Håranalys?

V

Voorwijks_bambi

Jag undrar lite om håranalys på hästar. Funkar det? Hur går det till, och får man hem ett papper där det står vad hästen har brist på? Ungefär hur mkt kostar det och hur hittar man företag som gör sånt? Oj va många frågor det blev nu:p

Sv: Håranalys?

Det gjordes en undersökning i Ridsport för några år sedan.
Håranalys (som vi själva förövrigt provat), ett antal hästpratare mm.
En som fött upp och följt sin häst genom livet skickade hår, o träffade ett antal hästpratare.

Resultatet var ungerfär som förväntat, inte många rätt...

Med håranalys menas inte i detta fallet en kemisk analys utan de som gjorde "analysen" frågade pendeln. Håret behövdes för att få kontakt med hästens ande.

Kanske är det någon som har detta nummer kvar.

Ja för tusan - det funkar jättebra!

En dam kom fram till att Karl XII's uppstoppade häst var "lite stel" med hjälp av håranalys.
Och nog var den hästen stel alltid :rofl:

:( Det var ju inte så jag trodde det gick till!
Men hur har det funkat med hästviskare då?

Jag kommer faktiskt också ihåg håranalysen då Brandklipparen var lite stel i ena sidan...

Resultatet var ungerfär som förväntat, inte många rätt...

Med håranalys menas inte i detta fallet en kemisk analys utan de som gjorde "analysen" frågade pendeln. Håret behövdes för att få kontakt med hästens ande.
Det finns säkert även de som analyserar hår på kemisk väg också!!

Är det ingen som har erfarenhet av kemisk analys då? För "andlig" analys tror jag lika mkt på som på tomten:p

Jag har i åratal använt mig av homeopathusets håranalys. Skickar alltid analys på nya hästar så man ser vad de lider brist på.
De är otroligt träffsäkra i sina analyser och deras preparat är fantastiska. Hästarna blir typ 300 % bättre.
De verkar behöva mindre och mindre mat när man använt medelan ett tag, precis som att de tar upp näringen bättre.
Mest intressant är deras "kapacitetsanalys", extremt bra.
Kostar runt 1000 kr att analysera, medikamenterna kostar betydligt mer.
Jag har analyserat både mig och mina barn där. Rekommenderas varmt.

... Om du har gott om pengar och blir glad och lugn av att lägga dem på håranalys eller hästviskare eller något annat i samma stil så är det väl upp till dig - MEN - se till att du låter en duktig hästveterinär med tillång till vetenskapligt grundande provtagningsmetoder göra bedömningen av din hästs hälsa och eventuella behov av medicin eller tillskott!

Detta gör jag ju inte för att hästen är sjuk, utan för att få en statuskoll på hur den mår invärtes, vilka näringsämnen den har svårt att ta upp, vilka mineraler som behäövs fgör att åtgärda detta os.s.v. Det är ett sätt att få en häst att prestera bättre.Att må som en kung helt enkelt.

Jag har i åratal använt mig av homeopathusets håranalys. Skickar alltid analys på nya hästar så man ser vad de lider brist på.
De är otroligt träffsäkra i sina analyser och deras preparat är fantastiska. Hästarna blir typ 300 % bättre.
De verkar behöva mindre och mindre mat när man använt medelan ett tag, precis som att de tar upp näringen bättre.
Mest intressant är deras "kapacitetsanalys", extremt bra.
Kostar runt 1000 kr att analysera, medikamenterna kostar betydligt mer.
Jag har analyserat både mig och mina barn där. Rekommenderas varmt.

ojj Jisses vad dyrt!:eek: Ja då får nog mina hästar vänta med att bli analyserade för dom pengarna kommer jag inte ha över på länge:p
Finns det inga billigare? Har för mig att det var nån som betalade 500för att få en håranalys. Kommer såklart inte ihåg vart hon skickade in.. Suck varför ska allt vara så dyrt:cool:

Man får ju vad man betalar för. Homeopathuset har hållt på i decennier, har väl beprövade metoder och proffesionell analysmetod, massa proffesionelle yrkesfolk använder sig av dem.Jag vet att förr så köpte tex travtränare Kolgjini aldrig en häst utan att ha håranalyseerat den.
De billiga har jag kompisar som fått väldigt orealistiska svar ifrån.

Tycker du verkligen att "fråga pendeln" är en beprövad metod?
De var med i risports undersökning och gjorde enl artikeln INTE en kemisk analys.

*Tro kan försätta berg*

ojj Jisses vad dyrt!:eek: Ja då får nog mina hästar vänta med att bli analyserade för dom pengarna kommer jag inte ha över på länge:p
Finns det inga billigare? Har för mig att det var nån som betalade 500för att få en håranalys. Kommer såklart inte ihåg vart hon skickade in.. Suck varför ska allt vara så dyrt:cool:

Dyrt??:confused:
Vänta tills du ska betala alla homeopatpreparat du känner att du måste köpa nu när du vet (:devil:) att din häst lider av flera brister & åkommor.

Jag vet inte hur de gör så beprövad för mig är att jag sett så många hästar förändras av deras behandlingar. De hittar problemet, de är helt otroliga, de kan korrigera koordinationsproblem i bakdelen med hjälp av sin apulver. Travare som dragit bakbenet i flera år slutar göra det, magra krakar får hull etc.

Jag undrar lite om håranalys på hästar. Funkar det? Hur går det till, och får man hem ett papper där det står vad hästen har brist på? Ungefär hur mkt kostar det och hur hittar man företag som gör sånt? Oj va många frågor det blev nu:p

Jag har för några år sen använt mig av ett bolag i Alvesta. Vet inte om det är samma bolag som någon annan pratar om här. Upplevde dom som bra, fick status på häst.
Använde dom till mig själv för 10 år sen vid insjuknande som var oklart för den västerländska läkarkulturen. :rofl:

Fö anv väl brottsutredare sig av metoden håranalys? eller är jag helt ute o cyklar? lika så kan man kontrollera det här med droger (människa) via håret? så nått allvar måste där finnas med det, sen finns där säkert många humbuggare där ute som försöker tjäna en hacka på alla som bara vill sina älsklingar väl.

Var själv på en foderkurs för någon helg sen. O bara där fick man reda på hur mkt onödigt vitamin hit och vitamin dit som man stoppar i sina darlingar. Alla satt vi där och skämdes:( .. bolagen tjänar massor med pengar för att man bara vill väl..

Det är dna man tar från hårstrån i polissammanhang och då från hårsäcken.

till TS:Jag tycker att du ska lägga pengarna på ett bra foder istället. Eventuella näringsbrister diskuterar du med en foderrådgivare och stelhet eller andra små krämpor ber du veterinären att titta på och anlita en duktig massör för lite extra mys för hästen:D

En kompis till mig lämnade in håranalys från sin häst.
Hon fick ett papper där det stod att hästen hade ont i vänster bak, att den hade fel på sina njurar och att han hade akut mineralbrist. Att han stod på benen var rätt konstigt om man skulle tro den analysen.

Jag ger ingenting för den analysen. Hästen var pigg, frisk, ohalt, och stod på uträknad foderstat. Visade inga som helst tecken på att må dåligt på något sätt. (men han var överladdad ibland i skogen och ägaren trodde detta tydde på ett allvarligt fel)

Vad vill du egentligen ha ut av en analys?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka