Häst i hage blev skuren med kniv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Snälla nån, tack för äran att jag själv skulle ha åstadkommit detta jobb, men nu är det så att de hästar som finns på den listan har alla funnits här på nätet. Från olika tidningar. Vilka skulle ha anmält sig till den listan?

Jo, men där ligger ju problemet, vem som helst kan polisanmäla en skada och då kommer det i tidningen, vad är det för sanning? Utöver det dementeras en del av fallen, tar ni hänsyn till det också?

Det uppmanas att fylla på er lista, så den blir komplett, vad görs för kontroll av sanningshalten ?

Senast ändrad:

ah ok..

Jag har för mig att jag läst nånstans att just detta med ev. lugnande osv har varit på tapeten i dyl. diskussioner och att man då i princip aldrig påvisat nån form av lugnande på hästarna osm råkat illa ut.
Det finns ju ett flertal ämnen man kan spåra via blodanalys så det borde ju kunna vara enkelt bevisat om de hade spår av lugnande.

Det finns en falang av veterinärer som vill påskina att de här händelserna är någonslags påhittad häxjakt....
De som blir drabbade har ju tyvärr sett baksidan.
Läser just nu Helena Striwings bok " Djur som brottsoffer" där hon tar upp just detta. Citat s. 20:
"Jag har även mött någon enstaka veterinär som med emfas talat om för mig, att några övergrepp mot ston knappast inträffat och att de övergrepp som omskrivs i pressen varit starkt överdrivna"
Där finns även fall upptagna från Kristianstads tingsrätt 1996.

Jo, men där ligger ju problemet, vem som helst kan polisanmäla en skada och då kommer det i tidningen, vad är det för sanning? Utöver det dementeras en del av fallen, tar ni hänsyn till det också?

Det uppmanas att fylla på er lista, så den blir komplett, vad görs för kontroll av sanningshalten ?
Den kontrolleras nog ganska ingående just nu..

Jag har sett djupa skador på hästar som definitivt varit människoorsakade men det innebär inte att jag klassar vartenda oförklarligt sår på en häst som sådan. Helena Striwing är en duktigt jurist när det gäller djurskyddsfall men hon är inte kompetent att bedömma skador!
PL

Vad jag vet är att carinah här har kommit med tvärsäkra påståenden om att skadade hästar behandlats med exakt dos av lugnande utan att på något sätt kunna styrka påståendet.
PL

Och hur styrker du påståendet att den inte blivit drogad....
Och du skrev själv nyss att utredningarna är bristfälliga, hur ofta tror du blodprov tas på dessa utsatta hästar?
Hur många har obducerats?

Jag talar om dina tidigare tvärsäkra påståenden som jag ifrågasatte!
Självklart kan jag inte bevisa att ingen häst blivit drogad innan den skadades.
Men du drev ju en hel tråd där du påstod att det fanns bevis!
PL

jasså har jag pratat om något annat fall? det var mer än vad jag visste. Så vad menar du med så skrev du inte? Jag skrev ju det jag skrev. Intressant att folk ifrågasätter veterinärers och polisens kompetens utan att ha sett något själv.

(Corren)
Vem tog sig i helgen in i en hage för att skada ett häststo med kniv?
Ja, en psykitskt störd människa borde det ju vara. Anser inte att man är redigt normal om man nu får för sig att gå och knivhugga en häst.

Men som någon sa: 2 år var de HÖGSTA man kunde få. Det är väääääääldigt lågt straff enligt mig. Fast, i Sverige har vi så sjuka straff, och otroligt dålig utredning. Vi kan ju hoppas på att dem få runt 20.000kr i skadestånd och den skyldige 2 månaders fängelse, det är så det ser ut i sverige. TYVÄRR!

Och hur styrker du påståendet att den inte blivit drogad....

Även jag har ringt, precis som du rekommenderade.

Du påstår tvärsäkert att hästarna fått domosedan, exakt dos också.

En förövare har alltså klampat ut i en helt öppen hage, med både långväga och korväga insyn, med ridskolehästar, på dagtid, i dagsljus, med folk som kommer och går, aktiviteter runt om.

Där har han lyckats fånga den häst som är allra mest svårfångad, personal, ägare har problem att få tag i den, dessutom kan han hålla den still, ge domosedan i hagen, fånga en till, samma procedur, ge den hästen domosedan och sedan förgripa sig på dem båda?

Detta fall är med på er tvärsäkra lista, och vad är det som gör det så självklart?

Och varför fick inte hundarna upp ett enda spår?

Intressant att folk ifrågasätter veterinärers och polisens kompetens utan att ha sett något själv.

Hur ska en polis kunna avgöra hur en skada uppkommit?

Bara för att man är veterinär kan man inte alltid se eller veta vad som orsakat en skada, med respekt för de svåra fallen som skett.

Det står något om att ALLA veterinärer vill ha listan komplett för att uppvakta om lagändring gällande tidelag.;)

Vad jag vet är att carinah här har kommit med tvärsäkra påståenden om att skadade hästar behandlats med exakt dos av lugnande utan att på något sätt kunna styrka påståendet.
PL

.....
En förövare har alltså klampat ut i en helt öppen hage, med både långväga och korväga insyn, med ridskolehästar, på dagtid, i dagsljus, med folk som kommer och går, aktiviteter runt om.

Där har han lyckats fånga den häst som är allra mest svårfångad, personal, ägare har problem att få tag i den, dessutom kan han hålla den still, ge domosedan i hagen, fånga en till, samma procedur, ge den hästen domosedan och sedan förgripa sig på dem båda?.......

Trots att det kanske har skett, så måste man inte droga en häst för att kunna orsaka fruktansvärda och plågsamma skador. Jag skulle rekomendera att vet som tillkallas vid eventuella övergrepp även kollar bakben för att se om det finns repskador, något som kanske inte alla veterinärer tänker på när man har störra skador att ta hand om. Jag vet om dokumenterade repskador på sargad häst och jag har tyvärr fått lära mig hur man kan oskadliggöra en häst med hjälp av endast ett långt rep. Läskigt men sant.

jag pratar om detta fallet, du menar att ingen veterinär har undersökt denna häst?
Eftersom hästen i fråga var sydd, så kan man nog anta att det är en vet som undersökt den.

Behöver jag tillägga att detta fallet är med på den tvärsäkra listan över hästar som blivit utsatta för övergrepp?
Man kan givetvis inte vara 100% säker i alla anmälda och dokumenterade fall, men hellre en lista över 100 övergrepp där kanske 10 är felaktiga, än ingen överblick alls tycker jag.

Med risk för att få inlägget raderat så måste jag bara ställa ett par frågor:

Ginnies & PL, vad jag inte för mitt liv kan förstå är varför ni slåss med näbbar o klor för att bevisa att övergrepp mot hästar inte sker eller att det är högst överdrivna siffror. Varför?? Dessutom skulle jag vilja försöka förstå vad ni har för problem med att övergrepp mot våra älskade hästar samlas och dokumenteras? Det finns ingen som har snackat om att hänga ut folk hit och dit, endast att försöka få en överblick över alla de fall som sker i vårat avlånga land, och det är så oerhört många fall - många fler än vad jag har anat i mina värsta mardrömmar (och mardrömmar är något som jag är bra på vill jag lova).

Ni misstror allt och alla i frågan om övergrepp och sätter er emot med en energi som jag sällan sett i precis alla trådar som handlar om ämnet. Tänk om den energin kunde riktas åt rätt håll - att försöka rädda en enda häst/ponny istället. Blotta vetskapen att ha stoppat ett enda övergrepp mot en häst och den ångesten som hästen/ägaren får uppleva, borde vara värt alla möda i världen tycker jag!

Senast ändrad:

Ginnies & PL, vad jag inte för mitt liv kan förstå är varför ni slåss med näbbar o klor för att bevisa att övergrepp mot hästar inte sker eller att det är högst överdrivna siffror. Varför??

Jag kan bara prata för mig själv.
Jag har aldrig påstått att det inte sker, det vet jag att det gör, har som sagt ett svårt fall i bekantskapskretsen, dessutom är en gärningsman i området fångad, i en hage,under övergreppet, och dömd.

Det jag har reagerat på i trådarna är dels lynchstämmningen som uppkommer, öga för öga tand för tand-diskussionerna, jo, du är med där,samt att en del av er ser alla dessa tidningsrubriker som sanning, att ett övergrepp har skett.
Visst förstår jag tyvärr att det ibland är så, men många ggr är det bara ett skärsår på ett bakben, en reva på bogen eller något liknande, hur kan man då som läsare vara 100 på att det uppkommit av mänsklig hand? Eller för den delen, hur kan man vara säker som hästägare?

Du ser ju själv att listan innehöll en felaktighet, det tog inte mig många minuter att hitta den, varför har ni som fixar med listan inte bemödat er mer för att den ska bli korrekt, inser ni inte risken med felaktig information?

Senast ändrad:

Ni misstror allt och alla i frågan om övergrepp och sätter er emot med en energi som jag sällan sett i precis alla trådar som handlar om ämnet. Tänk om den energin kunde riktas åt rätt håll - att försöka rädda en enda häst/ponny istället.

Där går våra åsikter isär, jag tror nämligen inte alls att man räddar en enda ponny eller häst genom att gå ut med en felaktig lista, där vilka fall som helst får vara med, bara de har kommit i tidningen, och med era önskningar, ditt öga för öga-tand för tand, bortkommens likaså, Carinah`s egna ord att dömda gärningsmän ska terroriseras så äcklena tar självmord, det är tillräcklig information för mig för att förstå att ert engagemang i en sådan lista inte bara beror på att ni vill rädda hästar- det andra, hämnd, hat "ta lagen i egna händer" lyser igenom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Corren) Polisen befarar att ännu en häst i Linköpingstrakten har blivit utsatt för övergrepp. Händelsen ska ha inträffat på en gård...
Svar
0
· Visningar
881
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Corren) Polisen har fått in ytterligare en anmälan om våld mot hästar sedan någon skjutit på en häst med luftvapen. Artiklar...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: Trix
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Sydsvenskan) En hästägare har polisanmält ett fall av djurplågeri. Enligt polisanmälan tog sig någon in i hagen under natten till...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V