Håranalys?

Sv: Håranalys?

Märkligt.För mig funkade det väldigt bra.
Jag har ett sto som jag topptrimmade på gränsen för sin förmåga inför ett storlopp i höstas.
Ett par veckor innan så började hon svullna runt senskidorna på baksidan av framknäna. Inte halt men jag är petig och vill ha helt klara ben, ALLTID och jag sprutar aldrig leder.
Jag gav av deras glukosamin preparat och efter kanske 8 dagar så var hon helt kall och torr i benen. Jag fortsatte ge det och slutade när säsongen var över och voila , efter bara nån vecka så kom alla gallor och svullnader tillbaka och hästen blev ganska dålig. Hon fick vila en månad så att allt han försvinna på naturlig väg så att säga. Jag vill inte ge såna medel alltid utan mest bara när det inte finns nått annat alternativ.

Ja det finns ju helt klart delade åsikter om det här! Allt beror kanske på vilka man kommer i kontakt med. Som någon sa det finns ju många som bara vill tjäna pengar. Jag skulle vilja få reda på om min häst har brist på något, och han har väldigt ont i korset. Kanske om det kan vara nåt samband? Men de kanske inte kan analysera sånt?

Det är just såna grejor som de ofta får rätt på. Ont i korset brukar/kan betyda muskelproblem. du kan ju pröva att undvika stärkelserikt foder och bara ge lucern och olja som krafftfoder, det brukar hjälpa.

Fel. Glukosamin har bevisad klinisk effekt, däremot är man tveksam till om oralt (via munnen) tillfört glukosamin når tillräckliga koncentrationer i lederna hos häst för att ha terapeutisk verkan. Hos människa och hund fungerar orala preparat utmärkt.

Men det var väl det som menades, att det inte är klininskt bevisat att det fungerar på häst. Människans och hundens magsmältningssystem skiljer sig från hästens, så det kan man ju diskutera relevansen på.

Jag tillhör den grupp som inte tro på glucosamin. Eller, jag är inte övertygad att funderar.

knapplån

Jag är kanske helt fel på det men det är väl knappast en DNA analys ni diskuterar? Det måste vara ngt annat. Är det inte så att det i hår kan finnas information om ev brister i ex mineraler? eller har jag fel - ingen aning men jag undrar.

Fast dessa "företag" analyserar inte håret kemiskt, utan det är för att komma i kontakt med hästens andar.
En kemisk analys av håret speglar mineraltillgång ev brister mm
Dock kan inte ens en kemisk analys tala om att hästen har ont i höger höft, tyvärr.

Fast dessa "företag" analyserar inte håret kemiskt, utan det är för att komma i kontakt med hästens andar.
En kemisk analys av håret speglar mineraltillgång ev brister mm
Dock kan inte ens en kemisk analys tala om att hästen har ont i höger höft, tyvärr.

OK jag är med. Jag tog för givet att det var kemiska analyser det var frågan om.

nu blandar ni begreppen hejvilt!!!!!!!!!! :crazy:

en analys där man ser på förhållandet mellan ämnen i kroppen såsom, zink, kalcium, tungmetaller osv har inte ett dugg med pendling och hästpratare att göra.

man kanske inte ska uttala sig så kategorisk om saker man tydligen inte har koll på. ^^

en håranalys är just det; man analyserar håret för kemiska substanser. har inget med övernaturlighet eller hokuspokus at göra öht... min faster är ernäringsexpert och hon har skickat håranalys på mig till en lab i usa. ska bli spännande att se resultatet. det är som ett blodprov fast mer avancerat, man kan se hur mineraler osv ligger i förhållande till varandra.

men för den sakes skuld, hur kan man veta att den där hästen Inte var stel i vänstre sida när den levde......
och A&A Thor*sen är ökända för att kritisera och håna allt möjligt inom alternativmedicinen förutom just dom terapier som dom själva ägnar sig åt - och dom är inte mer vetenskapliga och bevisade än nåt annat. så det är knappast en objektiv och pålitlig källa bakom den här undersökningen. :smirk:

Ska förtydliga: man vet inte om det har effekt när glukosaminet ges via munnen för upptag i magtarmkanalen hos häst. Däremot har glukosamin en gynnsam effekt för ledvätskan när det ges som injektion (intramuskulärt, intravenöst eller intraartikulärt (i leden)) hos häst. I Sverige används bland anant preparatet Adequanin flitigt vid behandling av vissa ledinflammationer.

Att säga att glukosamin inte har effekt hos häst generellt är alltså fel. Din personliga uppfattning är i det här fallet inte relevant, det är bara att kolla upp vetenskapliga studier.

Läste lite på angiven hemsida, bara om magsår. De säger en hel del vettigt, men att det går att ställa diagnosen magsår genom att analysera ett hårstrå = bullshit för mig tills vetenskap bevisar motsatsen. Skulle heller aldrig få för mig att köpa en homeopatisk medicin (homeopatiska preparat har ALDRIG i någon korrekt utförd studie visat sig ha effekt) som ska skona magnerverna.

HAHAHA SÅ DUMT!

Vi har haft ett äldre halvblodssto här i stallet som blev ganska stel på gamla dagar. Ägaren provade med Glucosamin (oralt) och på en vecka blev hon yster och glad igen. Han provade göra uppehåll efter några månader och det tog inte många dagar förrän hon blev stel och ovillig igen. När hon fick sitt Glucosamin igen blev hon åter glad och rörlig.
Jag tror inte heller på det. Jag vet hur bra det kan fungera på en häst.

nu blandar ni begreppen hejvilt!!!!!!!!!! :crazy:

en analys där man ser på förhållandet mellan ämnen i kroppen såsom, zink, kalcium, tungmetaller osv har inte ett dugg med pendling och hästpratare att göra.

man kanske inte ska uttala sig så kategorisk om saker man tydligen inte har koll på. ^^

en håranalys är just det; man analyserar håret för kemiska substanser. har inget med övernaturlighet eller hokuspokus at göra öht... min faster är ernäringsexpert och hon har skickat håranalys på mig till en lab i usa. ska bli spännande att se resultatet. det är som ett blodprov fast mer avancerat, man kan se hur mineraler osv ligger i förhållande till varandra.

men för den sakes skuld, hur kan man veta att den där hästen Inte var stel i vänstre sida när den levde......
och A&A Thor*sen är ökända för att kritisera och håna allt möjligt inom alternativmedicinen förutom just dom terapier som dom själva ägnar sig åt - och dom är inte mer vetenskapliga och bevisade än nåt annat. så det är knappast en objektiv och pålitlig källa bakom den här undersökningen. :smirk:

De flesta av oss blandar inte begreppen hej vilt!
Denna "håranalys" som detta företag erbjuder är INGEN kemisk analys. De använder håret för att komma i kontakt med hästens ande som förmedlar sina problem till han som driver företaget. Detta har absolut inget med vetenska att göra! Blanda inte ihop helt olika saker!

Om du läser tråden ordentligt så påstås inte att en kemisk håranalys inte fungerar.
Däremot lär du inte ens på den kemiska analysen få reda på om hästen har är stel i ena sidan, däremot minderalstatus & brister mm.

Om du vill veta hur hästen mådde när håret växte ut så kan du skicka en håranalys, om du vill veta vad som fattas hästen nu så skickar du ett blodprov för analys.

jo, ts sa inget om vilken sorts analys hon tänkte på! det där med andar var något ni andra skrev senare i tråden...

har jag sagt att man kan se om hästen är stel med en vanlig analys? nej!

men man vet aldrig vad som kan funka - och ingen vet väl hur den uppstoppade hästen var när den var i livet. man kan inte bevisa vare sig att det är rätt eller fel...

och som sagt, syftet bakom den här "undersökningen" var enbart att göra narr av andra former av alternativmedicin än vad artikel författarna själv håller på med... dom står bakom flera lignande undersökningar. själv håller han storbehandlingar där han sätter nålar i 10 hästar på rad utan att undersöka dom mer än att titta på ögonen och tar sig grymt bra betalt. så du kan nog förstå att om man är lite källkritisk så låter den här undersökningen lika oseriös som dom som testades påstås vara... :crazy:

Vilken undersökning refererar du till?

De ville förövrigt sälja preparat för 1000-tals kronor som skulle bota stelheten på den uppstoppade hästen.
Seriöst? Knappast.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka