Häst som backar och lägger sig

VanillaCoke

Trådstartare
Sedan två månader tillbaka rider jag en ponny som varit en s.k. "vandringspokal" och är van att få göra som hon vill. I början kunde jag knappt ta henne i hagen, hon stod inte still i stallgången utan kastade sig och skulle knuffa in mig i väggen, jag mer eller mindre hängde i grimskaftet när jag skulle leda henne, och i ridningen bockade hon konstant. Nu kommer hon fram till mig i hagen, står snällt i stallgången, knuffas inte, jag kan leda henne utan problem och hon har nästan slutat bocka.

Den stora utmaningen nu är att få henne att gå dit jag vill när jag rider. Hon vill alltid bestämma väg och när jag sätter emot protesterar hon genom att backa, kasta med huvudet och halvstegra. Hon börjar med något av det, fungerar inte det (vilket det aldrig gör eftersom jag inte ger mig) så kör hon hela repertoaren. När alla trick är prövade utan resultat händer det att hon lägger sig ner med mig på ryggen. Om jag rider på grusvägarna runt stallet backar hon gärna ner i ett och annat dike när mitt val av väg/håll inte är till hennes belåtenhet. Idag besökte vi ett antal diken, innan hon till slut lade sig ner med mig på... Hon går till slut framåt, och åt det håll jag vill, men det dröjer inte länge förrän hon backar ner i nästa dike/lyfter på frambenen/backar etc...

(När jag väljer en väg som råkar vara till hennes belåtenhet så går hon som en klocka med öronen framåt och går bra i alla gångarter.)

Någon som har något tips? Det vore bra med lite nya idéer känner jag :)
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Hade jag varit som du så hade jag tagit hjälp av en som kan det här med Horse man ship.
Den här damen behöver lära sej vem som bestämmer. Du är ju allaredan på god väg men en hel del återstår.
Otäckt det där med att hon lägger sej. Det kan hända allvarliga olyckor med det!
Hur gammal är hon? Vilken ras? Inte för att det har med saken att göra, bara nyfiken...
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Precis så där gjorde vår ponny när vi köpt henne. I ett halvår fick vi vara tre för att sköta henne. Hon sparkades, stegrade sig vid ridning, "frös fast" sprang ner i diken etc… MEN på hoppträningar/tävlingar skötte hon sig exemplariskt! Lugn och fin, brydde sig inte ett skvatt om andra hästar och hon var som en ängel att hantera. Efter många om och men fick vi till slut fram att hon var oerhört spänd i kroppen (bla efter en dålig sadel som vi slängde när vi hämtat henne) och vid uteritter spände hon sig och fick ont. Så fort hon fick behandling avtog problemen och idag visar hon inga sådana tendenser alls.

Vi fick också tips om att "visa henne vem som bestämmer" och vi hade välrenommerade tränare som inte alltid var så snälla och där vi tog efter för att vi var övertygade om att tränaren visste bäst. Så hade hon "bara" ont av sina spänningar…
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Har du möjlighet att få med en annan häst på ridturerna?
Det är ju inte lika skojigt att lägga tid på att backa och stå still när hästkompisen glatt travar vidare och försvinner runt en kurva.
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Har du möjlighet att få med en annan häst på ridturerna?
Det är ju inte lika skojigt att lägga tid på att backa och stå still när hästkompisen glatt travar vidare och försvinner runt en kurva.

Det funkade inte på vår ponny. Hon fortsatte även fast hennes kompis försvann ur sikte. I efterhand (efter behandlingarna) insåg vi att hon blev mer spänd (= mer ont) när kompisen försvann eftersom hon blev mer stressad.

Därmed inte sagt att det inte skulle fungera här :)
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Hade jag varit som du så hade jag tagit hjälp av en som kan det här med Horse man ship.
Den här damen behöver lära sej vem som bestämmer. Du är ju allaredan på god väg men en hel del återstår.
Otäckt det där med att hon lägger sej. Det kan hända allvarliga olyckor med det!
Hur gammal är hon? Vilken ras? Inte för att det har med saken att göra, bara nyfiken...

Hon är ett 10-årigt gotlandsruss. Extremt stark och ENVIS, men hon har ändå ett hjärta.
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Har du möjlighet att få med en annan häst på ridturerna?
Det är ju inte lika skojigt att lägga tid på att backa och stå still när hästkompisen glatt travar vidare och försvinner runt en kurva.

Jag har haft en annan häst med en gång. Den hästen gick då (ägaren körde med rockard) framför och jag red bakom. Det gick väldigt bra den gången, det var en av de första gångerna jag red ut på "min" häst.
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Precis så där gjorde vår ponny när vi köpt henne. I ett halvår fick vi vara tre för att sköta henne. Hon sparkades, stegrade sig vid ridning, "frös fast" sprang ner i diken etc… MEN på hoppträningar/tävlingar skötte hon sig exemplariskt! Lugn och fin, brydde sig inte ett skvatt om andra hästar och hon var som en ängel att hantera. Efter många om och men fick vi till slut fram att hon var oerhört spänd i kroppen (bla efter en dålig sadel som vi slängde när vi hämtat henne) och vid uteritter spände hon sig och fick ont. Så fort hon fick behandling avtog problemen och idag visar hon inga sådana tendenser alls.

Vi fick också tips om att "visa henne vem som bestämmer" och vi hade välrenommerade tränare som inte alltid var så snälla och där vi tog efter för att vi var övertygade om att tränaren visste bäst. Så hade hon "bara" ont av sina spänningar…

Intressant. Det låter precis som "min" häst. Dock tror jag inte att hon har ont, då hon är kollad. Jag har även testat att byta sadel samt rida barbacka men det gör ingen skillnad. Skönt att det löste sig för din häst i alla fall!
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Idag gick det helt plötsligt JÄTTEBRA att rida! Hon gick snällt från stallplanen utan några större protester (i vanliga fall har vi en dust redan där, innan jag får henne att gå ut på grusvägen som går från stallet). Sen skulle hon minsann inte gå på vägen, utan backade ner i diket för att fortsätta backa ut på åkern så fort jag styrde henne åt det håll vi skulle. Jag fick dock upp henne på vägen till slut, berömde massor och sen gick det riktigt bra! Hon gick till och med förbi hästarna vid grannstallet utan att protestera nämnvärt :)

Kanske insåg hon att hon inte fick någon lön för mödan genom att backa ner i vartenda dike, och dessutom lägga sig som hon gjorde häromdagen. Hoppas bara att det fortsätter såhär :)
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Inget illa menat, men har du ingen liten duktig vuxen som kan rida henne, och rida till henne lite, se om hon beter sig så då med?
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Inget illa menat, men har du ingen liten duktig vuxen som kan rida henne, och rida till henne lite, se om hon beter sig så då med?

Det kan ju vara så att TS är en mindre vuxen eller ett äldre "barn" I vilket fall som helst är det toppen att ta hjälp av kunnigare ryttare.

TS: Har du testat att snurra henne när hon börjar. Dvs styr henne runt, runt, runt. Och sedan framåt. De flesta hästar hatar det.
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Intressant. Det låter precis som "min" häst. Dock tror jag inte att hon har ont, då hon är kollad. Jag har även testat att byta sadel samt rida barbacka men det gör ingen skillnad. Skönt att det löste sig för din häst i alla fall!

Vår ponny var också kollad. Det tog två år innan de hittade detta och det gjorde de av en slump för att vi fick åka in och utreda en hälta som "plötsligt" dök upp. Hon blev sprutad med än det ena än det andra, genomgick en operation i ena benet och blev fortfarande inte bättre (hältan syntes på ett annat ben då). Till slut blev vi "remitterade" till en dipl kiropraktor som kunde konstatera att hela ponnyn var sned och knackade och knäckte till henne. I tre månader åkte vi sedan regelbundet så hon blev "fixad" och fortfarande tar vi regelbundet ut massör/kiropraktor för att lösa upp spänningar eftersom hon spänner sig så lätt. Allt detta för att sadeln hon haft hos förra ägaren var för liten. Det tog två år att få henne helt bra så att bara byta sadel eller rida barbacka en gång hjälper tyvärr inte.

Så skönt att det gått bättre för er nu iaf :)
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Inget illa menat, men har du ingen liten duktig vuxen som kan rida henne, och rida till henne lite, se om hon beter sig så då med?

Jag får nog räknas som "liten vuxen" ;) 25 år och väldigt nätt.

Hon har betett sig så här med alla tidigare ryttare och gjort som hon vill troligen hela livet. Dock gick det helt plötsligt jättebra (efter en rejäl dust ska tilläggas) häromdagen. Idag skulle hon gå av vägen på ett ställe (backa in i skogen tyckte hon var en bättre idé) men till slut gick hon dit jag ville. Puh!! Envishet och ett sjuhelsikes tålamod verkar vara det som gäller här :p

MaRomer: Tack för det tipset! Det ska jag testa nästa gång det blir en dust :)
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Vår ponny var också kollad. Det tog två år innan de hittade detta och det gjorde de av en slump för att vi fick åka in och utreda en hälta som "plötsligt" dök upp. Hon blev sprutad med än det ena än det andra, genomgick en operation i ena benet och blev fortfarande inte bättre (hältan syntes på ett annat ben då). Till slut blev vi "remitterade" till en dipl kiropraktor som kunde konstatera att hela ponnyn var sned och knackade och knäckte till henne. I tre månader åkte vi sedan regelbundet så hon blev "fixad" och fortfarande tar vi regelbundet ut massör/kiropraktor för att lösa upp spänningar eftersom hon spänner sig så lätt. Allt detta för att sadeln hon haft hos förra ägaren var för liten. Det tog två år att få henne helt bra så att bara byta sadel eller rida barbacka en gång hjälper tyvärr inte.

Så skönt att det gått bättre för er nu iaf :)

Oj, vad många turer ni verkar ha haft... Vilken himla tur att ni inte gav er utan att verkligen få reda på vad som var fel! Tänk så mycket skada en för liten sadel kan göra... :crazy:
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Puh!! Envishet och ett sjuhelsikes tålamod verkar vara det som gäller här :p

Tror att du har helt rätt i detta och att du helt enkelt ska fortsätta som du gör dvs var konsekvent. Har hon lyckats befästa detta beteende med tidigare ryttare så tar det så klart lite tid för henne att lära om. Ge inte upp och var snabb med beröm när det går bra så ger det sig troligen så småningom. :)
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Tror att du har helt rätt i detta och att du helt enkelt ska fortsätta som du gör dvs var konsekvent. Har hon lyckats befästa detta beteende med tidigare ryttare så tar det så klart lite tid för henne att lära om. Ge inte upp och var snabb med beröm när det går bra så ger det sig troligen så småningom. :)

Jo, hon har fått göra som hon vill under väldigt lång tid.

Idag testade damen en ny teknik, nämligen att frysa fast i backen. Vad gör inte en envis liten häst för att få sin vilja igenom... ;) Hon gjorde detta vid flera tillfällen och varje gång tog det TID innan vi kom någonstans. Eftersom hon inte brydde sig om några som helst hjälper så fick hon stå där hon stod. Hon fick gå om hon ville, men då inte åt något annat håll än framåt. Under tiden jag väntade nynnade jag "Vintern rasat ut i våra fjällar" för att behålla tålamodet. Till slut rörde hästen på påkarna... Om det berodde på min falska sångröst eller på att det blev för tråkigt att stå still vet jag faktiskt inte :p
 
Sv: Häst som backar och lägger sig

Finns en anledning till att det knappt går att sälja russ , he he ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp