Fast vad man unnar sig när man gör det måste man väl ändå få välja själv.

Jag personligen snålar när det gäller skönhetsbehandlingar(förutom att jag ev vill tatuera bryn). Men jag orkar inte med frisören ofta nog och färgar gärna hemma. Ansiktsbehandlingar vill jag inte få.

Däremot köper jag dyr hårvård, smink, hudvård, kläder, mat och hästprylar/träningar/etc.

Jag mår inte det minsta dåligt av att färga håret själv - tvärtom. Jag har valt att ha det så.

Vill TS hellre rida lektion och färga håret själv är det väl upp till henne.
Medan någon annan hellre skitit i lektioner och färgat håret för att det är deras melodi.
Håller med. Jag skulle aldrig lägga de summorna på mitt hår. Färgar inte mitt hår men om jag skulle vilja ha färgat skulle jag göra det själv. Tycker det låter vettigare med att prioritera ridlektioner.

Jag duger fint utan dyra frisörbesök, både klipper och färgar själv.
Jag lägger hellre pengarna på nya skor till hästarna :laugh:

Så härligt att du hittade en frisyr du gillar Magiana! :)
Håller med. Jag skulle aldrig lägga de summorna på mitt hår. Färgar inte mitt hår men om jag skulle vilja ha färgat skulle jag göra det själv. Tycker det låter vettigare med att prioritera ridlektioner.
Hästfolk :love: :D

Ok. Här kommer bilden och så hojtar jag på @tanten som också var nyfiken.

Håret har pallat både en ridtur och en natt i sängen. Tiden det tog att fixa i morse var väl under en minut eller så. Jag har inte en droppe hårspray i barret. Det enda som använts är arganolja som sattes i igår.

Jag ser väl inte ut som någon muntergök men strunt samma.
20170828_112242.jpg

Men jag börjar visst se lite gammal ut. Hur gick det till? Jag är ju bara 20 :angel:.

Jag kan i alla fall konstatera att håret är så mycket bättre nu, men grunnar lite på om det är något som behöver justeras till nästa gång. Lite längre bak kanske, fast inte längre ner än till nacken i alla fall?
Så fin du blev!

Jag tycker den här tråden är väldigt intressant.

Vad behöver vi för att må bra? För Magiana blev det en betydligt lättare vardag genom ett frisyrbyte. Andra av oss behöver lite mer till det yttre för att känna att vardagen går att uthärda med jämnmod (en smula raljerande).

Jag håller med om att livet pågår hela tiden, jag vill inte försaka för mycket - så mycket att jag känner att jag lever fattigt (och det handlar inte om pengar).

Själv satte jag mig som nyseparerad i en etta för att kunna använda tid och pengar till annat än städning och hus. Jag tittade på hus först och ville flytta till hus, men insåg att det skulle låsa mig mer än vad jag var villig att offra.

Jag tycker den här tråden är väldigt intressant.

Vad behöver vi för att må bra? För Magiana blev det en betydligt lättare vardag genom ett frisyrbyte. Andra av oss behöver lite mer till det yttre för att känna att vardagen går att uthärda med jämnmod (en smula raljerande).

Jag håller med om att livet pågår hela tiden, jag vill inte försaka för mycket - så mycket att jag känner att jag lever fattigt (och det handlar inte om pengar).

Själv satte jag mig som nyseparerad i en etta för att kunna använda tid och pengar till annat än städning och hus. Jag tittade på hus först och ville flytta till hus, men insåg att det skulle låsa mig mer än vad jag var villig att offra.
Helt klart har ju frisyrbytet varit positivt. Jag slipper bråka med mitt hår och irritera mig på det. Nu mår jag generellt inte så bra just nu, men problemen med håret sänkte mig ännu mer.

Och hur man ska designa resten av sitt liv är ju inte alltid särskilt enkelt. Alla måsten tar egentligen så mycket tid att det inte finns tid över att göra sådant man brinner för. Det man hinner är inte mer än jobba, äta, sova och det känns ganska deprimerande. Jag har så stor lust att göra annat, men jag är tyvärr hela tiden tvungen att upprepa mantrat "hinner inte, hinner inte, hinner inte". Så jag lägger det på hyllan med sorg i hjärtat. Att ägna sig åt lustfyllda, kreativa, skapande aktiviteter, som ger tillfredsställelse, finns det inte utrymme för.

Att ägna sig åt lustfyllda, kreativa, skapande aktiviteter, som ger tillfredsställelse, finns det inte utrymme för.

Fast för mig är det hela essensen av livet. Att hinna med det. Att bygga livet på det. Och sedan måste vi göra en del annat också, för att få falukorv på bordet. Men livet blir fattigt, grått och trist med den tillvaro du beskriver.

Jag har full förståelse för alla som i reportage berättar hur de downsize:at livet. Sagt upp sig från chefsjobben i Stockholm och flyttat ut i stugan. Sålt huset och bor i husbil. Som förverkligat sin tillvaro och kanske på ytan lever mer spartanskt men så mycket rikare. Utan att vara slav under måste.

Fast för mig är det hela essensen av livet. Att hinna med det. Att bygga livet på det. Och sedan måste vi göra en del annat också, för att få falukorv på bordet. Men livet blir fattigt, grått och trist med den tillvaro du beskriver.

Jag har full förståelse för alla som i reportage berättar hur de downsize:at livet. Sagt upp sig från chefsjobben i Stockholm och flyttat ut i stugan. Sålt huset och bor i husbil. Som förverkligat sin tillvaro och kanske på ytan lever mer spartanskt men så mycket rikare. Utan att vara slav under måste.
Jag har tänkt tanken på att gå ner i arbetstid. Teoretiskt sett så går det. Jag överlever på 75% lön. 50% lön är nog inte möjligt, även om jag skulle känna att det idealiska vore att jobba 50%. Då skulle det ju vara kul att jobba. Men trygghetsnarkomanen i mig ojjar sig över låg SGI och om jag blir sjuk och hur jag ska klara mig när jag blir pensionär. Så jag stretar vidare.

Tricket för att hinna det man brinner för, är att göra det först.
Då blir det dessvärre inte många kronor på bankkontot. Ska jag odla, snickra, göra olika hantverk, rida o.s.v. så blir det ingen tid över till jobb. Nu gör jag det där på tid som blir över, vilket nästan inte blir alls. Och tiden är så begränsad att resultatet inte känns tillfredsställande alls. Ett grönsaksland fullt med ogräs och som jag inte hunnit gödsla, vattna och gallra ordentligt, gör mig inte särskilt glad. Ett välskött grönsaksland däremot, som faktiskt ger fina grönsaker, DET är en enorm tillfredsställelse! Men jag hinner inte längre.

Ok. Här kommer bilden och så hojtar jag på @tanten som också var nyfiken.

Håret har pallat både en ridtur och en natt i sängen. Tiden det tog att fixa i morse var väl under en minut eller så. Jag har inte en droppe hårspray i barret. Det enda som använts är arganolja som sattes i igår.

Jag ser väl inte ut som någon muntergök men strunt samma.
20170828_112242.jpg

Men jag börjar visst se lite gammal ut. Hur gick det till? Jag är ju bara 20 :angel:.

Jag kan i alla fall konstatera att håret är så mycket bättre nu, men grunnar lite på om det är något som behöver justeras till nästa gång. Lite längre bak kanske, fast inte längre ner än till nacken i alla fall?

Ja den frisyren ökade på ca 15 år men skönt att du hittade något du trivs med :)

Ja den frisyren ökade på ca 15 år men skönt att du hittade något du trivs med :)

Skönt att se att du jobbar på alla de värdegrunder ett modernt samhälle försöker implementera. Minska skönhetshetsen, få kvinnor att känna sig nöjda med sig själv, minska ålderdiskrimineringen.

Alla dessa parameterar måste verkligen vara viktiga för dig. Eller så behöver du läsa en tidning och kanske fundera lite över hur du vill framstå alt. vem du egentligen är.

Liknande trådar

Kropp & Själ Går det eller blir håret förstört då? Hår som hår eller? Saken är den att min hårkant på huvudet (ovanför pannan) inte är helt rak utan...
Svar
1
· Visningar
2 643
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 696
Senast: Silkisif
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 820
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna