Häst från island

Silkisif

Trådstartare
Nu kommer min häst ev den 15:e januari till Billund i Danmark. Vad ska jag tänka på? Han är en ettårig hingst... säjer kanske inte så mycket men?

Vill ha både "riktiga" tips och "hemmagjorda", t.ex. i stil med att man ska hälla koncentrerad äppeljuice i vattnet osv.

Vill ha ALLA tipps ni kan komma på:)

Bilder garanteras så småningom :banana: ;)

Sv: Häst från island

Vaccineringar och miljøanpassning

Har ha vaccinerats mot allt redan? Vad ær han van vid och inte?
Fick han bara høsilage, eller fick han havre eller något annat också?
Ær han verkad, hanterad? Hur ser han ut att ha klarat resan till Danmark?
Det ær væl vad jag tænkte på då jag inporterade en hæst før 20 år sedan.
Før øvrigt kommer jag inte på något speciellt.
Lycka till med din nya væn!

Grattis till hästköpet!
Är han född 2005 eller 2006?
Mitt tips är att ta det lugnt. :)

Tack båda två :)

Jo, jag är medveten om att exemrisken dessutom ökar ifall han blir stressad, så att ta det lugnt är A och O:)

Han är född 2006, så han är inte så gammal än..

Tack för tipsen! När jag skulle sova i går kväll kom jag plötsligt på det där med foder... Ska höra med säljaren:)

Skjöldur: Hur gjorde du för bästa miljöanpassning?

Senast ändrad:

Jag vet hästar från Island som vägrat äta annat än hö och torrt bröd...

Det beror nog på att hö och torrt bröd är ungefär det enda dom får. I alla fall om dom kommer från en rejäl 'bondgård' på landet. :cool:

För övrigt har jag fått höra att man bör låta hästen leva häst några veckor först, och bara hälsa på den och kanske borsta lite. Sen lära känna hästen ordentligt, och få dens förtroende. Vissa säger att det minskar 'sverigechocken' lite :smirk:
Också en massa ledarskapsövningar, men det kanske man inte sysslar mycket med en åring? Men, vad vet jag? :crazy:

Paeja & Prýdi äter helst hö just nu, dock har Prýdi (född 06) knaprat i sig lite pellets.

Hmm... har också hört det där med att de är "kräsna". Våra hästar får endast hö+ vitaminer o mineraler(+salt). Däremot får de extra foder när vi har ridit...

Utom mina två andra som går på specialare:p

Tack Kolfinnur, har inte hört det förut men tänker man efter så kan det säkert stämma:bow:

För att kunna förebygga exemen så tänker jag varva med att ha honom hemma samt att låta honom gå i unghästflock och vara häst. Egentligen är jag väl emot att hantera föl mer än nödvändigt, men... Någon som har tipps om hur jag löser det?

Ta träckprov då parasiterna inte är de samma som vi har här, så att du får rätt avmaskningsmedel.Och låt han gå i en hingstflock och bara vara häst.Och lycka till.MVH-Rune.

Okej, det ska göras;)

Behöver jag inte förebygga iom att han är så ung än, eller?

Liknande trådar

Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
30 045
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: Irival
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?