häst och gris ihop??

C

crazy horse

Hej! Är det någon därute som har erfarenhet eller synpunkter på att ha utegrisar ihop med häst i hagen, för att hålla undan ekollon och hålla marken öppen? Jag fick höra att hästar inte står ut med grisar som är i närheten av dem, är det sant? Kanske mitt kallblod inte bryr sig alls? Ska man testa eller är det bara dumt?
 
Sv: häst och gris ihop??

Grisar bökar ju upp marken så hagen blir kanske inte så rolig när grisen har "plöjt upp" den. Men grisar är ju väldigt sociala och trevliga till sättet så jag har svårt att tro att häst och gris inte skulle komma överens. Mina hästar har fått vänja sig vid grislukt och det bekommer inte dem det minsta.
 
Sv: häst och gris ihop??

nä. man har ju tänkt på bökandet, men kankse är det värt att prova, för vi har rätt mycket ekollon som är omöjligt att hägna bort, och hela vår 6 ha mark är full med ekar....Antar att det bästa är att testa!:idea:
 
Sv: häst och gris ihop??

jag vet ett ställe där de var tvugna att göra sig av med grisarna efter ca 2 veckor, hästarna vägrade att gå in i stallet efter utevistelsen... men att ha dem i samma hage har jag ingen erfarenhet av...
 
Sv: häst och gris ihop??

Jag har två hängbukssvin.

De bor inne i stallet på vintern, och ajg har dem även lösa i gången då så de får röra på sig, även om hästarna är inne.

I början reagerar hästarna rätt kraftigt, men vänjer sig fort.
De har även gått i hagarne brevid varandra, och då nosade dem då och då på varandra. det hände nån gång att grisarna rymde in till hästarna, då blev min valack, hysterisk, men stoet brydde sig inte.

Som sagt, de vänjer sig. Förra hösten, när jag red in mitt ungsto, så hade en av grisarna rymt, och följde efter oss hem. Hon brydde sig inte.

Däremot vet jag inte om jag skulle ha så små grisar tillsammans med mina halvblod. Jag skulle mera vara rädd för att grisarnas skull.
 
Sv: häst och gris ihop??

våra hästar har "grishagen" intill sin, det är bara eltråd i mellan ("vanliga" grisar). bara 1 av våra 6 hästar har mött grisar förut (vilket inte varit några problem alls) men ALLA hästarna brukar stå och "häcka" intill grisarna och "spana" på dom trots att hästarna har runt 8 ha att gå på. inte ens halvbloden har "skyggat".

därimot skulle jag tro att grisarna "ligga illa till" om någon häst "surar" till och dom står i samma hage.
 
Sv: häst och gris ihop??

Hej! Är det någon därute som har erfarenhet eller synpunkter på att ha utegrisar ihop med häst i hagen, för att hålla undan ekollon och hålla marken öppen? Jag fick höra att hästar inte står ut med grisar som är i närheten av dem, är det sant? Kanske mitt kallblod inte bryr sig alls? Ska man testa eller är det bara dumt?

För ganska många år sedan hade vi grisar ute i en hage och hästar som gick i en hage bredvid. Hästarna stod gärna och hängde intill grisarna. Dock fick vi sätta ett staket till för att hästarna bet grisarna i ryggen som "njöt" av behandlingen men fick stora bitsår. :crazy:
Fördelen är annars att hästarna vänjer sig vid lukten och man slipper problem som andra har vid tävlingar/uteritter/transporter osv. :idea:

Jag hade personligen inte släppt ihop dem. Stor risk att hästarna sparkar grisen eller att grisens tänder skadar hästen. Tror att de är för olika som djur... Kanske om de lär känna varandra i ett stall först.
 
Sv: häst och gris ihop??

bra med flera synpunkter och funderingar. Jag har nog tänkt att jag hägnar in runt de största ekarna så de får böka runt där och göra rent hus, sen kan man ju flytta runt grishagen lite och så småningom kanske det går att ha dem ihop. Visst borde en extra eltråd i nederkant hålla inne grisar? Eller måste man ha nät?
 
Sv: häst och gris ihop??

Till gris räcker det med en tråd ca 20 cm över backen - dom är jättekänsliga för el. Men sen behöver du ju ha en högre för hästarna.
 
Sv: häst och gris ihop??

Jag har haft hästar och grisar ihop både i stallet och hagen och det har alltid funkat. En varmblodsvallack som aldrig sett grisar förut adopterade en stor galt som kompis.:D Det hände att dom gick in i stallet på dan och in i boxen för att "tryna" middag ihop. Dom sov bredvid varann.:p
 
Sv: häst och gris ihop??

Vi hade under flera år hästar och svin tillsammans ute dagtid. Dvs svinen gick lösa men var mestadels med hästarna i hagen. Inga problem, men det är nog lugnast att hålla koll på hästarna till en början.

Till svinen skulle jag inte nöja mig med en tråd. Iofs beror det kanske på ras mm, men dubbla är absolut att rekommendera. Tänk också på att dom gärna bökar upp jord mot tråden, och så är det stängslet ur funktion. Man måste alltså hålla kontinuerlig koll. Å andra sidan är det inte alla svin som bökar. :)

LIA
 
Sv: häst och gris ihop??

Eftersom många verka ha positiva erfarenheter med grisar + hästar så berodde detta nog mest på hästen och hans dåvarande levnads tillstånd... Men min väns häst gick med grisar innan hon köpte honom, och han bet bort en reäl bit av en gris:crazy:

Men hästen mådde som sagt inte bra där...
 
Sv: häst och gris ihop??

knapplån

HÄstar är ju tydligen av naturen rädda för grisar, men som många tidigare skrivit så vänjer de sej fort.

Jag har en minigris som bor inne hos mej. När jag är i stallet så brukar hon gå och böka i boxen medans jag borstar och gör i ordning hästen, och pållen bryr sej inte alls längre.

Ska du ha grisar i hagen måste de nog vara lite större för att inte vara lika känsliga om hästen skulle få för sej att "leka" lite med dom.:) En liten hydda som de kan springa in i borde ju också hjälpa. För de är snabba utav helvete så de skulle nog kunna kuta ifrån hästen om den blir på vilt humör!

De borde nog vara större av anledningen att min lilla gris troligtvis skulle äta ihjäl sej på ekollon på 2 timmar om hon fick chansen.:D

Ett tips till, sätt el och inte nät. Jag gjorde en näthage en gång och hon bara lyfte och tryckte sej under. inget bra. El däremot borde göra susen!

Lycka till med svineriet!
 
Sv: häst och gris ihop??

Eftersom många verka ha positiva erfarenheter med grisar + hästar så berodde detta nog mest på hästen och hans dåvarande levnads tillstånd... Men min väns häst gick med grisar innan hon köpte honom, och han bet bort en reäl bit av en gris:crazy:

Men hästen mådde som sagt inte bra där...

Fast min häst mådde bra och han bet också bort en bit. :idea:

Är nog egentligen mer rädd om hästen, en gris har tänder och blir den arg eller irriterad så biter den igenom ett hästben som ingenting.
Fast det beror väl vilken häst man har. Unghästar som leker osv är säkert värre än en gammal, klok sak. :)
 
Sv: häst och gris ihop??

Ett alternativ om det skulle bli problem, är kanske att ha två hagar och varva, så grisarna går och rensar i hästhagen när den är tom...
 
Sv: häst och gris ihop??

Inga problem hos mig ivf! Hästarna vande sig, för grisarna rymde ofta!:angel:

Min gammelhingst var t.o.m glad över lite sällskap vid 'matbordet' då han ibland gick ensam i en hage:
offi-ghaz.jpg


Håller med LIA om eltråden.. det räcker INTE med endast en tråd. Vi hade tre trådar (20 - 40 - 60cm).. men vissa grisar hoppade över!!!:crazy:
 
Sv: häst och gris ihop??

Fast min häst mådde bra och han bet också bort en bit. :idea:

Är nog egentligen mer rädd om hästen, en gris har tänder och blir den arg eller irriterad så biter den igenom ett hästben som ingenting.
Fast det beror väl vilken häst man har. Unghästar som leker osv är säkert värre än en gammal, klok sak. :)

Denna häst hade det dåligt där, bonden hade honom bara som "uppvärming" i ladugården (fråga mig inte varför han valde just häst framför element, gubben är knasig):(

Varför bet din häst? Blev han/hon irriterad eller var de lek som spårade ur?
 
Sv: häst och gris ihop??

Våran ena ponny är livrädd för grisar. Skulle inte prova att släppa ihop hästarna med en gris. Då är det någ bättre med ett får (vet inte om de äter ekollon - men annars får du väl stängsla bort under trädet).
 
Sv: häst och gris ihop??

Om du gillar lerhage till din häst är det en bra idé - annars skulle jag nog plocka rent för hand i hagen. :cool:

Vi har tre grisar, två mini och en piggham och de rensar sin hage från växtlighet på nolltid. Grisar bökar ju av instinkt, även om de inte är hungriga, så det ser snart ut som en plöjd åker.

Jag hittade ingen bra bild där man ser hela deras hage... men bakgrunden ger kanske en hint om hur det kommer att bli. Bilden är tagen ungefär två veckor efter att de fått sin nya hage.
mergrisar003.jpg


Däremot gillar ponnyerna grisarna skarpt och betar helst på andra sidan staketet om dem!
 
Sv: häst och gris ihop??

Det finns visst olika erfarenhet ang gris och el.

För mina har det endast behövts en tråd ca 25 cm ovanför marken.
En av dem har aldrig rymt på 7 år, den andra, han kryper underom han inte hört elagrigatet klicka på länge.

Jag har en granne en bit bort, han förder upp grisar ekologiskt, de går på lösdrift året om, på jättemarker. Jag vet inte vilkent ras de är, men det är sådana där stora vanliga rosa grisar.

Han har en ståltråd med el i. Nu vet jag iofs inte om de rymmer, men jag tror inte det.

Tilläger att mina grisar aldrig bökat sönder deras hage, de ar iofs stor hage. Trots att det varit så varmt ute och mjukt i marken, så har de fortfarande gräs i hagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp