häst och kanin

Sv: häst och kanin

Min förra häst hade en Kanin i boxen vid namn Panther;) Panther tyckte om att sitta under krubban och norpa lite av den havren som ramlade ner. Ibland hade han slemmig havre över hela sig varvid hästen började slicka kaninen ren :d Jag hade en låda som Panther kunde gömma sig i ståendes i hörnet vid krubban, det funkade bra så han kunde komma undan. Dock var han lite väl orädd för hästen och råkade bli platt en dag.... :cry: Men men...du kan ju alltid prova. Jag vet dem det har funkat för!

Tigertofflan skrev:
Skaffa en get eller något som sällskap istället :P

Skaffa en häst till som sällskap, inget annat djur kan ersätta hästens kontakt och känsla för en annan häst, alla hästmänniskor ska vara medvetna om att det är flokdjur, inga hundar som anförtror sig till människan. Min kompis hade en kanin i boxen hos sin shettis, det gick väldigt bra i början tills ponnyn råkade rulla över kaninen när dom båda låg ner i boxen, kan säga att den var väldigt platt. Usch

I mitt stall har höns, katter och hund alltid sprungit löst. Jag hade en kanin i några år det gick jättebra. Alla djur kan springa in i boxen. Hästen är mycket glad i smådjur och skulle aldrig trampa på varken smådjur eller mina tår. Försöker jag rygga hästen så vägrar hon att trampa bakåt om det finns smådjur i vägen och framåt parerar hon galant steg för steg.:love:

Lemieux skrev:
en kanin är kanske lite för liten egentligen om man tänker på det någon annan sa att hästen kan råka trampa åt sidan utan att se den..

Jag vet en fullblod som hade ett får som sällskap det funkade rätt bra...men fåret åt så mkt av hästens mat så den vart alldeles för tjock så pållen fick ett nytt får:p
När Johans kompis dog (innan vi tog honom) så provade dom sätta några får som sällskap åt honom... Han hade blivit direkt förolämpad, inget uppskattat sällskap:rofl:

Annars kan du göra som dom gjorde! Dom satte in en spegel åt honom, så såg han att det var en till häst i stallet:crazy: Något säger mig att det inte heller fungerade:angel:

Jag har haft kanin i många år i stallet! de stormtrivs om vintrarna att få skutta runt i sin box! en rejäl hög med halm, eller hö går lika bra!då har de det jättemysigt och bygger sina gångar däri!, samtidigt lätt och mocka eftersom de pluttar på ett ställe, nåt hörn brukar det oftast va
:)

stackars kaniner! det måste ju vara så att det ofta händer att kaniner blir platta!

en spegel? kan det funka???

istället för att ha en get, kan du ju ha en minishettis, dom äter ju lika mycket och en häst och en minishettis är ju samma ras så hästen skulle nog uppskatta den mer! fast sen så är kanske en minishettis dyrare än en get, men ja, det uppskattas nog mer!

Jag betvivlar att speglar fungerar... För det är ju inte direkt ett sällskapligt sällskap:crazy:

*knapplån*

Jag blir bestört över hur vissa vågar sätta in kaniner i boxen. Här ser man tydligt att kaniner inte är mycket värda för många, om dem blir platta så hoppsan! men då har jag iaf prövat.
:mad:
Herregud...

Heulwen skrev:
*knapplån*

Jag blir bestört över hur vissa vågar sätta in kaniner i boxen. Här ser man tydligt att kaniner inte är mycket värda för många, om dem blir platta så hoppsan! men då har jag iaf prövat.
:mad:
Herregud...

jo det e sant!

det är faktist hemskt:mad:
de är ju liv de oxå, fast små:p

Håller helt med. Det är nog inte fel att ha en kanin i en egen box, kan ju vara trevlig sällskap till människorna i stallet, men i en box med en häst, hur kan man ens komma på tanken? :mad:

En mycket känd fälttävlanshäst fick en kanin som sällskap en gång när han hade en längre konvalescens på box och det gick alldeles utmärkt, kaninen satt och mumsade hö vid hästens fötter och allt var frid och fröjd. Ända tills det var dags för kraftfoder för då var kaninen inte längre önskvärd. Ett välriktat stamp på stampe och så var det ingen stampe mer.

jag är ju en sån där hemskt människa som gör så. Jag är väl medveten om att min kanin kan bli mos men min häst och kanin har ett sådant sällskap av varandra att jag tycker risken är värd att ta, kaninen mår prima och hästen "snuttar" på kaninen och de har jätte mysigt tillsammans.

Tomaten skrev:
jag är ju en sån där hemskt människa som gör så. Jag är väl medveten om att min kanin kan bli mos men min häst och kanin har ett sådant sällskap av varandra att jag tycker risken är värd att ta, kaninen mår prima och hästen "snuttar" på kaninen och de har jätte mysigt tillsammans.

vadå? är det värt risken att din kanin en dag kan vara platt när du kommer ner? bara för att dom snuttar med varandra betyder det inte att hästen alltid ser kaninen. Om båda ligger ner och hästen ställer sig upp? vem vet, kaninen kanske får en rejäl tjänga någon dag.

jag tycker att hästar ska ha hästkompisar, inte kaniner som riskerar att dö bara för att en häst behöver ett sällskap. :mad:

klart som sjutton att en häst ska ha hästkompisar! (det kommer min att ha förövrigt) men det kan ju vara mysigt att ha en liten nin i stallet.. jag tänker på en travare som hade en nin i sin box när jag var liten, det såg så snuttigt ut... *lever kvar i barndomen*

*kl*

Har själv haft kanin med häst (inte ist för sällskap utan för den löjlighetsfaktorn att det var sååå gulligt, jaja jag var i övre tonåren) med blandade resultat. Sista kaninen blev helt enkelt utslängd av hästen, dvs han tog upp kanin i nackskinnet och slängde ut honom. Sen dess har jag inte provat igen. Nuvarande häst tål inte djur i storleksordningen shettis och neråt.

Ja, det är det!
Två kompisar som trivs så bra tillsamans och kaninen kan inte ha ett bättre liv. Jag vet mycket väl att det är lätt hänt att hästen trampar kaninen men jag tycker fortfarande att det är värt det.

just det min häst har hästkompisar men har en stor(liten i storleken) kompis i kaninen.

Men jag har för mig att du har haft de två tillsammans ett tag. Och skulle hästen varit oaktsam så skulle kaninen varit platt för länge sedan, eller så är hästen såååååååååååå gammal så han orkar inte lägga sig ner. :p Okej att en olycka kan hända men de trivs uppenbarligen tillsammans. Ungefär som jag resonerar med min hästflock där min häst nuvarande faktiskt går ihop med en shettis. :eek: :p

Ja det är nåt år.
Precis så är det ju, självklart:p
Jo de gör ju det så jag skulle inte känna minsta skuld om kaninen blev trampad man ska leva gott när man lever om man är djur, men så är väl jag en samvetslös djurplågare också;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 214
Senast: MML
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama