Sv: Häst, familj o heltidsjobb- hur funkar det för er?
Hej Finapina!
Jag har häst, fulltidsjobb, barn och familj. Mina barn är 7 och 12 och hästen är 5 år. Det funkar bra, men tar tid! Hästen står uppstallad hos grannen, vilket är superbra eftersom det betyder att jag enkelt kan komma ut i stallet. Mina barn är nu så stora att jag kan rida även om mannen inte är hemma. Det är ju inte längre än att de kan gå ut och ropa på mamma om det är något. Jag rider enbart på ridbanan när ungarna är själva hemma. Funderar dock på att flytta hästen till ett ridcenter för att kunna utnyttja tiden lite bättre. Men det kräver så att gubben är hemma när jag ska rida. Men det blir ju lättare och lättare ju äldre barnen blir.
Vi har som sagt bara ridbana, så vintertid och vid mycket regn är den inte ridbar. Det tar ca 20-30 min att komma till skogen, och vi ska rida längs en hårt traffikerad väg och under en motorväg. Inte omptimalt med en unghäst.
Märker att jag har blivit mer försiktigt efter jag blev mamma.
Jag rider ca 4 - 5 dagar i veckan, men är i stallet varje dag. Mockar och ordnar mat på morgonen innan jag väcker barnen, och mockar igen till natten. Stallägare fodrar och släpper ut och in i hagen.
P.T har jag alla hästar eftersom stallägaren har blivit opererad och är sjukskriven. Det innebär fodra och mocka 4 boksar varje morgon, släppa ut i hagen, ta in, mocka och fodra igen till natten. Det tar ca 2 timmar varje dag + tiden till min egen häst.
Jag har ett mycket fritt jobb, som betyder att jag själv kan bestämma över min arbetstid, och det gör det hela mycket lättare. Speciellt vid hovslagare, veterinär osv osv osv
Rider gör jag oftast efter 20 på kvällen när barnen sover, och på vintern lastas hästen och så åker vi upp till ridcentret och rider. I år har vi inte ridit än eftersom hästen har fått en sprängningsfraktur. Ska till kontroll idag igen och hoppas på att få klartecken till igångsättning.
Jag tycker inte att jag offrar något, min ridning kommer lite i andra hand, hinner jag inte rida så hinner jag inte. Men som sagt eftersom jag har en nyinriden häst så har vi inte så bråttom, och lite vila är aldrig fel!
Så ja man kan absolut ha häst och familj, men att tro att man kan satsa på ridningen som när man var ung, ger bara problem. Jag rider undervisning 1 ggr i veckan, oftast hemma om ridbanan är ok, annars kör vi upp till ridcentret.