Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Nej, inget i mitt inlägg handlade om människor som har häst på lösdrift eller lösdrift som hästhållningsmetod, det handlade om VISSA lösdriftsförespråkares inställning. Vilket jag klargjorde med all önskvärd tydlighet i slutet av det första stycket samt hela det sista.

Jisses vad du triggade på detta. Jag borde lagt till en smiley efter "du får kalla mig både....." meningen. Antar att det var den som satte dig i spinn?

Jag ber om djup ursäkt för detta. Det var liksom inte så allvarligt menat....:cool:
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Fast nu var det faktiskt du som felaktigt tog åt dig av taliban/rättshaverist-tillmälena och påstod att jag generaliserade över lösdriftshållare, vilket jag inte gjort. Så varken du eller jag har något att be om ursäkt för. Jag är inte i "spinn", jag gillar bara inte att få tillskrivet mig åsikter som jag absolut inte har eller gett uttryck för.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Vi har iaf ingen lera i våran och kommer aldrig att ha, sådant får man ju ordna. (tillräckligt stor hage, grusa ingång osv)
Och vi har 2 utfodringsplatser, så det finns ingen risk att någon skulle bli utan mat.

Jag köper inte riktigt dom ursäkterna, nu menar jag inte just åt dig, men många kommer med ursäkter för att hålla sin häst på box.
Jag tror bara det finns ett fåtal hästar som kanske inte klarar av det av diverse anledningar.

Jag håller nog inte med om att det är ursäkter, det är ett val man gör helt enkelt. Och jag tror nog att de flesta hästägare känner sin häst så pass bra att denne kan avgöra om lösdrift eller box är bästa allternativet. Faktum är ju att nej alla hästar passar inte att ha på box, och andra passar inte att ha på lösdrift och så finns det ett gäng där i mitten som är lika glada oavsätt.

Ser även en trend åt andra hållet: folk slänger ut hästar på lösdrifter som inte alls är passade för det innebär mindre stallarbete. Lösdrift i alla ära men det ska vara en BRA lösdrift också.

Avslutar med att citera Speedway som jag tycker skrev vettigt.

En anledning kan ju vara att det helt enkelt inte finns så många lösdrifter som är tillräckligt bra för att det ska fungera optimalt.

Jag har bekanta som gärna skulle ha sin häst på lösdrift men de hittar inget i trakten som är bra (för små ytor, lerigt underlag, för långt bort osv) och de har ingen egen mark att bygga på. Då blir alternativet att man istället väljer boxplats med så mycket utevistelse som möjligt eftersom det är det som finns att tillgå.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag såg en annons där det stod att hästen inte kan och aldrig kommer kunna gå i lösdrift.

Vad kan det finnas för anledningar till det?

Jag tror inte riktigt det kan vara så?
Häst som lätt blir fet? Lösdrift innebär ju automatiskt inte fri tillgång.

Jag tycker att det är intressant när folk ska sälja sin häst men skriver sådär. Det skapar bara förvirring hos läsaren som funderar på vad det är för fel på hästen. Egentligen kan det vara nästan vad som helst som gör att hästägaren har uppfattningen att hästen inte passar på lösdrift. Det vore intressant att höra av sig och fråga om anledningen till att den inte passar på lösdrift och varför man väljer att skriva så i annonsen.. Generellt är det rätt stor skillnad mellan lösdrift och lösdrift så det känns konstigt att dra alla över en kam.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Fast varför skall man behöva ursäkta eller förklara sitt val? Det är ju inte per automatik så att alla hästar trivs bäst på lösdrift bara för att de klarar av det.

Men om man tänker till lite, om hästen nu klara av att gå på lösdrift.

Jag förutsätter nu att det är ett bra lösdrift med en bra flock och bra hagar och allt det där.

Skulle inte en normal häst trivas med att kunna röra sig hur den vill dygnet runt? Äta när den känner för det? Leka när den känner för det? Sova när den känner för det?

Varför skulle inte en häst trivas att leva på det sättet?

Nu är det otroligt få lösdrift som är såpass bra, och att ställa en häst i ett mindre bra lösdrift med halvdann flock och lerig hage etc är ju inte bra.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Förstår inte riktigt varför det skulle vara bekvämt med att ha häst på box?

Det bekväma har jag lärt mig är att hästen är torr när folk kommer på eftermiddagen, hästen har hunnit äta och är klar att ridas mer eller mindre direkt. Folk slipper oftast gå ut och hämta hästen i dåligt väder etc. Det är många anledningar till att folk hellre är inomhus än utomhus.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Inte riktigt så...men visst, jag har gjort ett val att inte ha hästarna på lösdrift 100%. Har lite av både och med lång utevistelse på vintern och sen dygnet runt på sommaren lite beroende på vad vi har för vilt i området. Jag ser rätt omgående om björnen är i närheten och då är det rätt skönt att ha stall men också för att jag har sto och valack och den sistnämnda kan bli nog så jobbig för fröken. Hon, om inte annat uppskattar att få stå i egen kupé och vila ;)
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Alla hästar fungerar inte med att vara ute dygnet runt. En del blir stressade av att gå på sommarbete, t.ex., och en sådan häst skulle jag inte ha på lösdrift.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Det finns mycket fördomar om hästhållning på både det ena och det andra viset. En vanlig uppfattning är nog att de som håller sina hästar på lösdrift är latare och inte lika noga med sina hästar. Att hästarna ser ut som muskelfattiga, feta, smutsiga raggsockor och inte sköts om/visiteras dagligen och dessutom går i leriga hagar (och smutsig ligghall) som aldrig mockas. Har man bara stött på den typen av lösdrifter är det nog lätt att generalisera och tro att all hästhållning på lösdrift ser ut så och då vill man inte att ens putsade guldklimp ska få det så hos sin blivande ägare....

Ska man se till hur verkligheten ser ut, finns det nog hästar som passar mer eller mindre bra på lösdrift på samma vis som vissa passar på box och vissa mår dåligt av det. Men de allra flesta hästar är nog så anpassningsbara att de kan trivas med sin tillvaro både på box och på lösdrift. Jag tycker inte man ska behöva försvara sitt val av hästhållning, så länge samtliga individer mår bra!:)
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Alla hästar fungerar inte med att vara ute dygnet runt. En del blir stressade av att gå på sommarbete, t.ex., och en sådan häst skulle jag inte ha på lösdrift.

Dom flesta blir ju stressade för att dom inte är vana att gå ute dygnet runt. Många hästar som aldrig gått i hagar blir stressade av en liten grushage, det betyder inte att hästen inte kan lära sig. Och hästar vet ju sällan vad det är som är bäst för dom själva. Oftast så ger stressen med sig om man låter dom vara ett tag.

Alla lösdrift passar ju inte för alla hästar och har man inte ett lösdrift som kan erbjuda det ens häst behöver så är det bättre med stall. Stall är ju också bra sålänge allt funkar som det ska. Sålänge det är bra med hagvistelse i bra hagar så spelar inte stall eller lösdrift så jättestor roll kan jag tycka.

Min förra häst blev smått hysterisk i hagen och höll på att springa igenom tråden när vi slutade ta in dom på eftermiddagen. Mat eller inte spelade ingen roll för hon skulle in för så hade det alltid vart. Det gav med sig efter två veckor. Det var ju lätt där att tro att hon gillade sin box och ville vara inne, men hon ville ju bara vara inne för att hon alltid gick in den tiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

En anledning kan ju vara att det helt enkelt inte finns så många lösdrifter som är tillräckligt bra för att det ska fungera optimalt.

Jag har bekanta som gärna skulle ha sin häst på lösdrift men de hittar inget i trakten som är bra (för små ytor, lerigt underlag, för långt bort osv) och de har ingen egen mark att bygga på. Då blir alternativet att man istället väljer boxplats med så mycket utevistelse som möjligt eftersom det är det som finns att tillgå.

Hej!

Precis så känner jag.

Jag tror att min skulle funka på en välfungerande lösdrift, med rätt flocksammansättning, stor hage utan lera och portionerat foder på flera platser (typ active stable).

Att hitta denna lösdrift verkar snudd på omöjligt. Ridhästar som går på lösdrift verkar oftast mest utslängda i hage för att ägarna ska slippa ta hand om dom. (Grov generalisering, men på många ställen verkar det tyvärr vara så).

Men jag tror att det är få hästar som verkligen inte klarar av lösdrift- om den är optimal för deras behov.. Men så ska man hitta en sån och tills man gör det är det bättre för hästen att bo på box.

/Lavinia, lösdrifts- och barfotataliban med känslig häst med högre krav än vilken lösdrift som helst..
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Vi har iaf ingen lera i våran och kommer aldrig att ha, sådant får man ju ordna. (tillräckligt stor hage, grusa ingång osv)
Och vi har 2 utfodringsplatser, så det finns ingen risk att någon skulle bli utan mat.

Jag köper inte riktigt dom ursäkterna, nu menar jag inte just åt dig, men många kommer med ursäkter för att hålla sin häst på box.
Jag tror bara det finns ett fåtal hästar som kanske inte klarar av det av diverse anledningar.

Jag skulle väldigt gärna velat ha min häst på lösdrift, förstår inte varför du tror att det är ursäkter? Jag måste se till min hästs eget bästa, annat vore väldigt egoistiskt av mig.. Skulle inte spelat roll om de va hundra utfodringsplatser eller matmaskiner i massor, min häst skulle haft fullt upp med annat än att äta.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Har haft flera olika hästar av olika raser, åldrar, rang osv både uppstallade och ute på lösdrift och det fungerar bra med båda men utan tvekan att hästar mår bäst med lösdrift.

Jag kan däremot själv tänka mig att ha någon enstaka uppstallat på vintern av olika personliga skäl men överlag så är jag fullkomligt övertygad om att alla hästar kan gå på lösdrift och mår bättre av det. Jag tror den mänskliga faktorn spelar roll om hästar inte "kan" gå ute, att det handlar mer om hur vi känner och vad vi själva tror.
Sen tycker jag att det är upp till var och en om man vill ha sin häst ute eller inne, det är en smaksak.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Häst som lätt blir fet? Lösdrift innebär ju automatiskt inte fri tillgång.

Då skulle jag hellre gissa på tvärtom, häst som har svårt att hålla hullet. Min häst hade nämligen just det problemet, dock lyckades jag få det att funka ändå. :) Men det var på gränsen!
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag har en häst som inte klarar lösdrift. Hon behöver enorma mängder tillskott gentemot 'normala' hästar då hon är mycket svårfödd. Hon klarar sig inte på enbart hö och skulle man ha fri tillgång på lucern och annat ute, skulle de andra äta upp det. Hon äter dessutom inte så bra, vilket gör att hon nästan bara äter när hon står i sin box över natten.
På sommaren när hon har gått ute dygnet runt på bete är det ett j-kla h-vete att få i henne det hon behöver då hon inte klarar sig på gräset och knappt vill se åt hinkar man försöker fodra henne ur.

Denna häst mår bäst av rutiner, att få komma in och vara trygg i sin box, där ingen kan flytta på henne. Då äter hon upp över natten och det går att hålla hullet. Hon är dessutom 27 år, så det är rätt viktigt att hullet hålls.

I sommar kommer hon inte få gå ute dygnet runt mer än enstaka dygn eftersom hon inte går att fodra.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Det bekväma har jag lärt mig är att hästen är torr när folk kommer på eftermiddagen, hästen har hunnit äta och är klar att ridas mer eller mindre direkt. Folk slipper oftast gå ut och hämta hästen i dåligt väder etc. Det är många anledningar till att folk hellre är inomhus än utomhus.

Uhm? Är det så att ha på box, det var märkligt. Jag har alltid haft häst på box och jag har alltid fått hämta den i hagen om jag ska rida på eftermiddagen. Min häst är dessutom inte torr och ren om det varit skitväder, då har hon förmodligen rullat sig någonstans under dagen.

Mina hästar som står på box nattetid står inte inne när jag kommer ut på eftermiddagen, de går in tidigast kl 18 på vintern.

Jag mockar, bär vatten, packar höpåsar, borstar lerig häst, hänger upp blöta täcken, byter täcken etc. Kan inte någonstans egentligen se att det skulle vara så väldigt bekvämt.

Men du kanske syftar på stall med helinackordering där hästarna går in kl 14 typ? Det finns ju ganska många varianter på uppstallning, liksom det finns många olika lösdrifter.
De lösdrifter jag har sett har varit jättedåliga, men jag tror ju ändå inte att alla är det för det.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Halvt kl

Apropå bekvämlighetsdelen ser jag personligen ingen skillnad alls mellan lösdrift och uppstallning. Jag personligen slipper i alla fall inga blöta/leriga/snöiga hästar med tillhörande täcken, och jodå, jag får vackert pallra mig igenom hela hagen oavsett väder när jag ska hämta hästen. Och vadå "hunnit äta klart"? Nu kan jag ju misstolka dig, men jag bryr mig då inte ett alls om ifall hästen står och äter (oavsett om det är gräs eller grovfoder) i hagen när jag ska rida. Då skulle ju folk som släpper på bete behöva ställa av hela sommaren.

Det enda som varit skönare med lösdrift för min egen bekväma del hade väl varit att slippa mocka varje dag, fylla vatten och göra hö. Och, eftersom jag står i kollektivstall, dessa tidskrävande ut- och insläpp av allas hästar. Och att slippa masa sig upp till utsläpp vid 7, herregud så jag avskyr att gå miste om en sovmorgon. Men som Mitrolle känner jag inte alls igen det andra. Men då har jag också en häst som inte går in innan klockan 20.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

KL
Jag har funderingar på att ställa min på lösdrift. Men är lite orolig för hur hon ska klara vintern. Det verkar inte som om hon sätter ordentlig vinterpäls, folk tror hon är helklippt fast hon i själva verket alltid är oklippt. Den enda skillnaden mella vinter och sommar är färgen på pälsen. Kommer hon frysa som tusan, eller vad tror ni. Bor i södra Sverige ute vid kusten och vi har sällan kallare än -8.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

KL
Jag har funderingar på att ställa min på lösdrift. Men är lite orolig för hur hon ska klara vintern. Det verkar inte som om hon sätter ordentlig vinterpäls, folk tror hon är helklippt fast hon i själva verket alltid är oklippt. Den enda skillnaden mella vinter och sommar är färgen på pälsen. Kommer hon frysa som tusan, eller vad tror ni. Bor i södra Sverige ute vid kusten och vi har sällan kallare än -8.

Jag tror inte det är problem om hästen är frisk, dom har oftast mera päls än man tror plus att det faktiskt finns bra täcken att ha på dom.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Vet om 2hästar som inte kan stå på lösdrift då båda två är spanare och kan inte överlåta det jobbet till någon annan häst.
Dom 2 kan inte häller vara ute hela dygnet på sommare.

Kram
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 173
Senast: MML
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 850
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp