Häst med luftvägsproblem

P

piggis_83

Är lite fundersam över min häst. Hon har varit lite "krasslig" i ungefär en vecka nu. Jag tycker hon låter något ansträngd i sin andning, inte mycket, men lite ibland. Hon hostade några ggr i början av förra veckan, men har ej hostat ngt sen dess.
Ringde vet. i fredags o fick Ventipulmin utskrivet, men jag har inte märkt någon märkbar förbättring ännu. Jag vet inte när man börjar märka någon förändring med Ventipulmin? Hon har alltså fått det i 4 dgr nu. Har inte sett ngt slem i näsborrarna direkt, så om hon har slem i luftvägarna/lungorna så sitter det nog kvar då....??
Jag rider henne lite lugnt bara, skrittar i princip hela tiden, vet inte om jag vågar rida henne mera. I och för sig är det kanske bra att trava/galoppera, så hon får upp slemmet?
Får ringa vet. igen snart om hon inte blir bättre.
Hon är iallafall inte sämre, hostar ju inte längre, och hon är lika pigg som vanligt i övrigt.
Hon hade nån släng av bronkit för ca 5 år sen, men hon har sen dess varit bra. Hon stallades in för ca 2 veckor sen, så jag vet inte om de nya problemen har uppstått pga det?

Är det nån som har nån fundering, så vore jag tacksam.
Vet ni om distriktsveterinärer brukar ha sån där grej med sig så dom kan gå ner i halsen o kolla efter slem? Eller måste man åka till ngn klinik?

Sv: Häst med luftvägsproblem

hej..jag tror att det kan vara bronkit som har uppstått igen...andas h*n med flankerna? hörs det något pip ljud? :confused:

Hej! Nej, det hörs inga pipljud (som jag minns det gjorde förra gången, då hon hade bronkit)
Hon låter bara lite mer "ansträngd" i andningen, spec då hon har travat/galopperat/stirrat upp sig.
:confused:

ok..men är hon dammallergiker? är höet av bästa kvalitet är ströet dammigt? :confused:

Jag vet inte om det kan vara höet (hon blev ju så här några dagar efter hon stallades in). Det är väl inget perfekt hö, inte så lätt att få tag på sånt i år :( Men jag brukar vattna höet.
Hon står på torv, och har alltid gjort. Tycker inte det dammar jättemkt.
Hon är inte konstaterat dammallergiker. Men uppenbarligen känslig.
Jag vet inte om det måste höras pip-ljud om det är bronkit?
Sen är jag lite osäker på hur länge hon behöver äta Ventipulmin innan man ska märka någon förbättring?

ok..men min häst hostar också lite ibland men han är inte slemmig han har mer torr hosta och det tror jag är för att han är lite känslig för damm.. :crazy: det blir också värre när han stallas in och när det är lite mera kall luft så att det "retas" i lungorna. han har också haft bronkit innan jag köpte honom för ca 2,5 år sen är rädd ifall det kan komma tillbaka. :cry: det är bra att du vattnar höet :) det du också kan göra är att använda tidningspapper som strö. hur är luftkonditioneringen då? men jag har ialla fall läst om bronkit och där står det att dom får pipljud.

Har hästen haft bronkit någon gång så är det lätt att den får återfall. Det gäller att inte vänta för länge med att göra något åt symptomen eller hoppas att de går över av sig själv. Lungorna blir permanent skadade, visst går mycket tillbaka men lungkapaciteten blir aldrig vad den skulle varit om hästen inte fått bronkiten.

Skulle jag vara du, så skulle jag köpa hösilage åt hästen. Det räcker inte alltid med att vattna höet.
Se till att den står så dammfritt som möjligt, helspå pappersströ, men vattnad torv går också bra.
Givetvis ska man inte sopa stallet när hästen står inne. Akta dig för att rida i dammiga, ovattnade ridhus.

Hästen kan både ha bronkit och ett virus eller en bakteriell infektion. Om det är en bakteriell infektion så måste den få penicillin för att den ska bli frisk så fort som möjligt. Annars förvärras bronkiten ytterligare. Så om hästen inte slutar hosta väldigt snart, så ta den till en klinik där de kan gå ner med slang i lungorna och ta bakterieprov och ge dig rätt penicillin.

Var uppmärksam hädanefter. Knepiga perioder för bronkithästar är just uppstallningstider samt på våren/sommaren när det är mycket pollen. Bronkithästen är ju känslig från början så då kan pollen och annat som andas in, utlösa en ny host-period.

"men vattnad torv går också bra"
Vattnad torv? skönt och ligga på det :crazy: det ska ju vara torrt det dom ligger på.

Nej det låter klart inte så skönt, men jag har hört att torv är minst dammigt av spån-halm-torv. Så jag hoppas det stämmer oxå...

Men snälla nån - det fattar ni väl att bädden inte ska vattnas dyngsur!
Om du har en häst som är känslig i luftvägarna så är det VIKTIGT att bädden inte dammar. Alltså tar man en vattenkanna och strilar försiktigt med vatten på torven så att dammet - som ändå finns även i torv - binds lite till.

Jag skulle ta ut veterinären och se till att göra en endoskopi på hästen, det är det bästa sättet att en gång för alla ta reda på var/vad problemet är. Om man snabbt får reda på vad hostan kommer ifrån kan man även kvickt ta till de åtgärder som behövs för ett tillfrisknande. Bronkit blir väldigt snabbt kroniskt.

Det finns massor av trådar skrivna om hosta och luftrörsproblem, om du söker bland dem kan du ta del av olika funderingar och åtgärder.

Och vattna torven, torr torv kan damma. Precis som Geshira säger så handlar det naturligtvis inte om att blöta bädden helt.

Geshira skrev:
Men snälla nån - det fattar ni väl att bädden inte ska vattnas dyngsur!
Om du har en häst som är känslig i luftvägarna så är det VIKTIGT att bädden inte dammar. Alltså tar man en vattenkanna och strilar försiktigt med vatten på torven så att dammet - som ändå finns även i torv - binds lite till.
Nej det förstår väl jag med! :angel: men jag anser ändå att det hästen ligger på ska vara torrt..det är vad jag tycker..alla kan inte tycka lika.

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 345
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 947
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat