Häst på foder

Sv: Häst på foder

Jag ska ha ut två av mina hästar på foder och jag har inte bestämt mig hur jag ska göra. Antagligen blir de ngn form av "hyra" som någon skrev så att de indirekt betalar försäkringen

Annars när någon skriver så tänker jag ALLTID att fodervärden betalar pengar till ägaren för försäkringen. Alltså att man aldrig skriver över försäkringen på fodervärden.. Aldrig tänkt på de förens jag läst några trådar här! =)
Trodde alltså att ägaren alltid stod på försäkringen oavsett om fodervärden betalade eller inte =)

Lycka till ;)

Hej, betalar man försäkringen om man har en häst på foder?

Mvh Josse

Bäst är om ägaren står för försäkring och det skrivs i kontraktet. Där bör även stå vem som ansvarar för veträkningar och upp till vilket belopp.

Oftast står det ju bara att fodervärd betalar veträkningar.

Man säg att hästen är vetförsäkrad till 60 000 kr, med självrisk på 2000 kr och kanske 90% täckt därefter. Om något riktigt allvarligt händer och hästen hamnar på klinik och summan håller på att bli 100 000 kr, vilket det mycket väl kan bli efter operation, konvalecenstid på klinik. Då blir det en dyr häst att låna.

I kontraktet jag nu har på en häst jag lånar så ansvarar jag ej om hästen blir utförsäkrad. I ovan fall kan jag få betala som mest 2000 kr självrisk + 6000 kr.

Hälsning Maja

Det ligger ju definitivt i fv´s intresse - tänk att behöva betala svindyr veterinärvård för en häst man inte ens äger!

Jo, men om jag skulle ha ut min på foder, så skulle jag absolut inte vilja att livbeloppet betalades ut till fv! Men jag förstår din tanke med. Känns inte som något är en självklarhet. Nog ytterst viktigt att få med detaljer kring detta i kontraktet.

Jag betalar inte föräkringen själv, men det får man komma överens om och kryssa för nogrannt i kontraktet :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har ni någon gång varit med om att ett försäkringsbolag strulat när köpare ska ta över försäkringen? Har lämnat fullmakt men när köpare...
Svar
11
· Visningar
1 074
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar