åke

Trådstartare
Vi har 2 st harar som kommer intill huset här och äter fågel mat.(viltfågel blandning) Barnen tycker att det är kul att lägga ut äpple mm. Nu undrar jag om man kan lägga ut betfor till hararna? Tycker att dom kan behöva lite energi i vinter kylan. Dom äter ju inte av hippot. Nå vad tror ni?

Sv: Harar....

Generellt bör man nog inte det.
Jag antar att harar liksom de flesta andra djur ställer om sin matsmältning etc för den kalla resp den varma årstiden. Om man då plötsligt utfodrar med "kraftigt" foder till vintermagar kan det gå illa.

Vi har harar runt gården som käkar av silaget och ska man döma av pluttarnas utseende så mår dom prima. Men dom har levt av samma foder sedan i höstas.

Ge dom lite aspris eller liknande istället?

LIA

Harar ska man fodra gärna med knoppar och bark från sälg eller asp men ensilage och spannmål äter dom gärna också. Äpplen och morötter är inte heller dumt! Skulle nog inte lägga ut betfor. Gå gärna in på jägarförbundets hemsida för de brukar ha vettiga foderråd när det gäller vilt!

Vi håller på att fodra en skock med vilda djur här i vinter och harar verkar det krylla av här hemma :smirk: Det är nästan ett heltidsjobb här men vilka bilder jag har lyckats att ta på djuren :bump:

Senast ändrad:

Ge inte djuren betfor, de är inte vana vid "kraftig" mat.
Ge gärna dem hö (de kan dem behöva i kylan), morötter det gå bra :)

Ok. Tack för alla svar. Nu ger vi dom havre som dom själva äter vid fågel bordet, äpple,morötter och lite vitkål. Dom kommer varje kväll vid 20 tiden. Himla mysigt att titta på faktiskt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka