häst och kanin

Sv: häst och kanin

Om man nu måste ha en kanin i stallet så kan den väl ha egen box el. bur.. då kan ju hästen & kaninen se varandra & ha sällskap..

I ett stall jag stod i för några år sedan gick det "mode" i att skaffa kanin/marsvin att ha i boxen hos hästen.
Jag kan ju säga att det var inte så kul att mocka mosade kaniner var och varannan dag. :eek: Hur snälla än hästarna verkade vara med kaninen.....
Super korkad ide att stoppa in en kanin/marsvin eller annan gnagare för den delen hos hästen. :

Jag skulle aldrig stoppa in mina kaniner till en häst, det är inte värt risken!! Jag älskar mina kaniner lika mycket som min pålle, även om dom är mycket mindre..
-Ska man ha kanin i stallet måste man tänka på att minsta lilla drag är skadligt för kaninen, och det är stor skillnad på vad t.ex. en stallkatt behöver för omvårdnad och en kanin, därför tycker jag det är bättre att ha katt i stallet och kanske en kanin hemma? :)

Och du visste ju självklart att hästen skulle sköta sig och inte råka trampa/lägga sig på kaninen under natten eller hur?? :smirk:
Du bollade med ett djurs liv, det är vad du gjorde, att det sedan slutade lyckligt tycker jag inte försvarar det.

en kul grej....

hemma har vi inte galler på våra boxar förutom på mellanbäggarna, så där kaninerna bor så är det helt fritt för katten och hälsa på! och det gör han oxå:)
han ligger i deras halm medan kaninerna skuttar runt:) och de nosar på varnadra utan problem:)

katter och kaniner brukar inte vara nån bra kombination annars! :cool: De kan bråka som fasen om de kommer ihop!:o

Nej, och kaninen kan vara död vilken dag som helst.
Ja, jag bollar fortfarande med kaninens liv, samma sak gör jag med hästens när jag rider på vägen, som jag gör med hunden när hon är med ute när jag rider.Alla kan bli trampade påkörda och bli mos, även jag....
Men vet du? det skiter jag i, för alla min djur mår bra och jag vet att den dagen de dör har jag gett dem ett så bra liv att jag kan vara stolt över det.

Tomaten>>>har du en häst i stallet eller flera?

Jag tycker dina jämförelser haltar rejält..
Klart att det är större risk att sätta in en kanin hos en häst, än att promenera med sin hund eller rida sin häst.
Det visas ju på alla kaniner som verkar bli platta här och där i denna tråd.
Frågan är om man gör allt för att minimera riskerna för sina djur, eller tar onödiga risker.
F.ö tror jag nog att hästen bättre skulle uppskatta en häst som sällskap, och kaninen än kanin. Även om de trivs ihop så förstår man och brukar gilla sina artfränder mest.

Sedan tror jag att folk ser kaniner som slit och släng vara för att de inte kostar pengar. Om den blir ihjälstampad så bryr man sig tydligen inte. Man skulle ju inte släppa in en hund i hästhagen ifall man inte är fullkomligt säker på att hästarna inte stampar på/eller sparkar ihjäl hunden.

Och f.ö så tror jag säkert att alla dina djur mår prima. Men jag tycker det är fult att ta stora uppenbara risker med en annan levande varelses liv. Kaninen hade ju kunnat bli mos första natten.
Om h*n blir det nu så har de ju iaf haft ett utbyte med varandra under en längre tid.

Senast ändrad:

Häst och kanin tillsammans är inte så bra för kaninen. Kaninens beteende gör så att hästen väldigt lätt trampar på den. När hästen kommer nära kaninen så trycker sig kaninen mot golvet så att hästen kan slicka på den. Det är kaninens sätt att umgås. Det går ju bra med andra kaniner eller mindre djur. Men de flesta hästar förutsätter att andra djur flyttar på sig. Så resultatet brukar ofta bli en platt kanin.

Visst är inte riskerna lika stora eller på samma sätt men det är ju ändå att visa på att man varje dag leker med djursliv. Jag tycker dock det är viktigare att mina djur trivs tillsammans än att grubbla över risker som i mina ögon är rätt små. Missförstå mig inte där nu, jag tänker på mina två individer inte överlag.

Det är däremot en intressant jämförelse men jag är rätt säker på att min häst varken trampar ihjäl min kanin eller sparka min hund, säker kan jag aldrig vara men däremot anser jag med mina individer av djur att riskerna är så små att de är värda att ta.
Jag har betalat "mycket" pengar för min kanin men han är ändå värd hundra gånger mer i mitt hjärta än i plånboken.skulle bli väldigt ledsen när han är borta. Kanske inte lika ledsen som om hunden dog men hon lever ju ändå med mig 24 timmar om dygnet och man märker av henne mer, det handlar dock inte om pengar.

Självklart har de ett större utbyta av sina artfränder men jag har ingen lust att skaffa en honkanin(och op. någon av dem för att undvika kaninbebisar) när häst och kanin trivs så här bra tillsammans.

Om du tyckte att riskerna var väldigt små för att det skulle hända med just din häst och kanin, ja då är allt väl! :)
Tyvärr verkar ju många ha attityden att pröva med att slänga in en kanin utan att ta hänsyn till hur hästen beter sig med främmande djur och hur pass noga den är med vad den sätter fötterna.
Och när den sedan dör, ja då har man ju testat..
Känns äckligt att hästmänniskor kan vara sådär, man tycker ju att de borde bry sig mer om andra djur överlag också. :crazy:

Det beror nog på häst, faktiskt. Jag har haft en häst som djuren flyttade in till :) Han hade en kanin som valde att bo i hans box, (den kom in under dörren.) Hände aldrig något med den kaninen så länge den bodde där. Hästen hade en stor box och var extremt klok och mycket lugn. Han hade en period ett lamm som mamma får inte ville ha. Kattmamman flyttade in i hans box när hon skulle få ungar. Han trampade aldrig ihjäl någon. :love: Men alla är inte såna så jag skulle inte chansa.

Det är för mig en självklarhet att tänka över ev risker om de är små eller stora, djur som djur. Min förra häst skulle jag aldrig drömma om att slänga in en kanin till, han var inte nog aktsam om fötterna och väldigt lättskrämd.

Ja, det är så sant så.:)

Tomaten>>>>>>>>hur många hästar står det i stallet????

Jag skulle nog inte våga, skulle vara rädd att hästen råkar klämma den lilla, inte med flit men det är ju ändå lätt hänt....en kanin kan aldrig ersätta en annan hästkompis men det kanske inte var tanken!

mizz skrev:
*kl*
Nuvarande häst tål inte djur i storleksordningen shettis och neråt.

Skrattar högt och ljudligt för mig själv:D

Har en nordis som är lika dan, men han går ändå tillsammans med en shettis och de respekterar varandra, men de hatar varandra ändå. Har kaniner i stallet, dock inte inne med hästarna för jag hade det en gång tillsammans med halvblodet innan jag skaffade fler hästar och ja av olycka klev han på den ena då hon hade gömt sig i hans hö. Så kanin i boxen tycker jag inte man ska ha. Har de däremot i stallgången lösa under dagen och kvällen, natten stängs de in i burar. Nordisen hatar kaniner.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 214
Senast: MML
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama