Hård i handen / Glappande tygel!?

Trasdockan

Trådstartare
Jag vet inte vad jag gör för fel. Jag har fått ovanan att rida med glappande tygel eftersom min häst slappnar av då och går i en låg form med ryggen med (på bogarna kanske?)

Om jag kortar upp tygeln så mycket som man "ska" så går han som en giraff med struttigt steg och blir jättespänd! Kan verkligen inte få ut någon form ur det läget.

Vad gör jag för fel!?

Sv: Hård i handen / Glappande tygel!?

Jag förstår inte riktigt, höjer han eller sänker ryggen han när tygeln "glappar"? Blir han alltså framtung då?

Kan det möjligtvis vara så att han har ont i munnen eller inte trivs med bettet eftersom att han tycks reagera när du tar i tygeln? Hur reagerar han på förhållningar osv? Reagerar han så kraftigt på bara en lätt kontakt med din hand?

Vad rider du på för bett nu? :)

prova rida med mer ben och va lätt i handen, använd sporrar också så du får mer tryck med skänkeln. lr så kan du ju prova att sätta på en gummisnodd?

på din "beskrivning" låter det som om du hållerför hårt när du kortar upp så mkt. som man "ska" (alltså mer än vad man ska) då får du troligast mer damcykel än med din glappande tygel ;)

rid hästen mjukt lång och låg och samla upp hästen därifrån med mkt. halvhalter och mkt. säte. serpentiner är bra för att få hästen mjuk och följsam

Senast ändrad av en moderator:

är det något som tenderar att ge en damcykel (knäckt nacke och sänkt rygg med bakbenen "någonstans bakom" som en dragspelsbuss) så är det just gummisnodd ;) hästarna brukar fort lära sig att "ljuga" för att komma undan trycket från snodden, men det isig ger absolut ingen önskad "form"

har faktiskt aldrig sett en självbärande häst med gummisnodd, endast hästar som går under hand.

sporren är inte till för att "ge mer tryck med skänklen" (åtminstonde har inte den teorin ingått i min utbildning) utan för att kunna "förfina hjälperna" dvs. ge osynligare hjälper med hög presition;)

men jag tänkte att gummisnodden kan sitta på i början av passet för att sen ta av, det är ju bättre än en graman.

ja men jag menade det, är inte så bra på att förklara men man får ju en bättre reaktion om man har sporrar:p

Jag tycker nog inte en gummisnodd skulle vara bättre att använda än en graman. En graman kan du som ryttare ge efter på inom ett ögonblick, snodden måste du stanna och reglera. Sedan måste jag tillägga att jag inte tror hjälptyglar är lösningen alls, varför låsa hästen i ett läge om det är ryttaren som tycker sig ha problem med handen? Nä, en bra instruktör kan säkert lösa problemen, det är mitt tips. Hjälptyglar kan nog vara bra i specifika fall men kan aldrig ersätta god teknik.

Senast ändrad:

en gummisnodd är knappast bättre än graman av den enkla anledningen att med gummisnodd kan inte ryttaren ge eftergift, medans ryttaren styr eftergiften helt själv på graman

Jag vet inte vad jag gör för fel. Jag har fått ovanan att rida med glappande tygel eftersom min häst slappnar av då och går i en låg form med ryggen med (på bogarna kanske?)

Om jag kortar upp tygeln så mycket som man "ska" så går han som en giraff med struttigt steg och blir jättespänd! Kan verkligen inte få ut någon form ur det läget.

Vad gör jag för fel!?

Det är ingen ovana eller fel att rida hästen avslappnad i låg form. Det är en bra början för att så småningom samla den, men det gör du inte med tygeln.

rid hästen fram till bettet genom att aktivera bakdelen. gärna i låg form. se till att den rör sig genom kroppen. glappa inte med tygeln men var mjuk i handen ändå. vet inte hur gammal din häst är eller var den befinner sig utbildningsmässigt, men på din beskrivning låter det inte som om den har ryggen med sig. men mitt råd är att kolla mun och tänder samt din utrustning. är bett, träns och sadel väl tillpassade? ta också hjälp av en duktig tränare som kan se var felet sitter. tänk på att inte kräva mer av hästen än vad den klarar av. kanske orkar den inte bära sig ännu?

Det är ju i allafall bra att hästen går i form när du glappar på tygeln , då lär den ju ha en ärlig form och inte vara nersågad/nerbänd som man ser lite för många ryttare göra :crazy: Jag tror det bästa är att träna , mina erfarenheter av gummisnodd ( graman vet jag inte , men kan tänka mig att det är liknande ) är att hästen lätt knäpper av i nacken och bara springer och böjer på huvudet . Många ryttare som rider med graman/snodd åker ofta med mycket mer istället för att rida och jobba lika mycket som man skulle gjort utan .

håller med ovanstående - strunta i gummisnodden, kan göra mer skada än nytta.

Vad gör jag för fel!?

de där är en träningssak, en kort tygel som inte glappar är inte automatiskt en hård/stel/spänd hand som drar ihop hästen utan bara de att man har en jämn kontakt med munnen vilket är svårt när tyglen glappar hela tiden..de är mycket lättare att de blir små ryck hit o dit som man kanske inte märker av riktigt när tygeln glappar och de blir ojämn kontakt.

de är bara att träna på, man vänjer sej vid de och man anpassar sej automatiskt och sen rider man automatiskt med kortare tyglar och jämn kontakt.

jag hade stora problem med de i början och tyckte inte min armar räckte till alls och de kändes konstigt men nu går de jättebra och tygeln glappar ingenting längre och hästen har fått mera tryck i sej och går mycket bättre fram till bettet och har ett bra jämt stöd som jag inte förstör genom glappandet.

Senast ändrad av en moderator:

Vad gör jag för fel!?

Du kortar troligen upp halsen när du kortar upp tygeln, skall du korta upp tygeln måste du ta fram armarna mer så inte halsen kortas upp. Du kan inte ha kvar armarna där dom är när du kortar upp tygeln för då blir det halsen som kortas upp.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 428
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 327
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar