häst och gris ihop??

Sv: häst och gris ihop??

JAg är ödmjukt tacksam för alla synpunkteroch goda råd ang. ekollon, men jag bara måste säga att det GÅR inte att stängsla bort ekollonen... Den största eken vi har är drygt tre meter i omkrets runt stammen och kronan är ju liksom rätt yvig, ekollonen har STOR spridning, och det där är ju inte den enda eken som sagt på vår mark. Vi har ändå försökt att göra hagen där det är minst ekar. Att stängsla bort skulle göra hagen till nån sorts labyrint med små gångar att gå på mellan stängsel. Att såga ner ekarna är tabu, visst, dom är fina och blablabla, men om JAg fick bestämma skulle då åtminstone de flesta bort....:devil: Att handplocka ollonen är också omöjligt, det skulle ta EVINNErlig tid, jag brukar kratta och köra bort med skottkärra, men det är så ofattbart mycket, har man inte ek på marken kan man aldrig fatta hur mycket ekollon det blir. Jag vill bara ge upp ibland och flytta hem till Norrland där ingen ek finns... Men det blir väl inte omedelbums, I guess. Det får vara värt det att grisarna bökar, hästarna trampar ju sönder vissa ställen också, vi har en stor hage, så det finns mycket plats att röra sig på.
 
Sv: häst och gris ihop??

när jag hade min förra häst (i det förra stallet) så gick det en minigris på gården. Ibland fick han gå med ut i hagen på dagarna också. Men efter ett tag märkte vi att mitt sto som var väldigt ranghögt och en riktig surtant :p inte var speciellt snäll mot den lille grisen..
Hon sänkte huvudet nästan enda ner till marken och satte av i racertrav rakt mot grisen som självklart sprang för glatta livet. Hon fortsatte jaga honom i samma hiskeliga tempo och slutade inte förrän hon jagat/trängt ut honom genom staketet. hon var lite speciell den där damen.. :smirk:
 
Sv: häst och gris ihop??

Det hänger nog mycket på individ. Vår gammelsugga, Linderödsvin, kröp under, hoppade över eller sprang rätt igenom, allt efter förutsättningar. Trots 2 trådar. En anledning till att hon inte finns med oss längre.
Hon rymde aldrig, utan stannade alltid runt husen eller i hagarna och bökade som sagt inte heller. Hon gick mest och betade som hästarna.
Smågrisarna passade på att smita ut när eltråden var täckt av jord (DOM bökade), men stannade också på gården.

Jag skulle vilja säga som så, att dom är känsliga för elstötarrna, fysiskt, men okänsligare mentalt.

LIA
 
Sv: häst och gris ihop??

Att ekollon är mindre bra för hästar, har ju skrivits om tidigare här.
En fråga är HUR farliga?
En annan är om just dina hästar är så intresserade av att äta dom?

Vi har några stora ekar i hagen, men såvitt jag vet så äter ingen av våra hästar just några ekollon. Kollar man marken under ekarna så är det betat men gott om ekollon kvar där.

När det gäller grisarna, så tror jag att utsikterna att det ska fungera är goda. Stängslingen blir ju överkomlig iom att du redan har stolpat runt hagen. Bökandet behöver inte bli så omfattande om dom är av den "betande" kategorin.
Om hästarna vill jäklas med grisarna, gör små fållor där dessa kan söka skydd.

LIA
 
Sv: häst och gris ihop??

Hej! hade vanliga "mat"grisar + minigrisar i hagarna bredvid hästhagarna. De första dagarna tyckte hästarna att det var väldigt konstigt att dom gick där men efter två tre dagar så stod dom där och åt bredvid varandra. Till slut gick grisarna helt sonika över till hästarna och lekte med dom det var en syn som jag inte glömmer.
Finns det dessutom att äta ihagen så tror jag inte att de bökarsönder så mycket.

lycka till
 
Sv: häst och gris ihop??

*kl*
Hur är det förresten med kor eller får, och ekollon? Äter de dem, och är det giftigt för dem?
 
Sv: häst och gris ihop??

angående hur farliga ekollon är så tvistar de lärde, men alla verkar överens om att de inte alls är nyttiga på nåt vis för hästar- deras njurar kan slås ut om de blir beroende och står och käkar hela dagarna tydligen. Min frieser/IC tar några stycken då och då, älskar att gå och fladdra med mustaschen bland löven och peta i sig ett litet knaprigt ekollon efter höet. Jag har inte sett honom stå där hela tiden och han verkar ju föredra hö, eller gräs, men de kan ju bli beroende och det är då det blir farligt, med mängderna de sätter i sig. Jag vill ju inte att han ska bli sjuk. Russet verkar också gilla att peta i sig ekollon, vet inte om russ har mer plåtmage än andra raser....???Han är i alla fall på sin "hemort":rofl: Förresten har jag hållit på och krattat och krattat, men det tar ju aldrig slut, därför vore det skönt med lite hjälp. Av grisarna då.Eller nån vildsvinskorsning eller vad det blir.
 
Sv: häst och gris ihop??

Denna häst hade det dåligt där, bonden hade honom bara som "uppvärming" i ladugården (fråga mig inte varför han valde just häst framför element, gubben är knasig):(

Varför bet din häst? Blev han/hon irriterad eller var de lek som spårade ur?

Han stod och kliade grisen på ryggen, som njöt. Sen bet ju hästen till som de ofta gör men det blev lite väl hårt så det blev sår, ibland "köttbit" bort. Ingen ilska alltså...:)
 
Sv: häst och gris ihop??

Vi hade 2 hängbuksvin som bodde i samma stall som hästarna, i början så vägrade hästarna gå in och jag tror det beror på deras "grymtande" innefrån, för när dom tystna så vågade sig hästarna in, sen har det gått hur bra som helst, min ponny var lite orolig när hon fick så i boxen brevid, men dom verka tycka om varandra, när är allt sålt, både grisar o hästar :P hehe
 
Sv: häst och gris ihop??

Inga problem hos mig ivf! Hästarna vande sig, för grisarna rymde ofta!:angel:

Min gammelhingst var t.o.m glad över lite sällskap vid 'matbordet' då han ibland gick ensam i en hage:
offi-ghaz.jpg


Håller med LIA om eltråden.. det räcker INTE med endast en tråd. Vi hade tre trådar (20 - 40 - 60cm).. men vissa grisar hoppade över!!!:crazy:

HOPPADE ÖVER! våra grisar hade vi 1 tråd, o när vi skulle byta hage så vägrade hon o gå förbi där tråden varit innan, så vi fick lyfta bort dom till den nya hagen . haha!
 
Sv: häst och gris ihop??

Min häst hade stått instängd i en svinstia i ett halvår utan att få gå ut eftersom han var tvungen att hålla värmen där inne. Det var antagligen därför han började attakera grisarna det hade lika gärna kunna vara en människa eller nått annat djur. Vem hade inte blivit tokig av att vara instängd så länge?
 
Sv: häst och gris ihop??

Hej! Är det någon därute som har erfarenhet eller synpunkter på att ha utegrisar ihop med häst i hagen, för att hålla undan ekollon och hålla marken öppen? Jag fick höra att hästar inte står ut med grisar som är i närheten av dem, är det sant? Kanske mitt kallblod inte bryr sig alls? Ska man testa eller är det bara dumt?

Jag äger både minigrisar och hästar, men tyvärr tycker hästarna inte om grisarna. Första natten vi hade fått hem grisarna höll hästarna på hoppa ur skinnen, men dom är såklart van vid deras bökande och grymtande nu. Dom går inte att ha i samma hage heller eftersom att hästarna retar upp sig på grisarna.. Varför kan jag inte förstå? Dom har till och med blivit bitna ett par gånger då dom kommit lös. Men det går ju alltid att prova, funkar det inte så funkar det inte. Men håll ett vakande öga på dom så att inte grisarna behöver göra illa sig!

Lycka till!
Malin
 
Sv: häst och gris ihop??

Bara du vänjer häst och gris med varandra så ska det inte vara några problem.
Jag red en nordsvensk i min ungdom och hans sällskap i hagen var ett får. Dom var bästisar. Dom kunde inte slita sig ifrån varandra och Fåris följde med oss ut när vi red....
Ta det lungt du med grisarna...låt dom umgås...
:rofl:
 
Sv: häst och gris ihop??

Bara du vänjer häst och gris med varandra så ska det inte vara några problem.
Jag red en nordsvensk i min ungdom och hans sällskap i hagen var ett får. Dom var bästisar. Dom kunde inte slita sig ifrån varandra och Fåris följde med oss ut när vi red....
Ta det lungt du med grisarna...låt dom umgås...
:rofl:

Får och gris är två helt olika djur! Av mina erfarenheter så tycker hästar att grisar är ett störande moment. Det kan fungera om man vänjer dom men inte i alla fall. Du fick det att låta så enkelt det var därför jag reagerade. Våra grisar och hästar går inte att ha tillsammans eftersom att hästarna blir våldsam och irreterade på dom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp