Häst som bits.

T

Tusse2

Hejsan!
Jag har en vallack som fyller 2 år i Juni.
Problemet är nu att han bara bits o bits! Han biter precis alla som kommer i närheten, och fast man ryter åt honom och är jätte arg så bryr han sig inte alls! Han bara försöker igen och igen och igen!
Jag har rent ut sagt tröttnat på detta nu och så har han hållit på i 1 år som jag har haft honom.
Godbitar och sånt ges inte ur handen, utan på marken.

Några tips på vad jag skulle kunna göra?
En kompis sa att jag skulle endera bita tillbaka eller också knipa till honom i halsen..

De gångerna man märker att han FÖRSÖKER bita, vad gör man då?
Jag har rytit åt honom "FY" och "NEJ" men han fattar ju inte.

Börjar bli totalt förtvivlad.
Även min syster börjar bli led detta, OCH min mamma.
Min bror går inte ens i närheten av honom och inte pappa heller.

HJÄLP! :confused:

Sv: Häst som bits.

Har du sett en häst ryta NEJ och FY åt en häst någon gång?
Det kanske är dags att gå in vara bestämd och visa att allt utrymme är ditt utrymme och att han skall vika undan när du kommer. Då behöver du inte ens öppna munnen. Att han ens tänker tanken på att bita dig visar att ni har ett ledarskapsproblem. Hur tror du att hans hagkompisar skulle hantera att han bet dom?

Lycka till.

Att visa att jag är hans "ledare"... jovisst, så fort man kommer in i hagen, så försöker han springa över en!
När man står där bestämt med spöet i handen låter han bli att försöka komma på och bita, men sen när man inte har spöt har han ingen respekt alls!
Jag försöker och försöker, men ger snart upp.
Rädd är jag inte, och backar inte när han kommer emot. Ska jag förbi eller ngt så flyttar jag honom bestämt.
Men ändå bits han och håller på.

Andra tips? :confused:

Jäpp, det vara vara jobbigt att inkräkta på ditt område. Mycket jobbigt. Hur uppför han sig i grimskaftet till och från hagen?

Har du testat att använda handen till att daska till honom på mulen när han bits?

Mina unghästar får då veta att de lever om de nyper min, inte går jag och hämtar ett spö utan det blir en dask över nosen.

"problemet" med unghästar är att man måste vara konsekvent till tusen, överösa dem med beröm när de gör rätt och bestraffa snabbt när de gör fel, efter två sekunder fattar de inte vad de gjort fel.

Mitt tips är att läsa om horsemanship, där får man reda på hur hästar är mot varandra och det är så man själv måste bete sig.

En häst får inte ont när vi 'smiskar' till den på mulen när den bits, den förstår bara innebörden med att den inte får bitas.
Ute i naturen/hagen sparkar/biter de högre ranghästarna de i lägre rang, och jag lovar, de finner sig i att vara lägre i rang om någon sätter sig över dem.

Jäpp, det vara vara jobbigt att inkräkta på ditt område. Mycket jobbigt. Hur uppför han sig i grimskaftet till och från hagen?

Då uppför han sig helt okej.
Ibland försöker han med att plötsligt överaska en med att ge en ett tjuvnyp, eller försöker bita i grimskaftet när man går.

Har du testat att använda handen till att daska till honom på mulen när han bits?

Mina unghästar får då veta att de lever om de nyper min, inte går jag och hämtar ett spö utan det blir en dask över nosen.

"problemet" med unghästar är att man måste vara konsekvent till tusen, överösa dem med beröm när de gör rätt och bestraffa snabbt när de gör fel, efter två sekunder fattar de inte vad de gjort fel.

Ja även det har jag testar. Han fortsätter ändå att bitas och bryr sig inte det minsta.
Fick tips om att testa med en svamp med tallsåpa som jag trycker in i munnen på honom när han bits eller försöker, och det fungerade till en början, men sen blev det jobbigt bara att ha den med hela tiden och så..

Ja även det har jag testar. Han fortsätter ändå att bitas och bryr sig inte det minsta.
Fick tips om att testa med en svamp med tallsåpa som jag trycker in i munnen på honom när han bits eller försöker, och det fungerade till en början, men sen blev det jobbigt bara att ha den med hela tiden och så..

Han har tappat respekten för människor, lyckas ni inte ta tillbaka den så kommer ni att ha en jobbig vuxen häst snart. Hästar är lyhörda och känsliga (de flesta) och har de väl lärt sig en olat så kan det ta lång tid att vänja av.

Såpsvamp var annorlunda, själv skulle jag förmodligen inte vara tillräckligt snabb med att få den på rätt plats innan "tiden gått ut" som hästen sätter i samband med situationen. :crazy:

Jag tror precis som ghost att hästen ifråga inte har någon respekt för människor ö.h.t. Då gäller det att tydligt tala om för hästen "vem det är som bestämmer". Visa att du är en värdig ledare! Och det handlar just om att vara konsekvent, ge massor av beröm när han gör rätt, och aldrig "dalta" (inte detsamma som att prata, klappa). Lär honom vad NEJ betyder genom att stegra konsekvensen när han gör något dumt (börja med ett nej, och öka sedan trycket tills han slutligen får sig en smäll - om man han inte slutar tidigare).

En häst som biter mig åker dock omedelbart på en smäll, för det gör ONT och kan ge mig otäcka skador, och sådant är förstås helt oacceptabelt. Och kommer inte konsekvensen på en gång i en sådan situation, har hästen snart glömt varför den plötsligt får en smäll, och då har man inte kommit någon vart för att få hästen att koppla ihop att bita matte = smäll på nosen.

Sedan tror jag det är viktigt att alla som hanterar hästen är lika konsekventa, och använder sig av samma metoder. Ingenting blir bättre av att någon blir galen och börjar ryta, gapa eller slå "hej vilt" omkring sig. Det är lugn och konsekvens som gäller.

Tror jag.

Senast ändrad:

Asså förlåt, men måste bara fråga. varför har du en unghäst om du inte kan hantera den? du ska ju knappast acceptera att han biter dig, så fort han biter dig, tryck in honom i ett hörn!! Eller som ghost skrev ( en mycket vettig människa måste ja säga! ) smäll till honom över mulen. Acceptera inte att han springer över dig i hagen, ställ dig och vifta med armarna ( det är något han själv blir rädd för - när du blir större än honom själv ). Ta ett spö eller vad som helst och smäll till honom på bogen - HÅRT!!!!! Få honom att fatta att han inte får göra som han gör.

Asså förlåt, men måste bara fråga. varför har du en unghäst om du inte kan hantera den?

Varför ska det alltid komma liknande kommentarer. En desperat person skickar in ett rop om hjälp, ska inte vi försöka hjälpa då? Personen har just denna hästen och inte blir det bättre av att man ifrågasätter det. Det kan ju finnas tusen olika anledningar till att man har en unghäst. Personen i fråga kan ju ha hanterat unghästar förr med framgång, men denna gång har något gått snett. Hästar är ju så olika och någon gång stöter man på problem man aldrig sett förut även om man ridit i "100" år.

De gånger jag har haft problem är jag tacksam att jag stött på hjälpsamma och ödmjuka människor istället för ovan attityd.

Till TS: Om inte råden i denna tråd hjälper skulle jag nog ha tagit hjälp av någon annan. Det låter som om ni har hamnat i en ond cirkel och ibland kan det vara till stor hjälp om någon utifrån kommer och studerar er. Se saker från annan synvinkel.

Hoppas det löser sig. Lycka till!

Har han äldre hagkompisar? Bestämda ston brukar inte vara så överseende med bitande unghästar.

Ofta leker vallacker och hingstar ganska hårdhänt med varann och bitandet är inte illa ment mellan dem, däremot brukar ett "grinigt" sto vara mycket konsekvent när de förklarar att "han ska sluta bitas för :devil: "

Lek grinigt sto med 100% konsekvens! Han ska få dansa undan när du tillrättavisar och klia på ett bra ställe när han gör rätt!

Att han försöker springa över dig i hagen är ju också för han tycker att han är bäst, det skulle aldrig ett äldre sto acceptera !

Man behöver absolut inte träffa vid tillrättavisandet , det viktiga att man får en reaktion, att hästen viker undan och går iväg.

Unghästar kan vara dryga och ofta är det bättre att man bara hanterar dem när man själv är fokuserad och känner att man orkar med. Det är bättre att man hanterar dem 5 min som går bra än en timme som är skit för att man själv inte är upplaggd den dagen!

Äldre ston brukar vara väldigt duktiga på att uppfostra unghästar. Hur länge går han ute? Hur ser hagen ut? Jag stod i ett stall där det fanns en nafsig valack han var för visso 14 år. Det var vinter och hagarna var tråkiga bara sten och lera och hästen stod på spån. Jag föreslog ägaren att de skulle ge hästen grangrenar att gnaga på och när hästen hade fått det så sa ägaren att han blivit mindre nafsig. Den här hästen verkade alltså ha ett gnagbehov och när han inte hade något att gnaga på så blev han nafsig. Bara en tanke

Asså förlåt, men måste bara fråga. varför har du en unghäst om du inte kan hantera den?.

Alla är barn i början och det finns så mycket kvalificerad hjälp att få.
Ett bra sätt att lära sig är att ha en:)
Och den ene är inte den andre lik så att vara fullärd när man skaffar sig en är lite svårt.
Har man bara viljan att lära så brukar det gå hur bra som helst.

S.O. som började sin hästägarkarriär med tre dräktiga märrar för en massa år sedan.:D

Då uppför han sig helt okej.
Ibland försöker han med att plötsligt överaska en med att ge en ett tjuvnyp, eller försöker bita i grimskaftet när man går.

Just när man går mellan hagen och stallet tycker jag är ett ypperligt tillfälle att träna ledarskap. Att varje gång avkräva något litet som ett par volter, en ryggning att när du går emot honom så skall han flytta sig innan du träffar honom, gå fort och tvärstanna, osv. Såna småsaker och att dessutom alltid i alla lägen ha absolut nolltolerans för även små olater brukar göra underverk på små busfrön.

Asså förlåt, men måste bara fråga. varför har du en unghäst om du inte kan hantera den? du ska ju knappast acceptera att han biter dig, så fort han biter dig, tryck in honom i ett hörn!! Eller som ghost skrev ( en mycket vettig människa måste ja säga! ) smäll till honom över mulen. Acceptera inte att han springer över dig i hagen, ställ dig och vifta med armarna ( det är något han själv blir rädd för - när du blir större än honom själv ). Ta ett spö eller vad som helst och smäll till honom på bogen - HÅRT!!!!! Få honom att fatta att han inte får göra som han gör.

Man lär sig aldrig att hantera en unghäst om man inte skaffar en.

Jo, han har nog som sällskap ett sto på 7 år, och hon visar tydligt att hon är ledaren.

Hagen är ganska stor, finns träd och en stor sten där osv..
ska testa med grankvistar!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 784
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 375
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 730
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar