häst och kanin

lis1e

Trådstartare
gick i tankar idag på jobb om man kanske skulle haft en kanin i en av boxarna härhemma när här blir klart. har ni några erfarenheter av det? och råd kanske???

Sv: häst och kanin

Jag har en kanin tillammans med min häst, funkar utmärkt och han har ett litet sällskap. Till kaninen har vi gjort upp ett hål ut mot stallgången och där satt en låda som han kan krypa in i, det finns även en typ av lucka på insidan boxen så man kan stänga in honom om man mockar osv.

så länge kaninen inte bor tillsammans med hästen i boxen går det ju bra, kaniner är trevliga djur :love:

vet en som hade kanin tillsammans med hästen, en avtrampad svans blev resultatet och när hon prövade nått år sedan med en annan kanin blev det en brutet bakben

m.m. :crazy:

Jag tror att om man ska ha en kanin tilsammans med en häst i boxen så måste man ha en häst som verkligen är medveten om att det finns en kanin där. 3 kg har inte mycket att sätta emot 5-600 kilo..

det är just det jag är rädd för - ihjältrampade kaniner till höger och vänster... men man skulle ju kunna ha en kaninchen i en box som man delar upp...

Min nya medryttarhäst stod själv i sitt stall ett tag och då flyttade de in en kanin som sällskap i en hög bur rakt framför boxdörren.
Hästen var lugn första natten men struntade sen i sällskapet den gav. Som tur var så fick en till häst flytta in i stallet efter några dagar så nu är hon inte lika nedstämd längre.

Min förra medryttarhäst fick en kanin som sällskap i boxen.
Grejen var ju den att kaninen var så himla sällskaplig av sig så en kväll när vi kom & skulle fodra så stod pålle mitt i boxen, vi tänkte inte så mycket på det utan hällde maten i krubban & stängde stallet för kvällen. Morgonen därpå så stod pålle på samma plats & hade inte rört maten :crazy: Då såg vi att den lilla kaninbebisen hade placerat sig på pålles ena hov så hon inte vågade flytta sig ;)
Efter det så fick ninisen en egen box :D

Många av mina kompisar har kanin tillsammans med deras hästar i boxen..dock så är det ju några kaniner som också blivit ihjältrampade av misstag :crazy:

Vet en som hade en kanin hos hästen... Den blev rätt så platt :eek:

Alltså inte att rekommendera!

Zuzzi skrev:
vet en som hade kanin tillsammans med hästen, en avtrampad svans blev resultatet och när hon prövade nått år sedan med en annan kanin blev det en brutet bakben

Allvarligt hur korkad får man vara?? :mad:
Klart som fan att det kommer hända olyckor, hästen kan ju när som helst trampa åt sidan och ser inte kaninen och så.. smash...
Borde inte vara lagligt!
Och så gör hon det en gång till också..
:devil:

Saybia skrev:
Min förra medryttarhäst fick en kanin som sällskap i boxen.
Grejen var ju den att kaninen var så himla sällskaplig av sig så en kväll när vi kom & skulle fodra så stod pålle mitt i boxen, vi tänkte inte så mycket på det utan hällde maten i krubban & stängde stallet för kvällen. Morgonen därpå så stod pålle på samma plats & hade inte rört maten :crazy: Då såg vi att den lilla kaninbebisen hade placerat sig på pålles ena hov så hon inte vågade flytta sig ;)
Efter det så fick ninisen en egen box :D

nej men gud vad kärt!

tror du jag inte har tjatat ihjäl mig till förbannelse över att få en get och en gris??? :D britta och gunnar skulle dom heta. men när jag gjorde efterforskningar så kom jag fram till att jag inte skulle ha ngn get. dom är tydligen totalt omöjliga att hålla innanför staketet!

men jag ville ju bara ha en nin för lite trivsel! den får nog bo i eget krypin isf...

en kanin är kanske lite för liten egentligen om man tänker på det någon annan sa att hästen kan råka trampa åt sidan utan att se den..

Jag vet en fullblod som hade ett får som sällskap det funkade rätt bra...men fåret åt så mkt av hästens mat så den vart alldeles för tjock så pållen fick ett nytt får:p

rovdjur=lodjur! det finns i skåne - det har jag sett på en karta i skånes djurpark!

Har också mest hört talas om platta kaniner... Jag tycker att det verkar vara en massa extra arbete om man inte är kaninfantast. Jag lägger hellre den tiden på mina hästar.

Har en bekant som stoppade in en kanin i boxen hos sin häst som var av nervösare sort. Han trodde att hästen skulle lugna ner sig om den fick ett litet fridsam djur i boxen men det gjorde den inte. Kaninen satt som ett frimärke i boxväggen och överlevde tyvärr inte. :eek:

lis1e skrev:
gick i tankar idag på jobb om man kanske skulle haft en kanin i en av boxarna härhemma när här blir klart. har ni några erfarenheter av det? och råd kanske???

Inte i samma box. Som andra sagt - platt ninis.

Sen tror jag inte att hästen har sällskap av kaninen - inte mer än vad vi skulle ha om vi delade rum med ex en gris... :crazy: Häst och kanin är två helt skilda arter - inget sällskap av varandra av betydelse.

Norrland

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 214
Senast: MML
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur