Häst anorexi

Sv: Häst anorexi

Jane_Done skrev:
Så här var det. Om hästen av någon anledning missade att äta så det gick för lång tid fortsatte hon frivilligt att svälta sig. Därför fick vi vaka på henne och om vi såg svälttendenserna handmata henne så hon kom tillbaka till normalt ätbeteende.

Vad menar du med missade att äta?

Kor kan ju t ex sluta äta för att dom helt enkelt får för mkt mat, foderleda (väldigt snabbt förklarat). Om man inte får dom att börja äta igen så hamnar dom i ett acidostillstånd och då äter dom inte för det dvs det blir en ond spiral.

Hos hästar produceras ju hela tiden magsaft oavsett om den ätit eller inte. Om den då inte äter på ett tag så ligger magsaften och skvalpar i magen och kan då fräta på den övre delen i magsäcken och det är ordentligt obehagligt och borde kunna göra att hästen inte vill äta.

Jag tror inte en häst väljer att svälta som ett medvetet val.

/Maria

Gnist skrev:
Så det verkar som att det inte är samma definiton av ordet anorexi som används när det gäller djur.
Då är anorexi plötsligt = matvägran...

Jag tror att det kan vara lite förvirrande för att man om människor i dagligt tal säger Anorexi när man menar sjukdomen Anorexia Nervosa . Dvs själva begreppet anorexi står eg bara för matvägran.

I mitt medicinska lexicon (humant) står om anorexi: ätstörning med aptitlöshet t ex (tillfälligt) nedsatt aptit vid läkemedelsbiverkan.

Sen står det om Anorexia nervosa: psykisk sjukdom med ätstörning och avmagring på grund av matvägran och aptitlöshet...

/Maria

Jane_Done skrev:
Då får du väl berätta det för veterinären.

Vad gäller min egen definition som jag skrev ovan är jag övertygad om att hästen hittat den känslan av att vara hög av svält, precis som människor gör och därför frivilligt avstod från mat.

Har aldrig hört talas om någon som blir "hög" av svält :crazy:
Det låter extremt märkligt.

suisyola skrev:
hästar kan omäjligt ha anorexi eftersom dom inte ser sig själv på det sättet som en människa gör

jag läser djursjukvård. vi har lärt oss en himla massa termer. däribland anorexi;
Anorexi - aptitlöshet
Vi blandar lätt ihop anorexi och anorexia. anorexi är aptitlöshet, alltså en form av ätstörning. anorexia är när människan tittar sig i spegeln och mår jättedåligt över att vara så tjock, och svälter sig själv tvångsmässigt.
siamese katter har ofta anorexi. många hästar drabbas av aptitlöshet under fällningen, detta kan ses som en övergående anorexi. så veterinären hade nog rätt när ha sa som han sa.

jaha det hade jag ingren aning om, men hästar kan juh iaf inte spy upp sin mat.

Gnist skrev:
Har aldrig hört talas om någon som blir "hög" av svält :crazy:
Det låter extremt märkligt.

Du har aldrig bantat eller haft en ätstörning märker jag. Kroppens sätt att skydda sig från svälten genom att frigöra endorfiner, du känner dig pigg och lycklig och lite, tja just hög. Funktioner är, förmodar jag, på så sätt få fram lite energi för att orka leta mat.

Vad har mina personliga erfarenheter av bantning att göra med att jag aldrig HÖRT TALAS om att någon blir hög av svält??

Ja om du inte hört talas om det så kanske du märkt det själv. Jag förstår inte vad som är så kontroversiellt med det? Jag trodde i min enfald att det var en väl spridd kunskap. Men om jag inte lyckats övertyga dig så kan du googla på svält och endorfiner.

Senast ändrad:

Ordet anorexi kommer från grekiskans an = ej och orexis = aptit. Anorexia nervosa betyder "nervös anorexi" och visar att det finns en mental eller kognitiv del i det hela. Så i mina ögon är det helt korrekt att använda ordet anorexi för alla levande varelser som matvägrar, inte har aptit, medan anorexia nervosa är mer specifikt för oss människor och den anorexi där mentala, kognitiva delar som självbild och ångest ingår (kanske också då kan gälla djur där mentala orsaker ligger bakom matvägran?).

En häst som inte äter självmant kan ha något fel på hormonsystemet eller matsmältningen. Skador på vissa delar av hypotalamus gör att ätimpulser hämmas - man blir alltså inte hungrig (det motsatta finns också, skador på andra delar av hypotalamus som gör att man äter ohämmat). Från matsmältningssystemet styrs ätande av t.ex. information om nivåerna av blodsocker.

Man tror att tre komponenter styr aptiten och ätandet: matsmältningssystemet och hormonsystemet som jag redan nämnt samt kognitiva faktorer - minnen, tankar på mat, associationer osv. Så ett djur kan ju också associera mat till mer eller mindre trevliga minnen och händelser.

Stolermeyer/ psyk.stud.

Anorexi så som människor har kan det inte vara eftersom en anorektisk människa svälter sig själv och även spyr upp det den äter.
Ätstörningar däremot kanske..
Kanske djuren kan härma våra egna matvanor också?
Jag vet en hund med anorektisk ägare som även den började äta dåligt, pilla i maten och ibland matvägra helt trots att det inte var något fysiskt fel på hunden.

Mvh

Anorexi som ord används helt enkelt för att beskriva matvägran som en medicinsk term, men i vardagstal har det förkortats från anorexia nervosa till den "anorexi" som vi ser mest: tjejers självsvält. Ordet anorexi kan alltså användas som medicinsk term på alla levande varelser som av någon anledning vägrar äta.

Sedan tror jag som du att djur kan spegla våra egna hälsobekymmer för att de lever så nära oss.

toketossan skrev:
Anorexi så som människor har kan det inte vara eftersom en anorektisk människa svälter sig själv och även spyr upp det den äter.
Jag vet en hund med anorektisk ägare som även den började äta dåligt, pilla i maten och ibland matvägra helt trots att det inte var något fysiskt fel på hunden.

Mvh

Men det borde väl ändå inte vara överförbart på häst?

Hästen äter ju oftast när inte människan är med, och vi äter ju inte "riktiga" måltider i stallet så hästarna kan knappast ha en aning om hur och vad vi äter.

Det kan jag tala om att jag har gjort. Som gammal anorektiker så vet jag att detta stämmer. När man avstått från att äta går de kroppsegna endorfinerna igång. Som jag tidigare sagt innebär inte all anorexi enbart att man ständigt och jämt tänker på vikten. Det finns många sjukdomsvinster, tyvärr.

toketossan skrev:

Mvh
En anorektisk nervosa spyr inte upp maten, det gör däremot en bullimiiker. Det är INTE samma sak.

Anorektiker kan visst kräkas. Skillnaden är att en anorektiker svälter sig själv och ev kräks. En bulimiker hetsäter och kräks sen.

En anorektiker är oftast underviktig medan en bulimiker är oftast normal eller överviktig.

/Maria

Klart de kan kräkas men det handlar om definitioner...talar ur egen erfarenhet...host

ghost skrev:
Men det borde väl ändå inte vara överförbart på häst?

Hästen äter ju oftast när inte människan är med, och vi äter ju inte "riktiga" måltider i stallet så hästarna kan knappast ha en aning om hur och vad vi äter.

Jag skulle nog säga att människornas tillstånd väldigt ofta kan avspegla sig på hästen/djuret.
Jag lider av djupare deprissioner till och från, äter dåligt just vid dessa perioder. Nu har min häst börjat göra samma sak. Äter och är hängig... I söndags kände jag att allt bara släppte och jag har mått bra sen dess. Min häst oxå, hon äter och är super pigg och glad:)

Har en häst här hemma (foderhäst) sompriodvis är anorektiker. Han bara struntar i maten, och kan göra det upp till 1-1,5 månad. Han har varit inne och blivit kollad många gånger på Helsingborgs djursjukhus, de har i princip kollat hästen innifrån och ut!! Inget fel där inte.
Men, här kommer det, när han var liten blev han misshandlad, kan det kanske vara därifrån?
Hur som helst har har mer och mer slutat vara anorektiker och till sommaren hoppas jag att han blir lagom tjock för första gången i hans liv:eek:

Min version är som Jane_Done´s, att hästen blir hög av att inte äta.

Ewe89 skrev:
Jag skulle nog säga att människornas tillstånd väldigt ofta kan avspegla sig på hästen/djuret.
Jag lider av djupare deprissioner till och från, äter dåligt just vid dessa perioder. Nu har min häst börjat göra samma sak. Äter och är hängig... I söndags kände jag att allt bara släppte och jag har mått bra sen dess. Min häst oxå, hon äter och är super pigg och glad:)

Men det är inte riktigt så jag menar, nu pratar du känslor. Det har inte ett dugg (eller ja, det kan ju ha) med ditt matintag att göra.
Klart hästarna läser av hur du känner dig men de har ju ingen koll på om du äter eller inte.

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18