Häst på foder

J

josse_horsefreak

Hej, betalar man försäkringen om man har en häst på foder?

Mvh Josse

Sv: Häst på foder

Det är olika. Beror på vad man skriver i kontraktet och kommer överens om.
Känner folk som har foderhäst som inte betalar försäkring - och tvärtom

Jag har just lämnat ut en häst på foder.
Jag står för försäkringen.

Immer

vill man vara säker på att ha en häst som är försäkrad så JA.

att tänka på är att DEN SOM STÅR på försäkringen får pengarna vid eventuellt dödsfall osv... så jag som ägare betalar ALLTID för mina hästar när jag lämnar dem på foder.
Tänk om hästen knäcker benet efter 2 dagar... bye bye försäkrings peng..
Men man kan också ta ut försäkringskostnaden som en typ av "hyra" för hästen, dvs 500 kr månaden... då betalar man indirekt försäkringen men man står inte som"ägare" till försäkringen.

Klyddigt, men jag vet en familj som gjorde så, för att typ tjäna pengar, de låna hästar och red i tu dem...för att få ut pengar på försäkringen... sånna hemska människor finns det!:eek:

Det beror helt på vad man kommer överens om.

Självklart bör det finnas i alla fall veterinärvårdsförsäkring. En praktisk lösning är att ägaren står för försäkringen och betalar till försäkringsbolaget, men fodervärden betalar motsvarande summa till ägaren.

Ägaren står för försäkringen på den häst vi har på foder och jag har alltid stått för den när jag lånat ut. Jag har aldrig tagit ut någon avgift av fodervärden och jag har heller aldrig behövt betala någon.
Jag har nu ett långtidskontrakt och där står ägaren även för veterinärkostnader, vaccinationer mm. Nu gäller det en ung lovande häst som förhoppningsvis kommer att öka väsentligt i värde under denna tid och vi kommer att få lägga ner mycket arbete och pengar på träning, tävling mm så på det sättet får ägaren betalt ändå till slut.

Det allra vanligaste är nog att ägaren till hästen står för försäkringen (så denna vet att hästen verkligen är försäkrad).
När jag haft andras hästar har vi gjort så och bestämt att dela på ev veterinär kostnader.

Jag har min häst ute på fodet. Vi har skrivit in i kontraktet att de fer oss pengar så betalar vi in försäkringen. Vi ville ha kontroll över försäkringen ifall det skulle hända hästen något.

Borde väl ligga i ägarens intresse att hålla hästen försäkrad.
Fast jag har varit med om båda delarna.

Det ligger ju definitivt i fv´s intresse - tänk att behöva betala svindyr veterinärvård för en häst man inte ens äger!

jag fick betala försäkring på en tre åring jag utbliade å höjde i värde jätte mycket men fick betala allt för henne oxå, å ägarna vägrade sälja henne när dom såg att hon va duktig :(

Men det kan ju knappast vara någon nyhet att hästen skulle öka i värde?

Självklart skriver man in förköpsrätt till förutbestämt pris, vill inte ägarna sälja är det ju deras häst att bestämma över.

Det har väl inte med försäkringen att göra?

Jag betalade allt utom den, men det beror på vad det står i kontraktet och vad man kommer överens om:)

Men det kan ju knappast vara någon nyhet att hästen skulle öka i värde?

Självklart skriver man in förköpsrätt till förutbestämt pris, vill inte ägarna sälja är det ju deras häst att bestämma över.

Det har väl inte med försäkringen att göra?

ne men manade att jag fick stå försäkringen när jag gör ett sånt jobb å ökar däras häst i värde

det är sånt man får ta med i beräkningen när man inte köper egen häst utan lånar andras. En vacker dag vill ägaren ha tillbaka hästen och är det dessutom en 3åring så var det ju garanterat planerat att dom ville ha den tränad och sen ta tillbaka den klar...

Jag har min häst på foder och jag står på försäkringen och betalar den, dock så är det så att ägaren står på nått vis för livdelen och betalar den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har ni någon gång varit med om att ett försäkringsbolag strulat när köpare ska ta över försäkringen? Har lämnat fullmakt men när köpare...
Svar
11
· Visningar
1 074
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar