Sv: Hård i munnen
Hade inte tänkt mig förolämpningar som svar riktigt, men tack ändå.
kollar ni den sidan så står det om de olika hästarna. Kolla på Adam, det var honom jag red sist. Det står att han är hård i munnen. Jag ville mest ha kloka tips och inte nedslående kommentarer. Behövde inte det för mitt "hästsjälvförtroende".
Det står att han kan bli stark i munnen.
Det bästa när det gäller hästar som är rädda om sin mun (som han är, det är därför han upplevs hård) är att släppa på tygeln och vara övermjuk i handen, verkligen vara följsam och låta honom få ha sin mun ifred.
Rid honom med vikten och med dina skänklar och håll tygeln lika mjukt som om du höll i en kattunge, du håller om utan att bli hård, men håller ändå om så att "kattungen" inte tappas. Förstår du hur jag menar?
Om du tänker att du håller dina långfingrar i hästens mun med ett mjukt fast grepp och bara håller dem där, utan att greja, utan att hålla emot utan bara låter dem vara där.
Du kan ha kort tygel ändå utan att störa honom.
Strunta i vart han har huvudet och var noga med att börja rida direkt när du har suttit upp, skritta inte runt planlöst på lång tygel utan rid, även i skritt och på lång tygel. Dvs. du bestämmer hur fort eller sakta han ska skritta, öka några steg och minska några steg, utan att ta tygeln till hjälp utan bara med sits, vikt och skänklar.
Du kommer förmodligen att bli förvånad (och han med) hur mycket lättare det går när man struntar i vart huvudet befinner sig och istället koncentrerar sig på att ha hästen vaken och med, att ha hästen mellan dina skänklar istället för att ha dragkamp mellan din hand och hans mun.
När han går som en stjärnkikare så försöker han undkomma din hand, om du då visar honom att han inte behöver vara rädd om sin mun så kommer han att slappna av och sänka huvudet.
Det kanske inte fungerar första eller andra lektionen men förhoppningsvis kommer han att bli mer lättriden för dej när du slutar rida hand-mun och istället fokuserar på dig själv och din sits.
Ärligt talat så tycker inte jag att man ska låta en häst gå omkring och vara rädd om sin mun hela tiden och absolut inte på en ridskola.
Jag hade velat kolla upp munnen på honom och byta bett, satt resårband mellan tygel och bett till alla ryttare som inte är riktigt duktiga och har bevisat att de aldrig tar hårdare i tygeln.
Jag tror att de flesta ridskolehästar skulle vara glada om de hade resår mellan bett och tygeln för det blir många hårda händer på en vecka.
Hoppas att du inte känner dej förolämpad av mitt svar utan att du får någon hjälp av det istället.
Länk borttagen, enligt bukefalos forumregler. Mvh moderator