Hård i munnen

H

HallonDoft

Hej!
Sist när jag var på skolan och red fick jag en underbar hästpojke som hette Adam. Hur mysig som helst men sååå hård i munnen, han vägrade att kröka på nacken och gick istället med rak nacke och typ tittade upp i taket kändes det som!
Finns det något knep som ryttare man kan använda för att få ner hans huvud lite? Halsförlängare?
Eftersom det är på ridskolan kan jag ju inte fixa så mycket själv med utrustning och liknande.

Sv: Hård i munnen

Det handlar nog mest om din ridning. Du får helt enkelt lära dig att rida bättre! Ta det inte som en förolämpning, det är inte menat så men när du har lärt dig mer kommer hästen att gå i form. Försök att inte vara för fixerad vid var han har huvudet. Tids nog kommer formen men att lära sig rida tar tid och det är svårt. Be gärna din ridlärare förklara ordentligt vad det innebär att hästen arbetar på tygeln (eller i form) det handlar om så mkt mer än att bara kröka nacken. När hästen arbetar med hela kroppen och skjuter på med bakbenen samt är riktigt lösgjord så kommer hästen att söka sig neråt. Att han är hård i munnen har med detta att göra också. Men ta det lugnt och träna på så kommer resten av sig själv.

Kanske han svalt en järnstång?
Nä skämt åsido, ibland kan det behövas en genomridning av en duktig ryttare. Jag rider ett par hästar nu som då som är som järn i munnen. Jag rider ordentligt framåt och håller handen stilla. Man kan lite se dem som rostiga gångjärn, de behöver "brytas" lite för att börja lossna. Du kommer ingen vart om du inte har skänkeln med dig, den är A och O. Mer ben och mindre hand.

Hade inte tänkt mig förolämpningar som svar riktigt, men tack ändå.

kollar ni den sidan så står det om de olika hästarna. Kolla på Adam, det var honom jag red sist. Det står att han är hård i munnen. Jag ville mest ha kloka tips och inte nedslående kommentarer. Behövde inte det för mitt "hästsjälvförtroende".

Länk borttagen, enligt bukefalos forumregler. Mvh moderator

Senast ändrad av en moderator:

kollar ni den sidan så står det om de olika hästarna. Kolla på Adam, det var honom jag red sist. Det står att han är hård i munnen. Jag ville mest ha kloka tips och inte nedslående kommentarer. Behövde inte det för mitt "hästsjälvförtroende".

Att han är hård i munnen beror ju på något då, antingen att han inte trivs med bettet, att han har ont i munnen, eller helt klart felriden. Ganska vanligt på ridskolehästar.

Hur man rider en sån häst är jag inte jättebra på. Men allt hänger inte på huvudets position, som någon redan skrivit. Få med kroppen, satsa på det till att börja med. Arbeta med skänklarna, bakifrån och fram. Ska fångas upp i munnen. Ganska svårt att förklara i text.

Du borde prata med ridläraren, be om tips och råd och säg att du inte är nöjd med formen som han antagligen går med dom flesta ryttarna. :)

Det står att han kan bli stark i munnen.
Det bästa när det gäller hästar som är rädda om sin mun (som han är, det är därför han upplevs hård) är att släppa på tygeln och vara övermjuk i handen, verkligen vara följsam och låta honom få ha sin mun ifred.
Rid honom med vikten och med dina skänklar och håll tygeln lika mjukt som om du höll i en kattunge, du håller om utan att bli hård, men håller ändå om så att "kattungen" inte tappas. Förstår du hur jag menar?
Om du tänker att du håller dina långfingrar i hästens mun med ett mjukt fast grepp och bara håller dem där, utan att greja, utan att hålla emot utan bara låter dem vara där.

Du kan ha kort tygel ändå utan att störa honom.

Strunta i vart han har huvudet och var noga med att börja rida direkt när du har suttit upp, skritta inte runt planlöst på lång tygel utan rid, även i skritt och på lång tygel. Dvs. du bestämmer hur fort eller sakta han ska skritta, öka några steg och minska några steg, utan att ta tygeln till hjälp utan bara med sits, vikt och skänklar.
Du kommer förmodligen att bli förvånad (och han med) hur mycket lättare det går när man struntar i vart huvudet befinner sig och istället koncentrerar sig på att ha hästen vaken och med, att ha hästen mellan dina skänklar istället för att ha dragkamp mellan din hand och hans mun.

När han går som en stjärnkikare så försöker han undkomma din hand, om du då visar honom att han inte behöver vara rädd om sin mun så kommer han att slappna av och sänka huvudet.
Det kanske inte fungerar första eller andra lektionen men förhoppningsvis kommer han att bli mer lättriden för dej när du slutar rida hand-mun och istället fokuserar på dig själv och din sits.

Ärligt talat så tycker inte jag att man ska låta en häst gå omkring och vara rädd om sin mun hela tiden och absolut inte på en ridskola.
Jag hade velat kolla upp munnen på honom och byta bett, satt resårband mellan tygel och bett till alla ryttare som inte är riktigt duktiga och har bevisat att de aldrig tar hårdare i tygeln.
Jag tror att de flesta ridskolehästar skulle vara glada om de hade resår mellan bett och tygeln för det blir många hårda händer på en vecka.

Hoppas att du inte känner dej förolämpad av mitt svar utan att du får någon hjälp av det istället.

Håller med föregående talare om att det kan vara bra att fråga din ridlärare.

Ett annat tips: läs på om ridning, om ryttarens inverkan och hästens arbetsställning (form). Jag får känslan av att du vill att få hästen att böja på nacken men inte riktigt vet VARFÖR. Sen har ju andra påpekat att det inte är någon ide att koncentrera sig på huvudets placering, och jag tycker att det inte kan upprepas tillräckligt många gånger. Istället för att bry dig om huvudet, koncentrera dig på att hästen lyssnar på dina hjälper och är lydig.

Koncentrerar man sig på huvudet faller blicken ner i manen. Då är det klart att din häst måste hålla koll på vägen. ;)

Skämt åsido. Hästen är hård i munnen, den kommunikations-kanalen är avstängd. Prova en annan väg än mun-hand eftersom det uppenbarligen inte går att komunicera så bra med hästen den vägen. Prova att komunicera med sitsen. Kan du inte det be din ridlärare ha en lektion (helst flera) där ni koncentrerar er på sitsen, hur man driver med sätet och vilken inverkan man har om man sitter rätt resp fel.

/Phyxian som efter många år förstått att väldigt lite ligger i handen.

Kröka på nacken är fel uttryck från mig, jag menar mera att jag vill få kontakten med honom. Inte att han går som en "stjärnkikare" och bara drösar på. Jag vet att de inte behöver kröka på nacken för att man ska ha kontakt, fel av mig att skriva så. Men någon kanske förstår vad jag menar, sist gick han med nosen rätt upp i vädret och det var svårt att få kontakt. Någon som förstår mig? =D

rid serpentiner, bågar, volter, tempoväxlingar, övergångar m.m m.m jobba med honom hela tiden. oftast brukar det släppa efter galoppen. :)

Hej igen!
Förlåt menade absolut inte att förolämpa eller så, jag tyckte bara att det som Gunhild skrivit var väldigt bra.
Hoppas du inte tog illa upp och att det löser sig :)

Kan bara hoppas att jag får ha Adam nästa gång med. Man vet ju aldrig! Men det vore kul att få jobba med samma häst!

Mm, det kommer jag ihåg var jobbigt när man red på ridskola. Att man fick byta hästar så ofta! Håller tummarna för dig :)

Tackar så mycket!
Våran ridlärare är ändå rätt vettig med att vi ska försöka ha samma hästar så mycket som det går.
Vi får hoppas på det bästa!
Sist fick jag en häst som hade nått annat för sig! Han gick och nickade med huvudet HELA TIDEN! Stackarn, måste vara något han tycker är jobbigt eller känns konstigt!

I sånt fall: halvhalter och tempoväxlingar. Det kan bli lite knepigt att rida "egna" övningar när man rider lektion, men halvhalter och tempoväxlingar kan man lägga in lite när man känner att man behöver det. Och självklart ska dessa göras för sitsen.

Om ni får rida samma häst flera gånger är det ju bra, men jag tycker verkligen att du ska prata med din ridlärare innan eller efter lektionen, förklara vad du tycker är svårt, hur det känns och vad som inte går igenom. Rider man lektion i en stor grupp är det dessutom omöjligt att få hjälp på samma sätt som när man rider privat. Ta igen det efter lektionen med frågor, frågor, frågor.

/Phyxian som ofta ångrar att hon inte riktigt vågade prata med sin ridlärare om saker hon undrade över när hon red på ridskola.

Ok. Ska försöka få tid med läraren och fråga och få tips. Tycker det är ganska svårt att styra med sitsen än så länge! Men men det kommer kanske!

Vad du har i handen är vad du inte har gjort baktill. Dvs en häst som arbetar genom ryggen och bär sig är fin i handen. En häst som går på bogarna utan att jobba bak är hård/stum/stark i munnen. Hästen skla jobbas bakifrån. Driv på, utnyttja hörnen och ridvägar att forma hästen runt inner skänkel inte böja den i halsen med innetygeln. Ha handen stilla så att hästen tycker att kontakten du erbjuder är behaglig.

Hittar ingen tråd som passar de ja vill skriva om så ja frågar här istället.. Vet någon vad man kan använda för hjälpmedel till en alldeless för pigg o STARK ponny?? Har provat olika bett, men han är fortfarande så himla stark.. Finns det andra sätt man kan göra för att minska starkheten? Nå hjälptyglar eller nåt?

Tacksam för svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 511
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar