Häst i spilta

P

pavement

Jag har ett problem: Tjuriga hästar i spilta. Jag är en av de lite försiktigare och tycker det är ganska obehagligt när hästar är "aggressiva" på ett väldigt litet område.

Hur ska man egentligen bete sig vid dess exempel:

1. Hästen man går in till är snäll först men blir "grinig" när man börjar borsta/sadla/klappa. Om den försöker tränga in en och så.

2. Hästen släpper inte in en i spiltan överhuvudtaget. Det känns ju lite obehagligt att försöka flytta en häst som kör in baken i väggen och hotar med att sparka...

Och sedan, hur vanligt är det att hästen kan sparka en när man går ut? :confused: Det känns alltid så jobbigt. Inte sett att det hänt någon gång dock.

Lättast tycker jag är att ta ut hästen på gången, men ibland finns det ju inte möjlighet till det.

Hahaha, och ja, jag är lite överdriven. Men jag tycker att det är lättare att kunna hantera en "grinig" eller dominant häst (självklart finns det väl en anledning till sådant, men om det nu gäller att man ska ta hand om en ridskolehäst i spilta eller liknande) på ett lite större område, där man kan använda kroppsspråk och hela köret. Lite svårt när hästen sitter fast i väggen med väldigt begränsat utrymme. Hur visar man att man bestämmer, liksom? Utan att behöva bli trängd eller hotad när man ska byta sida.

Men ja, hur gör ni? :) Eller gjorde kanske, inte så jättemånga hästar som står i spilta nuförtiden verkar det som.

Sv: Häst i spilta

Om du känner dig osäker så försök att ställ hästen i gången. Om det inte går, fråga om hjälp av någon du litar på. Det kanske räcker med att den personen står vid hästens huvud, eller att den personen får göra dom saker du tycker är läskigast, t.ex kratsa bakhovar, sadla, borsta vid virveln mm.
Just ridskole hästar har ju ett lite speciellt liv som inte alltid tar hänsyn till hästen.
Nya människor hela tiden, stressig miljö och okänsliga, stressade personer som drar för hårt i sadelgjordar eller borstar för löst och stressat mm.

Mitt bästa tips är faktiskt att komma tidigt till stallet och ta det superlugnt vid hanteringen. Njut av hästen när du borstar, ta det lugnt och metodiskt.
Försök att hitta hästens mys punkt, vid karlederna, bakom öronen, under huvudet, klia man eller manke. Slappnar du av och agerar mer säkert, kommer hästen att slappna av. Jag brukar också nonchalera om hästen "hotar", istället berömma när den är lugn. Men om hästen faktiskt hugger på riktigt och försöker sparka för att träffa, ska du istället för att gå in med osäkerhet och rädsla i fajten ta hjälp av någon som har mer erfarenhet. Annars är det allt som oftast dömt att misslyckas! Och det kanske bara resulterar i att du blir rädd och lika så hästen.

Du kan ju också be om att få rida hästar som är lugnare att hantera från marken, eller byta hanteringen med någon annan i din grupp(och sedan rida den hästen du fick från början).

Det viktigaste är att det är roligt!

Lycka till:) / Hanna

På ridskolan som jag gick på förut så var det väldigt väldigt många faktiskt farliga hästar som vanliga skulle hantera. Så jag har mött på väldigt många sånna och det enda var oavsett problem att vända hästen i spiltan så den stod med huvet utåt, då kunde den åtminstonde inte hugga efter än. Sen fick man ducka och hoppa undan för sparkarna så gott det gick.

Det där med att hästen inte släpper ut än var också ganska vanligt, dom hästarna undgick iallafall jag att gå in till om jag inte skulle göra iordning dom för ridningen och då vände jag på dom så dom och då funkade det ju bra med dom flesta.

Vet att många slog till hästarna och allt sånt där men det fungerar ju inte, jag anser inte att man ska ta den där "kampen" om man säger så inne i spiltan där hästen faktiskt kan utan problem tränga in än i väggen och det är svårt att komma undan om hästen skulle göra något.

Sen vet jag att dessa hästar på denna ridskolan mådde ju inte bra som ridskolehästar, alla var glada och trevliga när dom kom dit men förvandlades ganska så snabbt till arga och irriterade hästar som blev tillslut farliga att hantera i stallet. Är så glad att jag inte längre behöver vara på en ridskola, jag har tyvärr bara varit på sånna här ridskolor där hästarna är stressade och frustrerade, iallafall majoriteten av dom.

Mitt enda tips är att vända på hästen eller ställa ut den i stallgången. Att bråka med hästen inne i en trång spilta är ingen bra ide.

Oj, det där lät ju inte alls roligt!
Jag känner inte att jag riktigt har samma erfarenheter från dom ställen jag ridit/jobbat på. Å andra sidan har jag jobbat med hästarna och då får man en annan relation än om man är elev.
Och som du säger, så är det INGEN som tjänar på att man slår hästarna.
Vända dom i spiltan var smart:)

Nu vet jag inte om någon redan nämnt det men du kan ju vända hästen i spiltan när du pysslar med den! :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar