Härlig hundhållning!

Sv: Härlig hundhållning!

Jag hade nog inte kunnat låta bli att skriva en lapp tillbaka.
Tack för lånet av din hund, jag tror inte att den kom till skada.
Mvh kvarterets hund"älskare"

Inte alls förvånad.

Två gånger har jag fångat in lösa hundar inte en enda gång fått ett tack för det. Den första var en sen kväll runt halv tolv, en springerhane svansade efter mig och min löptik genom ett helt villakvarter. Fångade in honom och frågade runt om någon kände igen honom. "Ja han bor därborta!" Ringde på. Fick ringa läääänge innan någon vaknade och tände ljuset. En yrvaken karl i morgonrock öppnar, jag frågar om han känner igen hunden och får ett grymtande tillbaka: "jaha, ja han brukar rymma ibland". Han tog hunden och slängde igen dörrn, mest irriterad över att jag väckt honom.
(i småstad)

Den andra hunden hittade jag en öronmärkning på, ringde jbv som gav mig ett namn, ringde 118 118 och jag fick ett tel.nr. Ringde ägaren som var på jobbet (lunchtid) som sa: "ja hunden saknades i morse, men släpp ut honom igen du så hittar han hem. han brukar sova på farstun om dagarna". Ooook. Jag hade ju adressen så jag gick hem med honom och släppte honom för att se vad han skulle göra. Jodå, han gick och la sig på farstun... Detta var på en gård i Stäket utanför Stockholm. Hunden hade passerat många vägar för att hamna på min lilla gata.

Försvann Loka en morgon - inte fan skulle jag åka till jobbet? Och jag skulle bli sjukt tacksam om någon tog rätt på henne och sedan kontaktade mig.

KL

NU kan jag inte låta bli att berätta en rätt festlig historia.

Det var var MÅNGA, många år sen.
Jag och min kompis var i stallet och så kom en strävhårig tax strövande, han såg väldigt moloken och övergiven ut, han var blöt och frusen och väldigt ynklig.

Lille vännen, vi tog in honom i sadelkammaren gosade ner honom i filtar och gick till stallägaren och fick lite hundmat till den frusna, stackaren.

Nån halvtimme senare kommer en jägare ut ur skogen och undrar med barsk stämma om vi har sett Allan - Nej, piper vi ,inte en människa har kommi förbi. Jägaren svarar - Allan är en TAX ! Och han har rymt för ungeför 40 minuter sedan medan vi jagade....

Hoppsan .... vi var ju tvugna att visaa honom den lille Allan som låg i en filt och myste.

Jag har hört senare att Allan aldrig blev någon vidare jakthund, han smet oftast iväg till olika stall...

Min förra svärfars historia var ändå bäst, han vaknade upp med en okänd jakthund sovande i sängen brevid sig. Med pejl och allt...

För många år sen jobbade jag på en större travcamp med flera olika tränare, till detta område hörde också ett slott med fik och parker. Hursom haver så verkade hundägande besökare till travcampen tycka att det var fritt fram att släppa sin hund vind för våg för det var ju "på landet".

Ett axplock...

Vi hade en NF tik som var över 7 år och hade en taskig uppväxt där hon fått upprepat stryk av andra hundar och därför var hon rädd och opålitlig med främmande hundar, framförallt mörka tikar. Hon var i vårt stall och om ingen var där (ute med hästar) så satt hon bunden eller i box. En hästägare hade med sig en bekant med familj och trots att vi upprepat på telefon sagt att de inte får släppa ut sina hundar till vår så är det första jag ser deras svarta flattetik lös i stallet. När jag påpekar säger dumfan "de har hälsat och det gick bra":eek: Det slutade med att min hund fick gå hem till lägenheten. Men det var inte slut där, de skulle åka häst och sambon selar nordisen för flakvagnen och hela skocken hoppar på, inklusive deras andra hund som inte fick springa pga nån hälta. Var gör de av flatten? I bilen, med öppen baklucka (inga grindar). Det tog tre minuter innan hon strosade runt på gården. Jag satte henne i en box och blev genast anklagad för att vara djurplågare.

Några som flyttade in med hästar hade med sig en blandras som det släppte ut ensam att rasta sig medan de själva var i lägenheten (bostäderna låg på gården). Denna blandras passade på att flyga på och hugga sönder ryggen på en kopplad tävlingsgreyhound som aldrig satte sin tass på en bana igen.

En annan gång när vi kom körandes med en ettårig häst för andra gången i vagn, satt en basset på banan och vägrade flytta på sig, ingen ägare inom synhåll.

En bordercollie korsning ägnade en hel förmiddag åt att valla ungston i en hage medan ägaren körde häst i skogen flera kilometer därifrån.

Gårdens katter (väl hållen och kontrollerad flock om 5 st, nödvändiga för skadedjursbekämpning) var lovligt byte för alla hundar, även hundar ägda av tränare på gården. Det var tydligen skitkul när ens terrier/schnauzer/whippet-blandning racade ikapp katterna och placerade "tandhål" i dem.

...I could go on forever.....
Därför har jag än idag låg tolerans med hundägare även om jag naturligtvis vet att alla inte är som dessa.

:rofl::rofl: Det hade varit en syn :D

KL

Jag kan berätta en trevligare historia om lösa hundar också. En dag när jag slutade skolan, gick i 8an tror jag, var ett tag sen :crazy:. Så ser jag två Leonbergare komma travandes i godan ro på cykelvägen. En äldre och en som bara var ca 8 månader. Ingen ägare syntes till så jag följde efter dom för att se om dom var på väg hem. Men dom gick längre och längre in mot stan så det kändes lite fel att inte sätta koppel på (hade jag ju självklart inga :crazy:). Jag möter en man jag har pratat lite med förut som har Irländsk Varghund. Han ger mig sin hunds halsband så att jag kan hålla den äldre hunden, den yngre stannade hos honom. Vi kunde läsa av tatueringen i den yngre hundens öra när vi ringde den lokala polisen och ägaren kontaktades. Hon kom till skolan där vi stod och var helt överlycklig! Hundarna hade smitit ut av någon anledning när ingen var hemma, hade väl fått upp altandörren eller något. Dom hade varit borta i över en timme och hon hade varit sjuk av oro. Hon berättade var hon bodde och med tanke på varifrån hundarna kom så hade dom tack och lov bara gått igenom skogen mellan skolan och bostadsområdet. Hon frågade efter min adress och på kvällen när jag kom hem så hade jag fått en gåva som tack :)

Så tack och lov finns det sånna också ;)

KL

Jag har hört senare att Allan aldrig blev någon vidare jakthund, han smet oftast iväg till olika stall...

det är precis det här som gör att de ni gjorde INTE ÄR ETT DUGG FESTLIGT!!

vet många jakthundar som blivit matade o insläppta som lär sig det o inte funkar lika bra..
:mad:

Grannens jakthund gick alltid hem till oss när hon var färdig för dagen.
En gång hade hon hittat kattmat utanför och då hon inte gick hem sen så fick vi ju ringa så dom kom. Hon nackade också en kanin för oss som hon stolt visade för mig.
Jag kunde ju inte bli arg för att hon följde sin instinkt och fick försvara hennes beteende då husse dök upp.
Hon jagade alltså klart och gick sen till det ställe hon visste det fanns snälla människor.
Jag matade aldrig henne men än idag som pensionär så smiter hon hit om hon kommer lös.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 551
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 101
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka