även binda hästen på ett sätt runt halsen så att den, när den backar, stramas hårdare och får ett obehag - som släpper när hästen slutar att dra. Även denna metod kan göra att hästen går omkull, och det är ju inget man vill!!Jag har inte testat dessa själv och rekommenderar dem inte, hellre ett mildare sätt så länge som det är möjligt...

lycka till!

Jag har aldrigt gjort något dumt mot min häst, men ibland blir man lite förbannad och då skriver/säger man saker som man kanske ångrar.
Jag provade med halsringen, men måste fått tag på en dålig sådan med tanke på att ringen gick sönder på ett nafs.
Han måste kunna stå still uppbunden med tanke på att det finns barn i stallet och de är mitt ansvar. Han är "bara" 3 och kan stå still utan att bli uppbunden ett litet tag, men finns det som sagt barn kan jag inte riskera att han helt plötsligt vänder sig om och kanske får ett fnatt.
Självklart är jag inte ute efter att skada honom eller att han skadar sig, men jag har börjat få slut på ideer och bad er om hjälp. Ni får säga vad ni vill om hur jag låter, jag vet att han har det bra här och mår bra. Han är min häst och jag vill inte att något ska hända honom, men han kan inte hålla på så här.

Det där med vara snäll grimman kanske man ska prova, du har ingen aning om vad den kostar? Jag såg inget pris, men jag tittade bara snabbt.....

Jag kan kika på det men jag tror runt en 45 euro. Men det är väl investerade pengar!
Och det är ok att binda upp i den men ha ett balsnöre på ena sidan!

Jag köpte min grimma i sverige, ring till ´western häst affärer och hör om dom kan hjälpa dig ! annrs borde en vanlig kunna beställa in det med! Tror iofs att snabbatse sättet är att beställa fr UK!

Lycka till...

:banana:

jag använde en vanlig repgrimma otch ett tjockt rep som jag band henne i ett träd med, man får knyta grimman tajt för den ger med sig lite (iaf min). I trädet band jag henne med en knut som man kan rycka så det släpper om det skulle hända något. Hon stod där o slet några ggr sen slutade hon. Provade också kvast men det hjälpte inte, hon gjorde om det ändå.
Ska man göra detta inne gäller det ju att man har något att binda i som pallar, så hästen inte kommer loss. Kommer den loss så vet den ju att den kan göra så igen.. Givetvis får man ju vara beredd att lossa om det vekar gå illa.
Sen finns det ju förstås en risk med nacken men den risken tar jag då jag inte kan ha hästar som håller på så.

Vad ni än gör, bind ALDRIG upp en häst i repgrimma! Den är endast till för hantering av hästen. Har till min stora fasa sett hästar gående i hagen med repgrimma på... Det kan lätt resultera i en strypt häst! :(

Det kan ju vara så att din häst bara fått för sig att fnatta, och hittills har det ju gått vägen, han har lyckats komma loss. Så jag tror du gör rätt som åtminstone ett tag framåt binder honom så att han inte kan komma loss, men strunta i kvastar och våld, tror att det bygger upp mer problem, du vill ju ha en vuxen häst som litar på dig sedan. Min förra unghäst hade bara varit uppbunden i boxen när jag köpte honom, och i början band jag upp honom i boxen, men sedan vill man ju göra dem mer beredda på vuxenlivet som ridhäst och jag började ställa honom i gången, vilket var livsfarligt så fort någon gick i gruset utanför exempelvis. Han hade nerverna lite utanpå, men blev egentligen inte, som jag upplevde det, rädd, utan bara sådär hästigt hetsig och pratade jag då förstånd med honom, dvs tog tag i grimman, så lugnade han sig. Han gjorde som din en eller två gånger, dvs han backade och kom loss, sedan hann jag gå fram och ta tag i grimman och drog huvudet nedåt samtidigt som jag sa Nej klart och tydligt ( alla mina djur vet vad det betyder...)
Så ibörjan få du försöka vara med och hinna ta tag i honom, tror du inte att han slutar trots att du tar i honom så träna ledarskapet först.
Just unga hästar lär sig så himla fort, både bra och dåliga saker!!!

Men herregud, man är ju där hela tiden och ser vad som händer.
Nu gällde ju det här att binda en häst som kastar sig inte i vanliga fall.

Du får ALDRIG binda en häst i repgrimma! Den går inte sönder utan det gör hästen! En repgrimma är enbart till för hantering.

Jag binder mina sådana hästar i repgrimma och det är liksom meningen att grimman inte ska gå sönder!!
Mina hästar har heller inte gått sönder då jag hela tiden har övervakat det hela och varit beredd att "rycka i snöret" om något skulle gå fel.
Håller däremot med om att man inte ska binda hästar med repgrimma i vanliga fall och utan uppsikt.

hästen är inte ensam. Inte visste jag att stallet var i så dåligt skick att det gick sönder. Just nu bryr jag mig inte om han får nack problem, han var bara tänkt som sällskap från början. Eftersom han har kunnat stå still och han slutar när han märker att det inte går vill jag gärna ha lite tips om hur man kan binda upp honom på ett hållbart sätt. Han får bryta hur många ben han vill eller ha sönder sin nacke, han ska stå still. Visst att det vid enstaka tillfällen blir alla hästar rädd och måste kunna ta sig loss, men han ska kunna stå i stallet. Du ska kunna sköta din häst i stallgången.

Med den inställningen ska man inte ha en häst!

Om du vill prova en lite hårdare grej, kan du alltid ha en kedja (helst under hakan) och hänga den över halsen, med repet på den sidan du står på.
Är du tillräckligt snabb i reaktionen kan du hålla emot/dra tag i den så frot hästen visar tendens att kasta sig.

Är bara du tillräckligt snabb i reaktionen så har inte hästen en chans att hinna backa.
Det gäller med eller utan kedja!

Du kan inte förvänta dig att hästen ska kunna göra nått om du inte är tillräckligt duktig för att lära den saken.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 952
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 781
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 695
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd