Magiana
Trådstartare
Försöker. Inte helt lätt tyvärr.Skaka av och ignorera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Försöker. Inte helt lätt tyvärr.Skaka av och ignorera.
Ja den frisyren ökade på ca 15 år men skönt att du hittade något du trivs med
Försöker. Inte helt lätt tyvärr.
Varför säga så till någon? Dessutom brukar du vifta med att du minsann jobbar inom psykiatrin med människor som mår dåligt. Hur bemöter du dem? Jag blir så jäkla förbannad på din bristande empati.
Och alla andra säger att hon passar hur bra som helst i det.Maggan: plocka fram ditt jäklar anamma här. Du trivs, var nöjd med det!
Att jobba är nog det måstet jag har. I övrigt vill jag för min egen trivsels skull ha det rent och snyggt hemma, vilket jag tyvärr inte alltid lyckas med. Det tar ju trots allt lite tid att hålla snyggt. Handla mat måste jag förstås också göra, och betala räkningar. Sova måste jag också hinna med. Den tid som blir över är inte mycket. Jag hinner knappt ladda för att gå ut i trädgården efter jobbet innan det är dags att gå och lägga sig. I måndags hade jag några timmar över. Då var jag bara trött och fick inget gjort. Eller ja, jag hann kasta lite returpapper.Jobba får en ju lov att göra. Jag tänkte på andra måsten.
Maggan: plocka fram ditt jäklar anamma här. Du trivs, var nöjd med det!
Varför säga så till någon? Dessutom brukar du vifta med att du minsann jobbar inom psykiatrin med människor som mår dåligt. Hur bemöter du dem? Jag blir så jäkla förbannad på din bristande empati.
Fast för mig är det hela essensen av livet. Att hinna med det. Att bygga livet på det. Och sedan måste vi göra en del annat också, för att få falukorv på bordet. Men livet blir fattigt, grått och trist med den tillvaro du beskriver.
Jag har full förståelse för alla som i reportage berättar hur de downsize:at livet. Sagt upp sig från chefsjobben i Stockholm och flyttat ut i stugan. Sålt huset och bor i husbil. Som förverkligat sin tillvaro och kanske på ytan lever mer spartanskt men så mycket rikare. Utan att vara slav under måste.
Och tänk så mycket härliga sparpengar man har om man sagt upp sig från sitt chefsjobb och sålt huset. Det är klart att det är lätt att leva rikt om man ÄR rik. Svårare om man startat från noll och kanske har varit sjukskriven också, man måste ju försörja sig också.
Missförstå mig rätt - jag tycker också att hela idén med att downsiza är jättebra. Men i de glassiga livsstilsmagasinen står det sällan hur de försörjer sig (eller så har de glassiga välbetalda jobb som kan skötas på distans). De flesta kan nog downsiza lite, och jag tycker definitivt att det kan vara nyttigt för alla att låta tanken vandra genom huvudet. Men alla kan inte försörja sig på den plats där de vill bo, på den mängd arbetstimmar som ger energi till annat.
Jag har fått starta från noll för bara några år sedan. Jag var långtidssjukskriven. Men jag har den turen att jag kan jobba hemifrån nu. Huvudkontoret ligger över 20 mil bort och jag behöver bara vara där en gång i månaden eller när behov uppstår. Men lönen behöver jag ju. Huset ska amorteras ner till 0 före pensionen och den måste renoveras.Och tänk så mycket härliga sparpengar man har om man sagt upp sig från sitt chefsjobb och sålt huset. Det är klart att det är lätt att leva rikt om man ÄR rik. Svårare om man startat från noll och kanske har varit sjukskriven också, man måste ju försörja sig också.
Missförstå mig rätt - jag tycker också att hela idén med att downsiza är jättebra. Men i de glassiga livsstilsmagasinen står det sällan hur de försörjer sig (eller så har de glassiga välbetalda jobb som kan skötas på distans). De flesta kan nog downsiza lite, och jag tycker definitivt att det kan vara nyttigt för alla att låta tanken vandra genom huvudet. Men alla kan inte försörja sig på den plats där de vill bo, på den mängd arbetstimmar som ger energi till annat.
Att jobba är nog det måstet jag har. I övrigt vill jag för min egen trivsels skull ha det rent och snyggt hemma, vilket jag tyvärr inte alltid lyckas med. Det tar ju trots allt lite tid att hålla snyggt. Handla mat måste jag förstås också göra, och betala räkningar. Sova måste jag också hinna med. Den tid som blir över är inte mycket. Jag hinner knappt ladda för att gå ut i trädgården efter jobbet innan det är dags att gå och lägga sig. I måndags hade jag några timmar över. Då var jag bara trött och fick inget gjort. Eller ja, jag hann kasta lite returpapper.
Men när jag ser på hur resten av veckan ser ut, så borde jag kanske prioritera bort ridningen helt och hållet, för att hinna ta hand om trädgården. Något måste jag ju uppenbarligen stryka, för trädgård, hus och ridning verkar inte vara kompatibla med varann. Det är mest otillfredsställande att bara göra saker halvdant.
... och in i buren blev det.
Tack, vem som nu ordnade det.
Vid en två månaders paus så hittar nog hästägaren en ny medryttare. Hon behöver hjälpen.Kan det fungera att du tar två månaders paus från ridningen och börjar igen när det blivit kallt och trädgården inte går att jobba i nämnvärt? Och då kanske dra ner antalet dagar.
När jag tycker att jag har dåligt med tid så räknar jag timmar för att få ett bättre grepp över fritidsutrymmet. Jobbar jag 8-17 och lägger mig 23 (i själva verket är det snarare 01.30 men det bortser jag från i exemplet ) och inte har någon resa till och från jobb så har jag 6 timmar tillgängliga för min fritid vardagkvällar samt ca 13 h varje lördag och söndag om jag stiger upp 10 och lägger mig 23. Den fritiden blir ju mindre ju mer "måsten" som måste göras som städ, tvätt och matlagning. Tycker jag då att ex.vis matlagningen tar för mycket tid av min fritid kan jag ju välja att ägna en kväll per vecka för att laga rätter som bara behövs värmas i mikro och kombineras med grönsaker. Helt plötsligt har utrymmet ökat betydligt de övriga dagarna. En genomstädning av huset per vecka och benhårt med att var sak har sin egen plats och att man alltid plockar bort efter sig borde vara relativt snabbt gjort så länge du är själv i huset. Blir måstena snabbt gjorda tror jag både att det ökar energin och ger dig mer tid att njuta över vad som är viktigt för dig.
Ser man på fritidstimmarna på det sättet och gör åtgärder som passar en själv (mina kanske inte alls passar dig och tvärtom) så tror jag att du kommer att upptäcka att du har långt fler fritidstimmar än många andra som har långa pendelavstånd etc. och det är förstås gynnsamt.
Jag hade också i dina kläder tagit minst en timmes lunch och passat på att påta i rabatterna en stund mitt på dagen för att ta vara på ljuset och få ett ordentlig avbrott från jobbet.
Jag gjorde det också.Jag var en av dem, åtminstone. Hade jag skrivit något i tråden hade jag blivit bannad till påsk...
Jag gjorde det också.
Ja fast jag tänkte på den som skötte det mer hands on, så att sägaJag var en av dem, åtminstone. Hade jag skrivit något i tråden hade jag blivit bannad till påsk...
Ja fast jag tänkte på den som skötte det mer hands on, så att säga
All ära och all skitAlltid ska moderatorerna ha all ära.
Samma härJag var en av dem, åtminstone. Hade jag skrivit något i tråden hade jag blivit bannad till påsk...