Hård i munnen

Sv: Hård i munnen

Varför skulle han kröka på nacken... Det är ju iaf inte det man vill uppnå :grin:
Lär dig hur hästen sk gå när den arbetar bra istället för att sätta på den massa hjälptyglar...

Idag är det dags! Får se om jag får Adam denna gången med och i såfall om era kloka svar har hjälpt mig på vägen! *Hoppas*

Hästens mun speglar ryttarens hand.

En häst blir bara stum och hård i handen när man ger den något att dra eller vara stum emot = en hård och okänslig hand.

Nu är det ju en ridskolehäst vi pratar om, så tyvärr går det nog inte för dig att få hästen att bjuda till ett ärligt stöd på bettet på bara en lektion.

Men, du kan säkerligen förbättra din ridning och därigenom hästens form och bjudning under lektionen.

Det viktigaste är att lära sig rida med en mjuk och följsam hand som inbjuder hästen till att da ett ärligt stöd. Därför är det viktigt att du har en korrekt sits och handställning. Du måste också vara avslappnad och rörlig, får dock inte misstolkas som orolig hand. Försök hålla en jämn, mjuk kontakt. Varje gång du känner för att dra i hästen, fundera över hur du kan använda skänkeln i stället. lätta av ofta, men inte mycket! Många lättar så att tygeln glappar, och det är inte trevligt för hästen.

Lösgörande övningar såsom voltarbete(då du gärna överdriver ställningen stundtals, bara för någon sekund utan att fastna i handen), skänkelvikning och bogen in.

Tyvärr har du ju inte möjlighet att rida valfria övningar(antar jag) elller förmånen att ha någon som konstant jobbar på din sits och dina hjälper. Men använd speglar(om ni har sådanna), rid de övningar du kan och läs böcker, särskilt kapitlerna om sits och inverkan.

Jag skulle jobba mycket lösgörande arbete, för att få hästen att slappna av. Se till att aldrig ge hästen något att vara stark i, dvs inte fastna med handen.

Vissa bett tycker jag kan hjälpa, beroende på hur problemet ser ut. men sådant tycker jag bara man ska joxa med i samråd med tränare, i så fall. Och absolut inte använda dagligen eller se som en långsiktig lösning.

Finns nog ingen hjälptygel el dyl som hjälper mot stark häst.

Jag tackar så hemskt mycket! Som sagt är det svårt att göra egna övningar eftersom vi rider på lektion och är ca 10 stycken som ska samsas om utrymmet! Men jag kan ju absolut försöka använda skänklar, vikt mm för att underlätta för hästen och mig. Speciellt för hästen som troligvis rids av många som sliter och drar för att han gör som han gör med huvudet.
Tack! Ikväll får vi se om jag kan göra något bra åt detta, i alla fall börja på en förändring.

om du rider på hägerneholm och hästen Adam är köpt från grällsta är det helt klart att han är felriden. grällsta är ett skitställe enligt mig. jag hyrde häst därifrån och henne var det fel på hon va inte frisk. fy för grällsta.

Det är inte Grällsta. Men denna herre är nog inte helt rätt riden heller, tyvärr. Men jag ska göra mitt bästa! :D

Hästen blir inte mindre hård i munnen för att man försöker dra ihop halsen på den.. Jag red en sån ponny mycket förr, det som hjälper är att få hästen framåt, samt vara konsekvent med sina hjälper så att man inte sitter och "segdrar" hästen i munnen, sedan försöka få den lösgjord. Visst är det svårt om man bara rider den en gång, men det går. Hästen går inte bättre för att den böjer på nacken "påtvingat", tvärtom leder det bara till spänningar.

Kanske inte har men saken att göra men jag tycker det är väldigt " dåligt " av ridskolan attt sätta 10 hästar i 20x60m ridhus. Jag tycker det är jobbigt att rida 6 stycken bara.. Ridit 11 stycken i 20x70 och det var privatträning som blev överdrivet stort..
Ridskolan i Åseda har max 8 ryttare / lektion och ändå är det 20x70 , er ridskola är ganka proppfull med barn va ?
hur många ridlärare finns det och vad går ni igenom för saker ? hur länge har du ridit ?
finns det inget privatstall i närheten hos en kunnig människa som kan lära dig att JOBBA I FORMEN `?´börja i skritten? Det är svårare än vad man tror, det har mycket med hästens anatomi också att göra.
Det har inte med huvudet att göra, det är ryggen och bakbenen som spelar roll , hästen springer och nartuligt belastar framdelen mest,därför , rider vi hästen i form och arbetar det så den inte sliter fram utan lika mycket bak. Läs gärna böcker, finns många böcker att läsa på bibliotek som man lär sig mycket av.
Många kanske tycker detta låter fel.. Men det är min åsikt. Min ridning har funkat för ALLA hästar jag ridit ochdet ligger åt MINST 50 st.
Lycka till, verkligen! :)

Jag fick denna underbara herre idag också. Men gud så svårt! Jag försökte att vara följsam och inte dra allt för mycket i tyglarna utan styra mycket med skänklar, det gick relativt bra. Men han går fortfarande fram som ett lokomotiv och vägrar att lugna sin trav. Hur sjutton gör man halt utan att ta allt för mycket i tygel? Det är detta som är så jäkla svårt! Göra halt och lugna traven utan att dra som en tok, han bara ångar framåt. Hur jag än gör. Vill inte dra så mycket i tyglarna, känner mig hård som sten. Men han lyssnar inte på annat. Jag slet som ett djur idag, ridläraren var inte helt nöjd med oss! :D Men jag och Adam var!

Gör mkt halvhalter och spänn magmusklerna mkt, =)

Hej hej, på ridskolan jag rider på finns en sån häst som går och tittar på fåglar och stjärnor mm. Fast han är tvärtom lätt i munnen, känns som att det inte finns nåt att ta i.
Den hästen gick jätte bra när jag bara använde skänklarna, samt att jag bytte sits. Låter knasigt med sitsen men satt man inte "rätt" på honom gick det inte att få han att jobba trots skänklarna.
Så mitt tips är: Rid med skänklar och sits och känn efter om du sitter rätt på honom. Den hästen jag rider gillar när man sitter lite lite mer bakåtlutad( kan ju bero på att man verkligen sätter sig på rumpan då) Och en sak som andra påpekat, var mjuk på handen.
Lycka till.

Nu har jag fått något att bita i! Fy sjutton va skoj! Trivs verkligen med denna häst, hoppas vi kan jobba på det lite mera och jag kommer på "knepet" med just honom!

Det kommer säkert funka till slut. Gäller ju bara att hitta rätt "nyckel" så att säga.

Men om du känner att det inte funkar mellan dig och hästen tycker jag att du ska kräva en annan häst, man är på ridskolan för att lära sig och trivs man inte med hästen så blir inte ridningen bra. Jag vet inte hur det är med häst byte hos er, men vi har hästen fyra gånger sen byter vi.

Våran lärare har sagt att vi i största möjliga mån ska ha samma hästar. Jag trivs jättebra med honom för övrigt, mysig på alla sätt och vis. Får hoppas att vi ordnar till det! :)

En sak som du kan tänka på är att han ska gå fram för skänkeln. Är hästen pigg eller lat? Lyssnar han på skänkeln? Kan du berätta lite mer om hur han känns att rida?:D Försöker bara komma på lite fler tips som antagligen är helt meningslösa haha men ändå xD

Denna kille är pigg! Som sagt, jag ägnar mest tid åt att bromsa in honom och inte rida in i baken på den som är framför oss. Hade velat rida på större yta så vi fick göra av med lite energier och sträcka ut ordentligt! Han lyssnar bra på skänklarna tycker jag nog. Inte så svår att få ut i kanterna eller så inne i ridhuset med hjälp utav skänkel.

man kan använda halsförlängare, men jag rekommendera att prata med en tränare eller rida med en mjuk hand och röra lite lätt på bettet. ditt mål ska vara att hästen ska trampa inder sig och trivas med dig, nacken kvittar.

Testa att inte ta så mkt i honom alltså inte bromsa för mkt. För det är lätt att man blir hängande i handen på en sådan häst(eller tvärtom att hästen blir stark och hård eftersom man sitter och bromsar och blir hängande). Naturligtvis så måste du ju bromsa honom ibland när det behövs men försök att inte ta för mkt. Bara ett tips vet ju inte om det är det som är "problemet" ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 511
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar