Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Lycanthrope

Trådstartare
Jag såg en annons där det stod att hästen inte kan och aldrig kommer kunna gå i lösdrift.

Vad kan det finnas för anledningar till det?

Jag tror inte riktigt det kan vara så?
Häst som lätt blir fet? Lösdrift innebär ju automatiskt inte fri tillgång.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag skulle ha extremt svårt att ha min häst på lösdrift då han tappar väldigt lätt i hullet. Även när han har haft fri tillgång på foder dygnet runt har han varit relativt smal och vi har problem med detta varje sommar då jag gärna vill ha honom ute men han rasar i vikt. Jag antar att han inte tycker det är lika intressant att äta när han är ute som när han är inne i boxen. Har även hört att många varmblod (travare) har svårt med just lösdrift.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag skulle aldrig utsätta min häst för lösdrift. Dels vill jag inte ha täcke på henne 24/7 på vinterhalvåret, dels vill jag ha koll på vad hon äter och dricker över natten. Framför allt är hon för flockbunden och behöver ett ställe - boxen - där hon kan ha uppsikt över hela sin flock, men utan att behöva vakta på den och hålla koll. Jag märker enorm skillnad på när hon gått ute dygnet runt och när hon står på box över natten, vid sistnämnda har jag en avslappnad och mycket gladare häst. Sedan får "ah, men lösdrift är NATURLIGT och därför är det bäst för alla hästar"-rättshaverister säga vad de vill om det.

Jag vet även fler alldeles för dominanta och alldeles för lågrangade hästar som också behöver en paus från direktkontakt i flocken för att få slappna av, äta etc.

Så tyvärr, lösdriftstalibaner får bara acceptera att hästar är, hm, ni vet, vad hette det nu? Just det, individer.
Bra lösdrifter fungerar säkert jättebra för många hästar. Inte alla.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Hej!

Min pålla har gått på lösdrift med fri tillgång på foder.

Det funkar, men hon blir stressad av att alltid behöva vara på sin vakt mot de andra hästarna och nu när hon står på box igen har jag fått en mycket lugnare och mer tillfreds häst.

Jag kan tänka mig att rang på hästen spelar in (min har så låg rang att hon knappt har någon och blir mobbad av de flesta andra hästar). Jag kan även tänka mig att känsliga hovar spelar in om det är lerigt i hagen- svårt att hålla rena och torra hovar (och de flesta lösdriften jag sett har tyvärr varit rena lerhav).

Min hade även problem med den fria tillgången dygnet runt- hon förvandlades till en valross.. Hon har fått fri tillgång dagtid tidigare utan större problem så det var lite av en chock faktiskt.

Sen misstänker jag att många tror att deras hästar inte klarar lösdrift och inte vågar testa..

Jag tror att min skulle funka bra på en liten lösdrift med bara snälla hästar (araber och ponnyer brukar funkar). En lösdrift med begränsad tillgång på mat såklart!

/Lavinia
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Självklart spelar det ju in hur den är utformad.

Jag förutsätter (i teorin :p) att det är en lösdrift som är stor och rymlig, gärna med flera utfodringsplatser (oavsett fri tillgång eller portionerat), och en flock som funkar ihop.
Det tror jag de flesta hästar klarar av.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag skulle aldrig utsätta min häst för lösdrift. Dels vill jag inte ha täcke på henne 24/7 på vinterhalvåret, dels vill jag ha koll på vad hon äter och dricker över natten. Framför allt är hon för flockbunden och behöver ett ställe - boxen - där hon kan ha uppsikt över hela sin flock, men utan att behöva vakta på den och hålla koll. Jag märker enorm skillnad på när hon gått ute dygnet runt och när hon står på box över natten, vid sistnämnda har jag en avslappnad och mycket gladare häst. Sedan får "ah, men lösdrift är NATURLIGT och därför är det bäst för alla hästar"-rättshaverister säga vad de vill om det.

Jag vet även fler alldeles för dominanta och alldeles för lågrangade hästar som också behöver en paus från direktkontakt i flocken för att få slappna av, äta etc.

Så tyvärr, lösdriftstalibaner får bara acceptera att hästar är, hm, ni vet, vad hette det nu? Just det, individer.
Bra lösdrifter fungerar säkert jättebra för många hästar. Inte alla.

Själv har jag det motsatta problemet. En häst som mår rent psykist dåligt om han står på box. Ett par timmar går bra men sedan börjar vandrandet. Runt, runt runt i boxen. Det spelar ingen roll i vilket stall, hur mycket han jobbar, hur mycket kompisar etc. Jag har provat de flesta varianter. Han lägger sig inte ner i boxen, han väntar tills han får gå ut på morgonen och spenderar förmiddagen sovandes ute mitt i hagen.

Nu går han på en väl fungerande lösdrift med två kompisar i sin hage, tre i en angränsande samt full utsikt över hela gården. Nu är han harmonisk.

Så du får kalla mig både taliban och rättshaverist(??) men för MIN häst är lösdrift bäst och hästar var ju nu....hur sade du...just det! Individer!!

För att återgå till ursprungsfrågan så kan det, i min erfarenhet var att vissa hästar har svårt att tillgodogöra sig fodret ute. De slappnar inte av i flocken om den inte fungerar. Vissa hästar är ju känsligare än andra vad gäller flocksammansättning.

Sen beror det på aktivitesgrad. Vi hade varmblodsston av alla de slag på lösdrift som avelsston. Det funkade kanonbra. Hästar i full träning funkade sämre då man vill ha koll på foder individuellt. Undantaget min häst igen, han gick på lösdrigt när han tävlade trav också. Han vägrade gå in från hagen om de försökte ha honom på box.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Men jösses, var sjutton har jag påstått att box är det bästa för alla hästar? Och om du orkat läsa innan du lackat hade du sett att talibaner och rättshaverister inte var riktade till i närheten av alla som håller häst på lösdrift. Ta på läsglasögonen och tagga ner.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Men jösses, var sjutton har jag påstått att box är det bästa för alla hästar? Ta på läsglasögonen och tagga ner.

Nej det har jag inte påstått att du sagt men ditt inlägg osar av en generalisering av hur man är om man har sin häst på lösdrift. Jag är antagligen känslig för det då jag gång på gång antas vara en mindre seriös hästägare just på grund av detta. Det finns exempelvis ridanläggningar här som erbjuder lösdrift men lösdriftshästar får inte tillgång till anläggningen (ridbanor/ridhus) i lika stor utsträckning. Ber om ursäkt om du inte menade så men din post är inte direkt "nedtaggad".
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Nej, inget i mitt inlägg handlade om människor som har häst på lösdrift eller lösdrift som hästhållningsmetod, det handlade om VISSA lösdriftsförespråkares inställning. Vilket jag klargjorde med all önskvärd tydlighet i slutet av det första stycket samt hela det sista.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag har haft en hel del hästar som aldrig skulle fungera i lösdrift
Hur man än gör blir det alltid lite lera, kallt och fuktigt och inte alltid säkert att alla får komma åt så mycket mat de behöver. Många av fullbloden jag hade var typiska på det sättet att fuktiga hovar som aldrig fick bli torra och vila gjorde att de fick försämrad hovkvalité, tappade skor. Sen var en av dem väldigt svår att hålla i hull så skulle han gå ute och röra sig så tokigt mycket, han var expert på att göra av med energi och inte vara så stor i maten. Så nej, det finns flera orsaker till att en del aldrig passar på lösdrift!
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Hur man än gör blir det alltid lite lera, kallt och fuktigt och inte alltid säkert att alla får komma åt så mycket mat de behöver.
Vi har iaf ingen lera i våran och kommer aldrig att ha, sådant får man ju ordna. (tillräckligt stor hage, grusa ingång osv)
Och vi har 2 utfodringsplatser, så det finns ingen risk att någon skulle bli utan mat.

Jag köper inte riktigt dom ursäkterna, nu menar jag inte just åt dig, men många kommer med ursäkter för att hålla sin häst på box.
Jag tror bara det finns ett fåtal hästar som kanske inte klarar av det av diverse anledningar.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag köper inte riktigt dom ursäkterna, nu menar jag inte just åt dig, men många kommer med ursäkter för att hålla sin häst på box.

Om man har en häst som trivs bra på box och inte får varken mentala eller fysiska besvär av det, ska man inte behöva ha några "ursäkter" för någon för att välja att hålla sin häst uppstallad. Någonsin. Precis som om att jag inte ska behöva försvara mitt val av att bruka bett eller skor så länge hästen inte besväras av det. Eller av bomsadel, täcken, tävlingar, benskydd, foder, eller vad sjutton folk än kan bli upprörda över och kräva att man ska "försvara" sig för.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Fast det skrevs ju inte att hästen inte fick mat, utan att den inte åt så mycket. Jag tror absolut att vissa hästar behöver "egen tid" på box, och blir stressade av att gå på lösdrift. Säkert finns det flockar som passade dessa hästar också, men det är inte alltid möjligt att ordna sånt.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Har jag sagt det?

Tycker bara det är löjligt att välja bort lösdrift med tomma ursäkter, det finns lösningar till det mesta.
Egentligen handlar det väl om att många är bekväma med att ha hästen på box.

Jag har haft många hästar, egna och omkring mig, och har märkt stor skillnad på de flesta när de fått byta till lösdrift. Tom hästar som "älskat" sin box har älskat utelivet ännu mer när de fått prova ett tag.
Det är väl inte för alla, givetvis.

En stor box med mycket utevistelse är självklart inte felaktigt på något vis.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Tycker bara det är löjligt att välja bort lösdrift med tomma ursäkter, det finns lösningar till det mesta.
Egentligen handlar det väl om att många är bekväma med att ha hästen på box.
Och så länge hästen inte lider på box - än sedan?

Jag förstår inte varför man inte skulle kunna välja bort lösdrift av precis vilka skäl - jag ser det inte som "ursäkter" - man vill. Eller rättare sagt: Jag förstår inte varför det överhuvudtaget skulle vara fel att välja bort lösdrift oavsett skäl. Har man en häst som aldrig någonsin fungerat på någon form av uppstallning, då kan jag också tycka att man är dum i huvudet om man ändå envisas med box, men sådana extremfall ser åtminstone jag ytterst sällan.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Vill bara tillägga att jag haft två hästar på lösdrift och verkligen inte är emot detta :)
Men det finns faktiskt hästar som inte fungerar att ha ute, visst skulle jag kunnat ställa ut min häst i lösdriften, men till vilken nytta?
Jag hade inte velat att hans hovar som redan tog illa vid sig trots sandhagar av en dag ute, som kunde leka som en tok en hel dag och liksom glömma av att han hade fritt på bra hö. Vissa hästar behöver helt enkelt bo i box :)
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Förstår inte riktigt varför det skulle vara bekvämt med att ha häst på box?
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Jag köper inte riktigt dom ursäkterna, nu menar jag inte just åt dig, men många kommer med ursäkter för att hålla sin häst på box.
Jag tror bara det finns ett fåtal hästar som kanske inte klarar av det av diverse anledningar.

En anledning kan ju vara att det helt enkelt inte finns så många lösdrifter som är tillräckligt bra för att det ska fungera optimalt.

Jag har bekanta som gärna skulle ha sin häst på lösdrift men de hittar inget i trakten som är bra (för små ytor, lerigt underlag, för långt bort osv) och de har ingen egen mark att bygga på. Då blir alternativet att man istället väljer boxplats med så mycket utevistelse som möjligt eftersom det är det som finns att tillgå.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Vårt svårfödda fullblod trodde vi aldrig skulle funka på lösdrift men ack vad vi bedrog oss:grin: Denna vinter har han gått ute på lösdrift för första gången (nu 10år), har aldrig vart i så bra hull å muskler. Han är ranghög, dom har 2 matplatser med fri selage, vi har box så nästan varje dag så efter ridning får han stå inne, äta och vila nån timme sen åker jag och släpper ut. Är ganska stor lösdrift, 2 hallar, skog och äng, lerigt här och där, torrare uppe i skogen där ena matstationen är. Han är mycket lugnare att rida, verkar nöjdare överhuvudtaget, han behöver komma in och bara vila då och då så box vill vi ha. Tjärar under hovarna 3-4 gånger i veckan i förebyggande när det är blött ute, han har flytsulor fram.
 
Sv: Häst som aldrig kan gå i lösdrift

Fast varför skall man behöva ursäkta eller förklara sitt val? Det är ju inte per automatik så att alla hästar trivs bäst på lösdrift bara för att de klarar av det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 173
Senast: MML
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 850
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp