Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Mygg och knott ger sällan den effekten här...ska vara bromsen då och den drar igång mitt på dagen...

Precis för här nere i södra sverige är det sååå mycket björn. Knappast, det är mygg och knott och dom kan göra hästar tokiga.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Det är ju det jag skriver. Är hästen trygg i boxen när det blåser och viner så är nog inte hästen särskillt känslig för blåsten. Det är du som lägger dom tankarna hos hästen, jag har otroligt svårt att hästar ser skillnad på det sättet på dag och natt, att dom skulle bry sig om mörkret såpass mycket.

För jag antar att hästen aldrig kan byta stall, aldrig kan stå i utebox etc utan är enbart trygg i just den boxen? Nej, tror faktiskt det är mer hos dig problemen ligger istället för hästen. Det brukar vara så när hästar är "rädda" för mörker osv.

Nej, den hästen (den lever än och är likadan vid 20 års ålder som när hon var unghäst) har flyttat rätt mycket i sitt liv, varit ute och tävlat. Fått föl och ger liknande beteende till avkommorna. Ett beteende man kunnat se även hos hästens far.

Jag har inte lagt några känslor på någon häst what so ever...den hästen är inte min utan jag hade henne hemma på tillridning/utbildning under en kort period men jag känner de som äger/ägt henne väl.

...kanske ska nämna att de hästar jag har hemma definitivt inte reagerar på annat än björn, faktiskt :cool:...och de finns här i Västernorrland, trot eller ej:angel:
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Precis för här nere i södra sverige är det sååå mycket björn. Knappast, det är mygg och knott och dom kan göra hästar tokiga.

*Förtydligar*... JAG har bott i SÖDRA delen liksom jag bor i NORRA nu. MINA hästar reagerade inte på det sättet för mygg och knott där jag bodde i TINGSRYD men däremot blev dom tokiga på BROMS. NU när jag bor i NORR är det BROMS och BJÖRN som skrämmer dom...inget annat:cool:
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

...kanske ska nämna att de hästar jag har hemma definitivt inte reagerar på annat än björn, faktiskt :cool:...och de finns här i Västernorrland, trot eller ej:angel:

tro det eller ej men björn finns inte här i söder och tro det eller ej, ja hästar reagerar på knott och mygg.

Och när man går sålångt att man påstår att hästen är mörkrädd, jo då har du lagt dina egna tankar hos hästen. Hästar är inte mörkrädda.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

*Förtydligar*... JAG har bott i SÖDRA delen liksom jag bor i NORRA nu. MINA hästar reagerade inte på det sättet för mygg och knott där jag bodde i TINGSRYD men däremot blev dom tokiga på BROMS. NU när jag bor i NORR är det BROMS och BJÖRN som skrämmer dom...inget annat:cool:

Förtydligar jag med då, JAG bor i södra sverige och hästarna i MIN hage reagerar och har alltid reagerat på knotten och myggen på kvällarna och mornarna. BROMSEN reagerar dom också på men dom lilla du finns på dagtid och då är oftast ägaren där och sprejer på medel och hjälper hästen. Det är sällan ägare där såpass sent eller tidigt att man ser hur hästarna reagear på mygg och knott. :cool:
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

tro det eller ej men björn finns inte här i söder och tro det eller ej, ja hästar reagerar på knott och mygg.

Och när man går sålångt att man påstår att hästen är mörkrädd, jo då har du lagt dina egna tankar hos hästen. Hästar är inte mörkrädda.
DU sa att hon var mörkrädd...JAG berättade bara hur hon beter sig när mörkret sänker sig och det är oväder!!!
Förtydligar jag med då, JAG bor i södra sverige och hästarna i MIN hage reagerar och har alltid reagerat på knotten och myggen på kvällarna och mornarna. BROMSEN reagerar dom också på men dom lilla du finns på dagtid och då är oftast ägaren där och sprejer på medel och hjälper hästen. Det är sällan ägare där såpass sent eller tidigt att man ser hur hästarna reagear på mygg och knott. :cool:

...och därmed borde du inse att ALLA inte faller i DIN ram utan det finns individer som reagerar HELT annorlunda än du är van vid. Kanske du behöver komma upp i min ålder för att upptäcka och inse det:cool:

....och åtminstone jag jobbar dagtid så jag ser till att hästarna skyddas mot broms INNAN dom blir anfallna...
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

DU sa att hon var mörkrädd...JAG berättade bara hur hon beter sig när mörkret sänker sig och det är oväder!!!
Du påstår att hästen reagarar på mörkret, inte jag. En häst som reagerar på mörkret är isåfall nervös för mörkret, lika med kan man påstå mörkrädd.

...och därmed borde du inse att ALLA inte faller i DIN ram utan det finns individer som reagerar HELT annorlunda än du är van vid. Kanske du behöver komma upp i min ålder för att upptäcka och inse det:cool:
Klart hästar reagerar olika, alla är inte känsliga. Visste du inte det? Jag har iallafall aldrig påstått att alla är likadana. Men jag vet mycket väl att vi inte har björn eller andra rovdjur här och jag vet mycket väl att hästar ofta är känsliga för mygg och knott. :cool:

Och förövrigt, har du så slut på argument att du måste dra till med din ålder? Snälla...eeh..ööh..eeh jag är äldre än dig och eeh vet bättre. Suck.
....och åtminstone jag jobbar dagtid så jag ser till att hästarna skyddas mot broms INNAN dom blir anfallna...
Nehe :eek: Wow, vilken hjälte du är, du borde få ett pris! För det gör ju ingen annan, sen vet dom flesta också kanske att effekten av medel inte håller i sig särskillt många timmar. Frammåt senare kväll så släpper ofta effekten och hästarna blir oroliga när myggor och knott kommer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

...och därmed sänḱte du dig så lågt man kan komma. Slutdiskuterat med andra ord:cool:
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

...och därmed sänḱte du dig så lågt man kan komma. Slutdiskuterat med andra ord:cool:

Kan säga det samma till dej, du gamla..Eftersom du nu ska dra till med åldern. Det är omoget.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jodå, visst kan det finnas anledningar till det. Mammas gamla travare, som vi helst av allt skulle vilja ha på lösdriften eftersom hon ändå inte jobbar och skulle vara trygg i flocken, får foderstrupsförstoppning om hon äter hö/hösilage som inte är uppblött och i hönät. Skulle vara väldigt ansträngande att fodra alla lösdriftshästarna så ;)
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag tror det har mer eller mindre helt att göra med om ligghallen ligger på rätt ställe och är tillräckligt stor och rätt för hästarna. Trivs hästarna i ligghallen använder dom den väldigt mycket.
Mina hästar har alltid använt ligghallen som toalett, i flera flera år, i olika stall.
Vissa hästar gillar att stå ute under bar himmel, oavsett väder.

Kan säga det samma till dej, du gamla..Eftersom du nu ska dra till med åldern. Det är omoget.
Jag tycker du beter dig väldigt omoget och försöker uppenbarligen "förminska" Piraja. Väldigt tråkigt att du beter dig så bara för att någon inte har samma åsikter.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Det känns som att du helt enkelt bestämt dig för att alla hästar mår bra av att vara ute dygnet runt, punkt slut. Jag ger upp diskussionen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 173
Senast: MML
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 850
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp