Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Lösdrift behöver inte innebära en mängd hästar i lerig hage med för liten ligghall och fri tillgång på hö.
Den kan bestå av 2 hästar som trivs med varandra med tillgång till varsin box i stallet med direkt utgång till grusad hage.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

*kl*

orkar inte debattera det som tråden har blivit utan svarar bara med mina teorier kring ursprungsfrågan...

Som jag ser det (som har alla mina på lösdrift) finns det flera anledningar till att en häst inte kan gå så. Tex. ryggproblem (spänner sig och/eller fryser om den går ute), återkommande problem med mugg, strålröta, regnskåller etc, extremt väder- eller insektskänslig, svår- eller lättfödd, hovproblem mm.

Alla dessa saker GÅR i princip alltid att komma till rätta med, med obegränsade resurser, tid och tålamod. I praktiken är det förstås en helt annan sak.

Tillägg: för övrigt så tycker jag det är förbaskat mycket lättare att ha stall... att mocka två stora lösdrifter dagligen hela vintern + allt extramockande och skötsel av hagar, släpa foder och vatten ut till hagarna - speciellt mitt i smällkalla vintern osv... mycket står man ut med för sina älskade djur :)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Som nullo-modo redan skrivit så kunde min gamling inte heller gå på lösdrift då det slet för mycket på henne, hon var den som alltid höll uppsikt över alla och aldrig kunde koppla av. Hennes dotter är lagd åt samma håll men där fungerar det hyfsat på lösdrift även om jag aldrig sett henne utnyttja ligghallen eller ens ligga ute i hagen, vi får se hur det blir när hon blir äldre, även henne kan jag bli tvungen att stalla upp med tiden om jag märker att hon börjar bli sliten av vakandet.

Min unghäst som jag blev tvungen att stalla upp fungerade alldeles utmärkt på lösdrift, men då det inte finns ngn i närheten där jag kan ha honom blev det box istället och bra mkt mer jobb än i en lösdrift.

Jag utgår alltid ifrån individen och inget strunt om att "alla kan gå utan täcken" och "alla kan gå på lösdrift". Jag har trott på myterna men insett alla kan inte gå utan täcke och alla kan inte gå på lösdrift, inser man inte det ska man heller inte ha häst.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Lösdrift behöver inte innebära en mängd hästar i lerig hage med för liten ligghall och fri tillgång på hö.
Den kan bestå av 2 hästar som trivs med varandra med tillgång till varsin box i stallet med direkt utgång till grusad hage.

Vem har sakt något om att dom måste ha lerighage eller fri tillgång på hö.
Dessa 2 var på ett en lösdrift utan lera och intag 2gånger om dagen för kraftfoder.
Funkade inte i allafall då dom inte kunde sova på lösdriften.

Kram
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag syftade dock på hästar som inte lugnar sig efter en liten tid. Det är klart att rutinbyte kan skapa viss oro, men en häst som går på t.ex. sommarbete i 1-2 månader och fortfarande uppträder stressat, skulle jag inte säga mår bra av att vara ute dygnet runt.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Vem har sakt något om att dom måste ha lerighage eller fri tillgång på hö.
Dessa 2 var på ett en lösdrift utan lera och intag 2gånger om dagen för kraftfoder.
Funkade inte i allafall då dom inte kunde sova på lösdriften.

Kram
Helt rätt det funkar inte för alla.
Men det finns många mindre bra lösdrifter.
Min gammelhäst fick täcke på sig eller togs in när det var dåligt väder.
Hästar tänker inte som vi, att nu är dags att gå in innan man blir blöt och fryser.;)
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

*kl*
Mina går på lösdrift och efter att vi flyttade hit kan jag inte ha ena på box då han blir helt till sig och försöker hoppa ut ur boxen och blir allmänt stressad av att stå inne. Nr 2 (som aldrig stått i stall under hela sitt liv) hade nog älskat att vara en "17-9 boxhäst" :p Ha står större delen av dygnet inne i lösdriften och vägrar stå under bar himmel om det blåser eller regnar.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Hästar tänker inte som vi, att nu är dags att gå in innan man blir blöt och fryser.;)

Just så tänker min ena :D Dara en kraftig vindpust och han springer in i lösdriften. Kan räkna på en hand de gånger han varit blöt av regn eller snö i vinter då han står inne vid dåligt väder :p
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag såg en annons där det stod att hästen inte kan och aldrig kommer kunna gå i lösdrift.

Vad kan det finnas för anledningar till det?

Jag tror inte riktigt det kan vara så?
Häst som lätt blir fet? Lösdrift innebär ju automatiskt inte fri tillgång.
Du får noga ringa o fråga.

det kan ju röra sig om vad som. att hästen inte får ro, äter för lite/ för mkt- vilket kan regleras.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag syftade dock på hästar som inte lugnar sig efter en liten tid. Det är klart att rutinbyte kan skapa viss oro, men en häst som går på t.ex. sommarbete i 1-2 månader och fortfarande uppträder stressat, skulle jag inte säga mår bra av att vara ute dygnet runt.

Det är ju många faktorer som spelar in, framförallt om flocken är bra och rätt för den hästen eller inte osv. Sen beror det nog på också vad man gör med dom när dom går på betet, många låter ju dom bara vara och hästen blir uttråkad och pga det stressad.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Hästar tänker inte som vi, att nu är dags att gå in innan man blir blöt och fryser.;)
Jag tror faktiskt dom gör det, iallafall våra i våran lösdrift, är det dåligt väder, blåser mycket eller regnar mycket så står/sover dom inne i ligghallen.

Jag tror det har mer eller mindre helt att göra med om ligghallen ligger på rätt ställe och är tillräckligt stor och rätt för hästarna. Trivs hästarna i ligghallen använder dom den väldigt mycket.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Javisst.
Men säg att du tränar som vanligt, ca 4-5ggr/veckan, utan förändring jämfört med vintertid. Det är sommar, du tycker att hästen ska få vara ute och släpper den på ett stort och fint sommarbete. Flocken är stabil och det fungerar kanon dagtid. Framåt kvällen och natten är hästen däremot stissig och på morgnarna hittar du den genomsvettig.
Anser du att den hästen ska gå på lösdrift? Det gör inte jag. (Och ja, jag har träffat ett par sådana hästar. De är kanske inte många, men de finns - liksom det finns hästar som är likadana när de får stå på box.)
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag tror faktiskt dom gör det, iallafall våra i våran lösdrift, är det dåligt väder, blåser mycket eller regnar mycket så står/sover dom inne i ligghallen.

Jag tror det har mer eller mindre helt att göra med om ligghallen ligger på rätt ställe och är tillräckligt stor och rätt för hästarna. Trivs hästarna i ligghallen använder dom den väldigt mycket.

Ja, det är hos dig ja. Jag själv har också hästar som finner trygghet i att gå in under tak när vädret är tjurigt men har också haft andras hästar som inte funnit den tryggheten och när vinden börjat vina i väggarna, regnet smattrat på taket så har dessa farit runt ute otrygga. Självklart ska dessa då inte behöva utsättas för att stå ute.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Det beror ofta på att det är otroligt mycket knott och mygg frammåt kvällen och morgonen, många hästar reagerar starkt på sånt. Och eftersom man själv ofta inte är där dom tiderna så ser man heller inte varför hästen är så stressad.

Inte jämt men ofta är det så, även min häst är orolig på kvällar och tidiga mornar när det är mygg och knott som stör, det är inget konstigt med det. Bara att vara där och spreja extra med flugmedel eller ha flugtäcke på dom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Ja, det är hos dig ja. Jag själv har också hästar som finner trygghet i att gå in under tak när vädret är tjurigt men har också haft andras hästar som inte funnit den tryggheten och när vinden börjat vina i väggarna, regnet smattrat på taket så har dessa farit runt ute otrygga. Självklart ska dessa då inte behöva utsättas för att stå ute.

Då är det enligt mig ingen särskillt bra ligghall om det dånar och viner och smattrar på det sättet att hästarna blir otrygga av det. Som sagt så är det främst avgörande om hästar trivs eller inte på lösdrift om ligghallen är utformad och gjord på rätt sätt.

Min häst stod aldrig i den förra ligghallen när det var dåligt väder utan gick in i skogen, med den nya som uppenbart känns tryggare så står han där utan problem.

Så igen, är ligghallen och lösdriftet bra så står gärna hästar där även under dåligt väder. Annars skulle dom ju inte kunna stå tex i uteboxar ens. Är hästarna såpass otrygga så bör man kolla upp varför.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Men nu tror jag du girar lite väl mycket...Det finns hästar som är mycket ljudkänsliga och för dessa behövs det inte mycket. Ett halvblod jag hade hemma klarade inte att gå in i ligghallen när det ven lite grann, alltså det ljud som kommer när blåsten tar tag i vilken byggnad som helst. De andra hästarna hade inga problem och flocken var bra, halvblodet höll i ledarskapet i övrigt men att gå in i ligghallen när det var oväder gjorde hon INTE och det var INTE fel på ligghallen baserat på byggkonst och de övriga hästarna. Däremot kopplade hon fullständigt av när hon fick stå i sin box oavsett om det riste i hela byggnaden när stormarna drog fram. HON hade inte den mentala styrkan och var inte trygg i sig själv nog för att kunna stå ute så VARFÖR skulle hon det?...suck:cool:
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Det är en häst, dom är utedjur och vanedjur. En häst som är uppvuxen i box ser självklart boxen som mest trygg. Tar man ifrån hästen allt som man faktiskt gör när man ställer den i box så är det klart hästen verkar lugn, den har ju inte så mycket annat att göra än att bara vara.

Och hästen är antagligen inte särskillt ljudkänslig om hästen inte reagerar i boxen, men reagerar på andra ställen. Hästen är inte trygg i sig själv och det anser jag iallafall är ägarens uppgift att se till att hästen blir för sin egen skull. En häst som är trygg i sig själv mår bra. Den ska inte behöva en box för att vara trygg. Det är lite tragiskt tycker jag om hästen enbart ser sin trygghet i en liten box.

Och jag står nog fast vid att en ligghall ska vara såpass stabil och rejäl att det inte viner så mycket mera än vad det gör i ett stall. Det ska vara som en rejäl utebox/stall fast med öppen utgång så dom får välja själva helt enkelt. Annars är det inte nåt jag skulle ställa min häst i iallafall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Det beror ofta på att det är otroligt mycket knott och mygg frammåt kvällen och morgonen, många hästar reagerar starkt på sånt. Och eftersom man själv ofta inte är där dom tiderna så ser man heller inte varför hästen är så stressad.

Inte jämt men ofta är det så, även min häst är orolig på kvällar och tidiga mornar när det är mygg och knott som stör, det är inget konstigt med det. Bara att vara där och spreja extra med flugmedel eller ha flugtäcke på dom.

När det gäller mina hästar skulle jag vara rätt säker på att det var björnen som gått i området om mina hästar skulle vara svettiga på morgonen och stressade. Nu brukar jag ha informationen tidigare så man hinner börja ta in hästarna på kvällen. Mygg och knott ger sällan den effekten här...ska vara bromsen då och den drar igång mitt på dagen...
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Ursäkta...är du på riktigt? Det viner i mitt hus för höga tusan! Det räckte för den aktuella hästen som för övrigt var hur trygg och fin att hantera och jobba med i övrigt. Det var ute i flocken som hon inte klarade av det mentalt när mörkret smög sig på...

Självklart ska byggnader vara byggda för att stå emot väder och vind och det törs jag påstå att mina byggnader gör. :grin:
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Det är ju det jag skriver. Är hästen trygg i boxen när det blåser och viner så är nog inte hästen särskillt känslig för blåsten. Det är du som lägger dom tankarna hos hästen, jag har otroligt svårt att hästar ser skillnad på det sättet på dag och natt, att dom skulle bry sig om mörkret såpass mycket.

För jag antar att hästen aldrig kan byta stall, aldrig kan stå i utebox etc utan är enbart trygg i just den boxen? Nej, tror faktiskt det är mer hos dig problemen ligger istället för hästen. Det brukar vara så när hästar är "rädda" för mörker osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 173
Senast: MML
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 850
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp