Häst anorexi

Sv: Häst anorexi

Vet inte riktigt om man kan klassa en häst som anorektisk (det får någon med veterinärutb. bedöma) men jag är definitivt ägare till en sådan som skulle kunna passa väl in under denna kategori.
Hon äter en begränsad mängd foder/dag oavsett hur mycket man erbjuder. Gäller både hö och kraftfoder, och är därför svår att hålla i hull.

Foderleda har jag hört om hästar som inte vill äta, men inte anorexia.

Foderleda är ju när hästen av olika anledningar inte vill äta, men anorexia låtr mer i mina öron som det människor kan drabbas av..

Kan inte någon snäll vet här på Buke klargöra ev skillnad på foderleda och anorexia. Om nu en häst fått diagnosen..

Nu är jag inte veterinär, men jag sökte på "hästar" och "anorexi" på Google och hittade flera länkar med texter där anorexi används om hästar som matvägrar, flera av dem uppenbarligen skrivna av veterinärer. Exempel:

http://www.sva.se/dok/256.html

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=38

Anorexi används som en medicinsk term som det grekiska ord det är. Från Nationalencyklopedins ordbok:

anorexi´ subst. ~n äv. ~en
Ordled: an-orex-in
· sjuklig aptitlöshet avsiktligt framkallad genom avmagringsåtgärder och ofta bottnande i bristande självkänsla m.m. {syn. självsvält; mots. bulimi}: tonårsflickans ~ utlöstes av bantning
Bet.nyans: allmännare om aptitlöshet som är vanlig vid olika kroppsliga sjukdomar och psykiska störningar
Hist.: sedan 1903; modern bildn. till grek. an- 'ej' och orexis 'aptit'

Anorexi - matvägran, aptitlöshet (kan vara mångaosaker)
Foderleda - är iallafall på kor att dom får så mkt mat att dom tillslut slutar äta ffa mkt kraftfoder om jag kommer ihåg rätt

/Maria

Som många skrivit innan. När man talar om djur som är friska för övrigt och borde äta men inte gör det så heter det anorexi även där. Min knäppa katt har den diagnosen. Hon låg på djursjukhus där de konstaterade anorexi. Hon vägra äta på en vecka om man försöker få henne att äta något annat än kokt torsk:confused: Altså sätter man fram en buk katt mat äter hon inte torsken heller. då får man böja från början med henne (som de gjorde på djusjukhuset) och tvångsmata ett bra tag innan hon tar maten själv igen.

Som många skrivit innan. När man talar om djur som är friska för övrigt och borde äta men inte gör det så heter det anorexi även där. Min knäppa katt har den diagnosen. Hon låg på djursjukhus där de konstaterade anorexi. Hon vägra äta på en vecka om man försöker få henne att äta något annat än kokt torsk:confused: Altså sätter man fram en buk katt mat äter hon inte torsken heller. då får man böja från början med henne (som de gjorde på djusjukhuset) och tvångsmata ett bra tag innan hon tar maten själv igen.

Kan alla läsa denna text noggrant nu?

Då får du väl berätta det för veterinären.

Vad gäller min egen definition som jag skrev ovan är jag övertygad om att hästen hittat den känslan av att vara hög av svält, precis som människor gör och därför frivilligt avstod från mat.

Eller så kanske den fick lågt blodsocker vid svält och därmed blev illamående? Så blir jag när jag missar utfodringstiderna... :smirk:
Och det är ju inte kul att äta när man mår illa. Jag antar att även djur kan bli illamående vid lågt blodsocker?

Man tycker ju att nånstans borde överlevnadsinstikten vara så stor att djur inte BORDE sluta äta.. men jag vet en häst, han vantrivdes så fruktansvärt med sitt liv, så han åt knappt. Mager som en sticka. När han kom till min skola och fick börja vara ute om dagarna blev han bättre, gick upp säkert 150 kg på ett par mån. Så han valde att inte äta..

Vet inte riktigt om man kan klassa en häst som anorektisk (det får någon med veterinärutb. bedöma) men jag är definitivt ägare till en sådan som skulle kunna passa väl in under denna kategori.
Hon äter en begränsad mängd foder/dag oavsett hur mycket man erbjuder. Gäller både hö och kraftfoder, och är därför svår att hålla i hull.

Halner gård på visby odlar hö med väldigt höga energi o protein värden, det kanske vore ngt då din häst bara äter små givor, då är ju risken större att hon får i sig det hon ska ha + lite till. pepa_75 här inne tror jag har mer exakta värden på höt, eller så kontaktar du dom för mer info

Som jag har fattat det så betyder anorexi i djursammanhang bara att djuret inte vill äta av en eller annan anledning.

/Maria - vet. stud

Detsamma gäller faktiskt människor, egentligen. Att av fri vilja (inte annan sjukdom eller avsaknad av mat) låta bli att äta är anorexi. Jag tror att det egentligen betyder "avsaknad av hunger", men detta stämmer oftast inte på människor; anorektiker brukar vara hungriga.

Halner gård på visby odlar hö med väldigt höga energi o protein värden,

Tack för tipset men då hästen går på lösdrift i blandad flock blir det svårt att fodra separat. Har löst problemet genom att ge hästen väldigt koncentrerade kraftfodergivor, vilket har gett bra resultat.

Jag har en häst med bulimi, det är värre. Så himla krångligt att få ur hoven ur halsen......

KL.
Som andra har påpekat så betyder aneroxi aptilöshet. Min tik fick medecin, och en av biverkningarna kunde vara just aneroxi.

Men ifallet med hästen som inte vill äta om det har gått för långt mellan maten, så skulle jag sätta en rejäl slant på att hästen har magsår eller andra magproblem

Men ifallet med hästen som inte vill äta om det har gått för långt mellan maten, så skulle jag sätta en rejäl slant på att hästen har magsår eller andra magproblem

Inte nödvändigtvis. Min blev gastroskoperad under sin period av aptitlöshet men de hittade ingenting.

Tycker det låter konstigt och fruktansvärt onaturligt att en häst skulle, medvetet och helt friskt vägra mat av samma anledning som en person vill gå ner i vikt.

Vet att råttor som får mat där det fattas någon del, ex en mineral, vitamin, till slut vägrar äta öht. De vill hellre svälta helt än att lida brist på EN sak. De kanske tycker det smakar äckligt till slut?

Fast jag har ju aldrig hört om det går att överföra beteendet på andra arter...

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18