Hård i munnen

Sv: Hård i munnen

Ska försöka igen på måndag. Det är så svårt med eftersom vi är så pass många i våran grupp... Man har inte alls samma möjlighet att "exprimentera" som man vill. Hade jag fått göra som jag ville så skulle vi ha ridit ut en sväng först och göra av med lite överskottsenergi så han inte blir riktigt så framåt som han är nu utan kanske kan konsentrera sig på mig istället för att bara ånga på. Men tyvärr så får man rätta in sig i ledet! :D

Har inte kollat igenom svaren så noga men, ridning handlar INTE om att hästen ska kröka nacken bara sådär. Den ska arbeta med bakbenen under sig och höja ryggen. Alltså använda rätt muskler. Och de gör den inte om den går och böjer falskt på nacken.

En häst som är hård i munner trivs kanske inte med sitt bett, många blir hårda i munnen pga att ryttarna sitter och drar hårt i tyglarna hela tiden och inte ger eftergift. Har hästen inte redan ett milt bett så byt sen ska man börja med att inte rida med händer och armar, Var mjuk i handen springer den iväg så tar du i tyglarna och klämmer håll inte fast eller dra bakåt, ta bara i tyglarna tills den lyssnar. Använd framförallt även sätet de påverkar mer än man tror. Sen är de ju inte säkert om det är en ridskolehäst att de funkar då fler okunniga men även kunniga personer rider. :)

Denna kille är pigg! Som sagt, jag ägnar mest tid åt att bromsa in honom och inte rida in i baken på den som är framför oss. .

nästa gång, prova att rida på framåtistället för att bromsa. Jag förstår att det är svårt nör man måste anpassa sitt tempo efter dom andra, men kan du inte lägga en volt om du kommer för nära?

Hej hej!
Det vore kul och se om du får samma häst nästa gång eftersom att det är ganska svårt att rida en häst på en ridskola jättefint, fast bara en gång. Man vill gärna ha samma häst flera gånger så att man kan jobba med problemen. Jag skulle tipsa om att inte konsentrera dig på huvudets placering i början, utan fokusera mer på att han ska lita på dig så kommer det automatiskt sen :) Lycka till med träningen. Kram

Prova att bromsa med sätet, genom att rida hästen in i din hand istället för att ta för mkt i munnen. Antar att det är den här hästen det handlar om "Adam är en väldigt snäll häst men kan ibland bli lite stark i munnen. Men när man jobbat med han i dressyren går han ofta jätte fint! Adam passar dom som är ganska envisa och gillar att få jobba med sin häst. Storleken på han gör att han är perfekt för både stora som små." Isf har jag ridit honom, och han är jättemysig.

Ja han är helt underbar! Verkligen!
"Rida hästen in i din hand"?!? Hur?
Jag har haft honom ett par gånger nu, UNDERBAR! Vill ta med honom hem! :D

Mjuk, stilla hand och driv hästen fram mot handen med sätet samtidigt som du ramar in med benen. *urusel på att förklara*

Det är jättesvårt att ge tips till någon man aldrig sett, speciellt när det inte är en specifik fråga, utan liksom hela ridningen. Många har skrivit att du ska rida mycket framåt etc, jobba med skänkeln. Visst ska hästen gå fram för skänkeln, men en häst blir aldrig mjukare i munnen bara för att man rider på framåt, så enkelt är det inte. Antagligen krävs enormt mycket lösgörande arbete, mycket sidvärtsrörelser, övergångar, tempoväxlingar osv. Men det jag inte förstår är, du rider ju hästen på ridskola, fråga din ridlärare vad du ska göra! (?)

Min lärare har svaret "Han är van vid den kontakten" Jo visst men jag vill inte hänga mina nästan 80 kilo i munnen på honom för att han inte ska springa in i röven på hästen framför!

Hästar som ligger på mycket i handen försöker jag flytta några steg för skänkeln, då tvingas dom bromsa upp sig själva. Det är dessutom lösgörande.

Sen gäller det att vara konsekvent, så fort hästen springer iväg, ta tillbaka ordentligt, sen är det jätteviktigt med eftergift direkt när de lyssnar. Görs det på rätt sätt tar det inte många minuter för en normalintelligent häst innan den fattar att den inte ska springa ifrån dig och att den kommer få eftergift om den lyssnar på förhållningar.

Tack för tips! Tyvärr är det sista gången för terminen nästa måndag... Men jag ska göra tappra försök ändå! :D

Hej!
Sist när jag var på skolan och red fick jag en underbar hästpojke som hette Adam. Hur mysig som helst men sååå hård i munnen, han vägrade att kröka på nacken och gick istället med rak nacke och typ tittade upp i taket kändes det som!
Finns det något knep som ryttare man kan använda för att få ner hans huvud lite? Halsförlängare?
Eftersom det är på ridskolan kan jag ju inte fixa så mycket själv med utrustning och liknande.

Hästen behöver inte gå i rätt form för att den "kröker" på nacken.
En häst som gör rätt ska söka sig neråt själv och inte gå där nere utav tvång.
Mjuk i handen, beröma är viktigt, rid mycket på volter och arbeta mycket själv med sits och ben.

Kröka är inte heller något speciellt proffsigt ord, istället gå i rätt form,bara ett tips, eller hur gör jag för att han ska söka sig neråt..:angel:

Glöm inte att du aldrig kan tvinga en häst till något det är bara tålamod som gäller., och givetvis rätt ridning..

Hehe kröka på nacken är ju inte helt bra ordval! Men just när jag satt och skrev stod det helt stilla i skallen! :P

Ska ta tag i läraren nästa gång! Hon har tidigare bara svarat att han är van vid den kontakten, men det måste finnas nått konkret man kan göra!

ett tips (som du säkert redan vet!) på vad man kan göra när han springer är övergångar. alltså skritta, kom fram i trav, och innan han hinner få upp farten, sakta av till skritt. då måste han lyssna och kommer troligen sakta ner tempot efter ett tag, då kan du ju öka travsträckorna, och minska skrittsträckorna. Du fattar nog vad jag menar;) lycka till!:)

Har inte orkat läsa allas svar, men ändå...

Mitt motto är alltid att ju hårdare hästen är i munnen desto mjukare hand måste jag rida med.
En häst som är känslig i munnen går ofta bättre med en fastare hand.

Det kan även hjälpa om du använder skänklarna mer/bättre. En del hästar kan kännas hårda i munnen, men i själva verket är det skänkeln som brister.

Lycka till!

Ha som mål att försöka få honom avslappand. Långa mjuka rörelser, böjda spår, växla gångarter osv. Lätt i handen och visa att han kan lita på dig. Vissa hästar har ju fått vara med om otrevliga saker, ryttare som plötsligt sliter stop osv. Lycka till :)

Underbara och kloka svar! Det gick lite bättre sist när vi fick köra lite volter och vändningar åt olika håll. Då återfick jag kontrollen på ett helt annat sätt. Det var inte bara slit och släng utan kontrollerat!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 511
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar