Håranalys?

Sv: Håranalys?

Jag håller med dig i stort gällande att vara kritisk!
Många försöker sko sig på desperata hästägare som bara vill sin häst väl!

dom som står bakom den artikeln/experimentet det refereras till är en norsk och en svensk veterinär som på senare år har börjat med alternativ medicin. dom har skrivit artiklar för båda svenska och norska tidningar där temat nästan alltid är hur dåliga och oseriösa andras metoder är och hur bra deras egna är..

jag har svårt för personer som hånar andra för att främma sig själv. :crazy:

öht ska man vara skeptisk till folk som tar hutlösa summar för behandlingar - då dom ofta är mer intresserade av att tjäna pengar än att hjälpa djur.

Nej jag vet om att det har effekt när man ger det i leden. Därimot har det inte påvisats oralt. Som det har gjort på människa. Jag tror inte det har effekt oralt på grund av sammansättningen i medlen.

Jag resonerar så här:
1) Alternativa metoder/preparat får aldrig ersätta veterinärmedicinska utan ska enbart vara komplement
2) Väljer man en alternativ metod ska man så långt det bara möjligt är försäkra som om att den är laglig ( vem som helst får t ex inte ge injektioner till häst) och att den inte kan vara skadlig för hästen
3) Kunna avvara de pengar man lägger ner och tycka att det är värt det

Så ... jag ger min gamla häst glucosamin eftersom jag kollat att det inte finns ngt fel i hans ben utan att stelheten är "naturlig" för en gammal häst, veterinären har sagt att det kanske inte gör nytta men inte heller skada ... jag har råd med det .. och jag själv känner mig lite bättre till mods när jag gör vad jag kan för min fina gamla häst ... Blir han mindre stel ... kanske lite ..

Håranalys eller hästpratare? Nej - jag tror inte att de skull ge ngt och vill därför inte lägga ner pengar på det! Skulle jag ta ut en massör eller en "kotknackare" skulle jag mkt nog kolla upp att personen var ordentligt utbildad och rekommenderad av en hästveterinär!

Alternativhälsa heter ett företag som tar emot DNA-analyser =tagel. Gjorde det på en ponny för ca 10 år sedan, jätteduktiga;)

Vadå DNA analys på en ponny? Fattar inte :confused:

För att ta reda på stammen används ju DNA analys, menar du det?

Inte för att jag provat, men apoteket säljer väl nåt, som jag sett TV-reklam på. Det behöver alltså inte ha effekt för att man ska få göra reklam för att det hjälper :confused:

Trodde det mest var alternativmedicin-sidan som arbetade så.

Inte bara säljs på apoteket, det har tagit sig in i FASS också och kan alltså skrivas ut på recept!! Vi är väldigt många läkare som inte begriper hur det gick till. Kanske för att det ändå har gått igenom kliniska studier till skillnad från andra alternativmedicinska preparat - även om resultaten inte blev vad man väntat sig.

En del patienter kan uppleva viss smärtlindring vid lätt till måttlig artros under en tid, men det finns inga hållbara bevis för att det har bättre effekt än sockerpiller.

(I Tyskland kan man skriva ut sockerpiller - placebo. Det finns t o m "Placebo Forte"!!)

Vet att det stuteriet som jag köpte min häst ifrån skickade in tagel till en homeopat. Då fick de svar på exakt vad den hästen behövde för extra ämnen och även så kunde han blanda det minerlafodret till hästen.

Hon jag köpte hästen av berättade om en bekant till henne som en gång klippt av en tuss tagel från en avlivad häst och skickat in, fått svaret "den är död". Så nog kan man se saker via taglet. Är du intresserad kan jag nog leta fram tel eller liknande till homeopaten.

Vadå DNA analys på en ponny? Fattar inte :confused:

För att ta reda på stammen används ju DNA analys, menar du det?

:) Inte riktigt samma. Man ta tagel och skicka in och du kan få reda på hur din hästs hälsotillstånd är. De kan även se gamla skador, helt ofattbart när jag fick svaret på min lilla pålle;)

Håranalysen kan ju bara stämma om hästen ätit precis samma sorts foder under en lång tid. Så har hästen brist på någonting nu så visas det inte på håranalysen förrän celler dött och omvandlats till tagel och växt ut, vilket tar rätt lång tid, så hela analysen borde väll vara rätt meningslös?

Men om håranalys verkligen visar brister osv låter jag vara osagt då jag inte har någon som helst erfarenhet av det.

ojj Jisses vad dyrt!:eek: Ja då får nog mina hästar vänta med att bli analyserade för dom pengarna kommer jag inte ha över på länge:p
Finns det inga billigare? Har för mig att det var nån som betalade 500för att få en håranalys. Kommer såklart inte ihåg vart hon skickade in.. Suck varför ska allt vara så dyrt:cool:

Det billigaste är nog sunt förnuft och kunskap...vilket vi alla (förhoppningsvis har) :)
Och ögon och uppfattningsförmåga som vi alla har narturligt....

För övrigt skulle jag nog hellre lägga 1000kr på en vet. räkning än en håranalys om jag misstänkte något fel hos min älskling...

Vi använder oss just nu av www.homeopathuset.se
med en av våra pållar. Det verkar fungera hittills :)

Har också använt mig av homeopathuset.se och kan rekomendera dem. Fick själv ringa upp och prata med dom och fick förklarat för mig hur de läst av provet och vad han kunde se med hjälp av detta. Det kostade strax över 1000 kr.

Om man gör en DNA analys använder man hårroten. Det visar vilken häst som är släkt med vem. Föreningen där min häst är registrerad samlar hårrotsprov för eventuell framtida släktforskning. Det är något helt annat

En hästman(eller människohår) växer inte flera decimeter medan man står och tittar. Och det intressanta är väl hur hästen mår nu inte hur den mådde för några månader sen som någon sa i ett tidigare inlägg.

Om man vill kosta på sin älskling något om man misstänker att den är sjuk. Ta ett blodprov och ta ut en vet.

Hur länge hade hästen varit död alt hur länge hade taglet varit avklippt?

Om man gör en DNA analys använder man hårroten. Det visar vilken häst som är släkt med vem. Föreningen där min häst är registrerad samlar hårrotsprov för eventuell framtida släktforskning. Det är något helt annat

En hästman(eller människohår) växer inte flera decimeter medan man står och tittar. Och det intressanta är väl hur hästen mår nu inte hur den mådde för några månader sen som någon sa i ett tidigare inlägg.

Om man vill kosta på sin älskling något om man misstänker att den är sjuk. Ta ett blodprov och ta ut en vet.

Naturligtvis ska man kontakta veterinär! Håller helt med, men med min häst var det så att veterinären inte hittade något fel och under tiden vi gick på fortsatt utredning hos vet så letade jag alternativa vägar för att hitta problemet, min häst var halt...

Med en håranalys kan man bl a. utläsa vad hästen har samlat på sig genom sitt liv vad gäller foder. I mitt fall var det frågan om för mycket mineraler (kraftfoder) som bildat slaggprodukter i kroppen som sen kan bidra till tråkigheter.

Än en gång...man ska anlita veterinär, naturligtvis, men man ska inte underskatta alternativa metoder.

Fortsätter med tråden.
Har haft mycket goda resultat av alternativ medecin och alternativa behandlingar på alla djur detta i Sverige.

Har i dagsläget bosatt oss i Frankrike och här har vi veterinär som är utbildad också i homeopati och akupunktur mm. Här finns också läkare som utbildar sig inom alternativ medecin ex homeopati mm.

I England arbetar man med ex healing på sjukhus mm.

I Sverige finns det pågot försök med ex healing för sjuksköterskor har jag för mig att jag läste i medcintidning på sjukhus. Anyway det händer mycket utomlands som letar sig till Sverige också.

Kinesisk medecin tex är mycket intressant samt även ex ayurveda.

Angående håranalys så har det funkat bra för oss. Det beror väl på hur duktiga folk är. Om man tar hårstrån från ett dött djur angående några kommentarer så visar väl det hur djuret var innan det dog förmodligen. (vet ej säkert )

Om saker verkar kass på Tv får man väl plocka fram bra sidor också det är ingen bra journalistik att ha bara ex en källa eller visa bara negativt man får visa positivt också. Det finns mycket positivt att visa man får hitta seriösa och bra folk då.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka