häst med ett knasigt ben...

Sv: häst med ett knasigt ben...

Jo men de kan ju lura dej ändå? Om de säger att det är något med benet så har de ju "friskrivit sig" från dolda fel, om de sen skickar falska plåtar utan förändringar så kan det ju se mindre allvarligt ut än vad det eg är... Håller med om att du måste få se en lång och sammanhängande filmsnutt på hästen, 4 sek filmer säger ju ingenting om hur hästen rör sig och man undrar ju vad de klippt bort för att filmerna ska bli så korta...

Om hästen har tuppspatt så kommer det inte att synas på några röntgenbilder, då åkomman i sig är av neurologisk art.

Har du bara sett den på annons och 4 sek film, hur vet du att den är helt underbar?

jag ha sätt flera 4 sek filmer och nu längre filmer på den .

men ska ner till klinik på måndag och be dom kolla på bilderna fall dom hitta annat där .

Men varför köper du inte häst i Sverige istället? Då kam du titta på den flera gånger och vara med vid besiktning och ev röntgen.
En så ung häst som redan har problem hade jag aldrig ens tänkt tanken på att köpa!!

för att de jag söker efter skulle gå på massa här i sverige , runt 50-60 tusen .

en häst som ha tuppspatt drar väl upp benet hela tiden ?

ha kollat på filmer på youtube ..

denna gör det ju inte en enda gång på någon av filmerna ..

Tänk på att det finns en anledning till att den är billig. De vill bli av med den av någon anledning och dumpar därför priset. Tänk på att alla leden vill tjäna pengar på hästen vilket inte är rimligt med ett pris ännu lägre än vad du vill ge.
Köper du hästen kommer dne i slutändan med allra största säkerhet att ha kostat dig mer än om du köpt en dyrare frisk häst i Sverige.

Den enda postorderhäst jag känner till som inte gått sönder är ett sto som köptes osedd på fölauktion.

Du tittar på en häst som är defekt. Nu undrar du VAD defekten är, och kan inte göra en undersökning av hästen. Men funderar fortfarande på att köpa den, för att en frisk, sund och odefekt häst är för dyr.

Hur tänker du nu?

Med andra ord har du förälskat dig i priset.

En häst med defekter som är född i sverige kostar inte så mkt den heller;)

jo undersökning av hästen ska ju göras i så fall.

men jag letar så klart andra hästar med .

men en häst med tuppspatt lyfter väl benet högt hela tiden inte bara i bland ?

han lyfter högt bara i bland ..

Tillägger att auktionsfölet betingade ett pris högre än snittfölen i Sverige. Det är ju så att man till 95% får vad man betalar för. Någon har haft tur men det har varit hästar som vart hela från början.

jo det är ju sant ..

men jag ha ju inte sagt att jag ska köpa han .

det beror ju på min vet vad hon säger .

hon kan ju oxå avråda mig som ni gör ..

men som jag ha uppfattat och läst , så är inte hästen sönder för att den har tuppspatt..

utan kan användas fullt ut som vilken häst som helst .

Säger dom självklart eftersom de vill ha kvar dig på kroken.

jag menar att jag ha googlat och läst om tuppspatt nu och där kan jag få ut av det jag ha läst att en häst med tuppspatt inte är sönder och att den kan användas som vilken häst som helst ..

men det jag inte hittar något om är fall hästen lyfter benet högt hela tiden eller bara ibland .

är bara nyfiken om det kan vara det han har .
är ju inte hundra på om det är de ..

enligt vet som ha tagit plåtarna så är dom rena .
finns inget på dom .

men vill ju att min vet ska kolla på dom med .

hästen ha nyligen gått igenom en besiktning u.a

då togs även dessa plåtar .

så till det tråden handlar om är ju vad han kan ha .

Kan ju vara nästan vilken neurologisk åkomma som helst. Det finns en anledning till att de är billiga även i utlandet. Låter priset för bra för att vara sant så är det ofta så...

Du har inte kollat runt i andra trådar där folk köpt billiga importhästar som också varit "rena" på röntgen där det sedan blivit massor med problem och pga detta en väldigt dyr häst i slutändan...

för att de jag söker efter skulle gå på massa här i sverige , runt 50-60 tusen
Om du köper en häst här i Sverige för de pengarna så har du möjlighet att besöka uppfödaren och se hur den är uppfödd, om den gått i rejäla hagar och fått ordentligt med bra mat under uppväxten = bästa förutsättning för en hållbar häst.

Det finns orsaker till att hästar är billigare i Tyskland och en av dem är hur de föds upp - inte sällan massproduktion av föl som sen föses ihop på små ytor och får slåss om maten.
Plus att du har INGEN möjlighet att kontrollera hur den är uppfödd eller vad den varit med om.

Jag vidhåller - KÖP INTE en häst som reda vid 3 års ålder har en rörelsestörning, den kommer ha kostat dig MYCKET MER än de 50-60.000 totalt med veterinärkostnader innan den i bästa fall är användbar ett tag igen och i sämre fall blir utdömd.
Det FINNS friska hästar, KÖP DEM istället! Och helst svenskt!

Nej det gör de inte, en häst med tuppspatt kan tex tuppa innan den är varm, se helt fin ut ett tag och så börja tuppa igen när den är trött eller om den blir spänd.

Ska du alltså Isåfall köpa hästen osedd med din veterinärs goda öga enbart ? Dvs vad denne ser på bilderna ?

Hur ska denne veta om det är tuppspatt och att bilderna tillhör den hästen osv ?

Ha pratat lite mera nu med ägaren och dom ha förklarat lite mera nu ,

Han lyfter lite högre vi ökning och när han ta i , bara ett steg .

Och det va inte tuppspatt .

Kan de ha något med hans gångater då han ha rätt så stora . ?

Och att han är ung och ta i mera än han behöver .

50 till 60k är inte mycket pengar det spar du snart ihop om du tar de pengar hästen kostar varje månad.

Tänk på att du kan få problem med försäkringen om han får besvär av det eftersom det fanns innan försäkringen tecknades

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 614
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 666
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 246
Senast: Centaur
·
Hästvård Hej! Häromdagen hände en väldigt obehaglig sak, så skulle bli oerhört tacksam om någon tog sig tid att fundera lite över detta! Gick...
Svar
9
· Visningar
2 562
Senast: bbbeccah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur