häst med ett knasigt ben...

Sv: häst med ett knasigt ben...

Nej det finns inget i försäkringen , frågade om de med .

Men blir väl alltid en ny försäkring när det är import ?

Så tuppspatt är det inte .

De hästar med tuppspatt jag känner till har haft väldigt oregelbunden spatt. En av dem gick svår hoppning, men fick avsluta karriären p g a störningen.

Tuppar den så tuppar den. Vill du ha en häst med defekt - köp. Men varför köpa en defekt häst?

Då vet du alltså bara att hästen har en rörelsestörningen, men inget om varför. Det kan ju vara något väldigt allvarligt.

ja och när du teckbar en ny försäkring är du skyldig att uppge att hästen har en rörelsestörning.

jo det vet jag att man är , tänkte om man kunde ta över deras men det gå nog inte ..

få kolla upp de ..

fall man kan försäkra hästen innan den ha kommit till sverige så den är försäkrad vid resan i så fall..

Självklart ska du försäkra hästen innan den åker.

Men som sagt, det kan kosta dig dyra pengar om hästen får besvär, då får du ta ur egen ficka.

Skillnad om du köper en svensk häst med defekt som har en försäkring utan reservationer då kan du ta över den och ha ett gott skydd.

Bra utländska hästar är inte billigare än bra svenska, mediokra eller dåliga däremot...
Varför tror du premien är så förbenat hög på halvblodsimporter?

Jag har själv gjort missen att köpa en tysk häst som kom med fel papper. Hästen var yngre än de uppgifter vi fått, växte över en dm på ett år och fick avlivas pga grav förskjutningar i halskotespelaren.

En olycksfallsförsäkring (A2) kan du teckna medan hästen står utomlands. Men bara hos vissa bolag, och det är sällan särskilt billigt. Heltäckande A1 kan du aldrig få med tanke på att hästen har en defekt. Du kommer alltså alltid att få slanta upp egna pengar när hästen drabbas av vissa åkommor.

Hoppa över den här hästen och leta efter en frisk är mitt råd.

Ja och innebörden av en A2 är till största del värdelös när man läser det finstilta .

Ts : det är verkligen att be om problem att köpa en osedd import med en konstaterad defekt du inte vet vad det är öht .

så till det tråden handlar om är ju vad han kan ha .

och hur skulle någon här kunna svara på vad hästen har för defekt? Ingen här har ens sett hästen.

Köp en frisk häst. Om det är tuppspatt så behöver den inte lyfta benet högre hela tiden. Om hästen går att använda beror såklart på graden av "tuppande" och hur duktig ryttaren är på att träna hästen balanserat, för självklart måste rörelsestörningen tas ut någon annanstans. Om du hade gått och ryckt med det ena benet så hade andra benet eller höften osv i förlängningen blivit överbelastat.

Problem får man på sikt ändå, att köpa en häst som man inte kan A1-försäkra är bara dumt, det kommer att kosta dig massor i längden. Om du har dåligt med pengar är det verkligen det sista du bör göra.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 614
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 666
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 246
Senast: Centaur
·
Hästvård Hej! Häromdagen hände en väldigt obehaglig sak, så skulle bli oerhört tacksam om någon tog sig tid att fundera lite över detta! Gick...
Svar
9
· Visningar
2 562
Senast: bbbeccah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur