Härlig hundhållning!

Gabbi

Trådstartare
Står ute på en äng bredvid naturreservatet här i närheten och tränar hunden med en kompis när en annan hund dyker upp. Ser ut som en korsning labbe/staff ungefär, och den står ganska länge och tittar på oss. Efter ett tag börjar vi titta efter en ägare och frågar folk som går förbi. Nej, ingen äger hunden. Vi stoppar våra hundar i bilarna och tar fram godispåsarna för att se om vi får tag på den. I värsta fall kan det ju vara en av hundstallets hundar som rymt från deras "doggywalkers". Den misstanken besannas när hunden skräckslaget lubbar iväg.

Vi blir lite oroliga och följer efter, eftersom den rör sig rätt fort och över stora ytor. Tillslut kommer vi hyfsat nära genom att låtsas att vi är på promenad och går rakt förbi den, men vi får inte tag på den. Tillslut tar jag bilen och åker upp till hundstallet, för att se om de saknar nån. Nej, det gjorde de inte, men vänta, det kan vara lilla Ella. Hon hör tydligen till (häst)stallet i närheten. De hade sett henne förut. Personalen på hundstallet sa att det verkade som om hon alltid hittade hem.

Men hallå, hittade hem? Ja, den dagen hon inte går fram till fel person/hund, eller över fel väg, eller driver vilt i naturreservatet halva dagen. Jag har aldrig stött på den hundsynen i Stockholm, bara på vissa ställen i norraste Norrland.

Lite sur blir jag också eftersom människor engagerar sig (iaf än så länge) i att försöka få fatt i denna lilla hund, och försöker se till att den inte blir överkörd, och så är den utsläppt att springa vind för våg med FLIT!

Sv: Härlig hundhållning!

Såg en liknande grej när jag var i Gammla stan i sthlm för några år sen då kom det en Chihuahua helt själv o sprang runt. Tjejen jag då hade med lyckades locka in den. Hunden hade ett halsband med en lapp på. Ja va bra en adress nej knappast där stod det "GE FAN I MIG JAG HITTAR HEM SJÄLV"

Men Herreg-d hur naiva/korkade kan hundägare egentligen vara?!? Märk att det ju inte var hunden själv som skrivit lappen, den hade nog skrivit nåt annat... -Ta mig till en bättre ägare, please! tillexempel!

Helt otroligt! :eek:

Har varit med om detta i min stad också. Jag frågade några vem hunden var och var den bodde, det förklarades men dom sa att den brukar ta promenader och sen gå hem själv. Sölvesborg är ingen bilfri stad och där är hundar överallt... Jag tog hem hunden och sa åt dom att dom måste hålla bättre koll för hundens skull, efter några dagar var han på vift igen :crazy:

Grannens labbe/gråhund/wachtel tik fick ingen som helst aktivering annat än när jag tog med henne ut. Hon var vild och galen men själaglad och otroligt snäll. Hon stack ofta hemifrån och vi bad dom att göra något så att detta skulle sluta. "Men hon springer bara in till ert (och bajsade i vår trädgård...:crazy:) och upp till vägen så det gör inget". Vägen var vältrafikerad av bl a lastbilar som skulle ner till hamnen. En morgon finner mamma henne i vägkanten när hon ska till jobbet, en lastbil har krossat hennes bröstkorg :cry:. Jag saknar henne men hon har det antagligen bättre nu...

Blir så arg när folk inte tänker.

Usch... En Icke Namngiven granne sa till mig, att det inte gjorde nåt om deras hund stack, för "hon är ändå chippad!" så hon skulle nog komma tillrätta till slut! Jaha...

Min granne är lika dan :grin: kunde med den gamla hunden släppa ut henne på morgonen innan hon körde till jobbet och sen in när hon kom hem. Visst vi bor ca 500-550 m från stora vägen. Men tiken sprang ofta runt och ibland upp på vägen. Som tur är så är det lite bättre med den nya hunden

Själv är jag mer rädd om mina hundar.

*kl*
visst är det hemskt när folk inte bryr sig om sina hundar men i mina kretsar så så skulle jag nästan behöva ha en lapp på mina ( O andras) hundar.

" ge fan i o ta fast mig eller ge mig mat!!! jag är en jakthund som är ute o jagar eller tränas inför jakt"

däremot så bör ju inte sällskapshundar släppas vind för våg bara för att det är bekvämt..

prillan

Usch... En Icke Namngiven granne sa till mig, att det inte gjorde nåt om deras hund stack, för "hon är ändå chippad!" så hon skulle nog komma tillrätta till slut! Jaha...

Fruktansvärt... Denna var nog inte ens reggad. Det var väldigt sorgligt samtidigt som jag kände en viss lättnad. Det känns hemskt men nu slapp man gå och vänta på att det skulle hända. Och nu får hon springa så mycket hon orkar i Hundhimlen.
Deras nya hund är dom dock väldigt rädd om för han är lättare att ha och göra med :grin:. Han högg min hund 3 ggr och när Narmo ställde sig över honom, gapade mot honom och röt som ett lejon (utan att röra honom) så blev han rädd och ville gå hem... Han vet tyvärr inte hur man ska bete sig bland andra hundar :(

*kl*
visst är det hemskt när folk inte bryr sig om sina hundar men i mina kretsar så så skulle jag nästan behöva ha en lapp på mina ( O andras) hundar.

" ge fan i o ta fast mig eller ge mig mat!!! jag är en jakthund som är ute o jagar eller tränas inför jakt"

däremot så bör ju inte sällskapshundar släppas vind för våg bara för att det är bekvämt..

n

Nej, och troligtvis jagar inte din hund i Judarns en kvadratkilometer stora, av friluftsmänniskor VÄLDIGT använda naturreservat.

Jag fångade en gång arg liten sak som tydligen släpps ut vind för våg i ETT BOSTADSOMRÅDE.
Det slutade med att ägaren spottade mig i ansiktet, drog mig i håret och knuffade ner mig för trappan. Polis fick kallas in.
Tydligen är det många som är rädda för hunden, det har anmälts till värden och polisen förr - men folk är mer rädda för ägaren när det kommer till kritan.

Jisses ! Jag häpnar över dessa historier.

jag som varit hundägare (eller fodervärd) i två veckor skulle ALDRIG få för mig att låta hunden gå ut utan förare. NÅNSIN. Hon har smitit en gång, hon smet ut genom en öppen dörr och hittade mig 20 sekunder senare...tackochlov !

Jag fångade en gång arg liten sak som tydligen släpps ut vind för våg i ETT BOSTADSOMRÅDE.
Det slutade med att ägaren spottade mig i ansiktet, drog mig i håret och knuffade ner mig för trappan. Polis fick kallas in.
Tydligen är det många som är rädda för hunden, det har anmälts till värden och polisen förr - men folk är mer rädda för ägaren när det kommer till kritan.
Men herregud! :eek: Varför tar inte polisen bara ifrån hunden från människan?!:mad: Han eller hon måste ju också ha fått böta rejält till dig? Skadade du dig eller hur gick det?
//Annie

Himmel!:crazy:
Man blir alldeles mörkrädd!
Jag och min kompis fångade in två vovvar som sprang vind för våg efter en 70-väg och när vi väl fått på dom koppel så drog dom hem oss till sig som på räls:rofl:
Väl där, berättar vi var vi hade hittat h*ns vovvar, väntade mig ett tack men ägaren tar bara av dom kopplen och ser mest sur ut:confused: Hundarna är lösa igen å ägaren går in i sitt hus!?! Vad göra?

Har varit med om en liknande händelse 2 ggr .

Gång 1 : Vit schäferliknande unghund dyker upp på gården, skygg, mager ingen synlig ägare.
Lyckas efter en timme fånga in hunden, ringer polisen - ingen anmäld försvunnen -får bo hos mig ett dygn med vissa problem då jag har 3 hanhundar till hemma.
Nästa dag ringer jag polisen som tar emot den och kan spåra ägaren med markering i örat, har dessutom varit där tidigare.
3 månader senare är hunden tillbaka, jag ringer polisen som ger mig numret till ägaren och jag ringer själv ägaren som är måttligt intresserad av att hämta hunden. tycker släpp ut den - den kommer hem så småningom.
Hem var ca 2 mil bort och tydligen hade en kompis passat den som bodde ca 8km från oss ( med bostadsområden , stora vägar och E4: emellan)

Jag vägrade att släppa ut den och han säger då att kompisen ska ringa och komma och hämta den - Ingen kompis ringer och ägaren slutar svara.
Dagen efter får jag tag i ägaren som säger att han inte har tid att hämta den på ett par dar- kan den inte vara kvar till dess?:crazy:
Jag försökte faktiskt hitta någon kompis som kunde ta hunden och säga att jag släppt ut den igen men lyckades inte .
Körde den till hundstallet och lämnade ägarinfo till dem. Ägaren fick hämta hunden där och betala för att lösa ut den och var enligt hundstallet riktigt sur över detta.

Gång 2

Ett jaktlag ställer sig strategiskt med ett gäng jägare på ena sidan gården och släpper en av jakthundarna där. Resten av jaktlaget står på andra sidan gården och väntar på att skjuta djuren som hundarna har drivit rakt igenom gården.
Jag fångar jakthunden på våran mark och går upp med den till jägaren och talar om att den driver på ett spår rakt igenom våran gård och att det inte är inte ok. Medan jag pratar med jägaren släpper han hunden lös igen varpå den drar raka vägen ner i samma spår in på vår mark.
Jag lyckas åter igen fånga hunden och stoppar in den i bilen och kör den till polisstation där jägaren istället får hämta ut hunden.

Ytterligare ett fall

Min svärmor ringde mig för ett år sedan och var riktigt upprörd.
Hon och svärfar var på väg från landstället och ser en hund lojt traska på vägen och kliver ut.
Hunden är fullständigt utmärglad (svärmor är själv hunduppfödare så hon kan göra den bedömningen) halt och blodig runt huvudet.
Första tanken är att detta är en hund som varit försvunnen i veckor i skogen och som nu blivit påkörd.
De lyfter in hunden i bilen och lägger en filt över den varpå den sjunker ihop med en suck, till svärmors glädje står ett telefonnummer på halsbandet som hon ringer.
Svarar gör en otrevlig man som när svärmor säger att hon hittat hans försvunna hund bara muttrar om att han kommer dit.
De väntar och efter en kvart dyker mannen upp-öppnar sin baklucka och går fram till bilen med hunden.
När hunden ser mannen kryper den ihop och tittar bort och mannen går fram till hunden och med ett ryck i halsbandet sliter han ur hunden och bokstavligen slänger in hunden i sin baklucka varpå hunden skriker av rädsla och smärta.
Svärmor som först blir så chockad att hon blir stum återfår fattningen och frågar vad fan i helvete han gör varpå mannen svarar att det är hans hund och att den försvunnit samma förmiddag under jakten efter att ha blivit attackerad av ett vildsvin "odugliga fega jävla hund" är hans förfinade. kommentar.

Svärmor som svarar att hon förutsatt att hunden varit borta i veckor för den är fullständigt utmärglad och att hon ska anmäla honom för vanvård, får ett hånflin till svaratt "det kan hon ju försöka med , andra har försökt men jag har minsann ett veterinärintyg på att hunden är gammal och att man inte hittar orsaken till varför den är så mager".

Dagen efter kontaktas djurskyddsinpektören och länsveterinären som berättar att det stämmer och att hon inte kan göra något.

Svärmor ångrar så idag att hon inte bara tog med hunden hem utan att ringa numret och har hoppats på att stöta på hunden igen, men tyvärr inte gjort det.

Det finns människor till allt!

Man slutar aldrig att förvånas hur folk är funtade :grin:
Snällt av dig att du ville hjälp till, synd att du blev bemött på det viset. En stor stjärna är du värd ;)

Fattar inte hur folk tanker... var nyss i Frankrike, varje dag sag vi hundar med halsband/lopphalsband som sprang losa i stader och vid vagar. Dar finns det ju dessutom en del herrelosa hundar, men de som faktiskt verkar ha en agare lever pa samma vis...

Har i holland har jag sett hundar losa flera ganger, bla ar det en liten vit hund (typ malteser) som ofta strosar kring ensam. Pa ena sidan vart hus ar det ett lugnt bostadsomrade, men pa andra sidan ar det en tidvis ratt trafikerad vag, och en san liten en som den hunden kan ju knappast synas. Fragade min kille, och han sa att han trodde att den tillhorde en handikappad kvinna, och mycket riktigt sag jag henne aka runt med hunden springandes brevid rullstolen (alltsa, en san elekrisk). Har sett den ute ensam i alla sorters vader och liggandes utanfor en ytterdorr.
Jag vet inte vad lagen sager harnere, men jag blir sa ledsen och irriterad. Hunden ar smutsig och ensam, skulle bra garna vilja plocka in den till oss. Men som sagt, har sett andra hundar ga losa, sa de gor nog inget at det... hmm..

*kl*

Jag var med om en lös hund en gång jag var på väg till stallet. Jag och mina två kompisar gick mot stallet (en skogsväg, ca. 1 km mellan stall och busshållsplats) och vi hörde skall bakom oss. När vi vände oss om såg vi en hund komma springande, en drever som bestämt travade mot oss dock ingen ägare nära. Vi stannade hunden (som egentligen ville bestämt förbi oss) och tog med den till stallet (eller vi snarare BAR hunden på 15 kg, tre små tjejer som just börjat sjuan).
En av kompisarnas farmor, som var väldigt aktiv i hundklubben i området, kom och kollade på hunden och kände genast igen den. Hon ringde ägaren som kom och hämtade hunden.
Hon förklarade att hunden varit ute och jagat och sprungit bort. Däremot var den 10 år gammal och DÖV :eek: varför jagar man med en gammal döv hund??
Människan verkade mer besviken på att vi hittat hunden, vi fick inget tack och hon släpade med sig den ovilliga hunden till bilen. Man undrar vad hon hade tänkt skulle ha hänt med stackarn i skogen egentligen.. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 763
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 551
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 101
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka