Har tänkt plocka hem min häst till nästa sommar

Sv: Har tänkt plocka hem min häst till nästa sommar

säg till redan nu, att du vill ha honom hem 2009, men samtidigt kan det vara svårt, du kanske inte känner likadant då?

vad hade du tänkt ha honom till, körning? för rida antar jag inte, eller du kanske är väldigt liten och nätt? Tänk på hästen med, tjejen som har honom nu, kanske rider honom ofta, och han trivs väldigt bra med det liv han har där.
hur länge har de haft honom?

SAmtidigt så vet ju iaf hennes föräldrar att det är en foderhäst och att chansen finns att du vill ha honom tillbaka en dag, så de borde ju berättat det för henne.

jag tycker ändå att du ska satsa på en större häst och sälja ponnyn till den här familjen, ge dem lite av ett ultimatum att du vil ha honom hem men kan tänka dig att sälja honom och att du då skriver ett kontrakt, där du har förstaköps rätt och följer de inte det så får de betala något i straff eller vad somhelst.

svårt det där, hoppasd det fixar sig för dig!

Jag är liten och nätt. jag ska honom till ridning. De har haft honom i två år nu. Han klarar utan problem min vikt och rids även där av mamman ibland. Hon är med liten. Nja sälja kommer jag inte göra. Jag vill kunna säga till punkt och oricka hur han ska skötas. Då det är lätt hänt att han kan bli farlig annars.

. Jag vill kunna säga till punkt och oricka hur han ska skötas. Då det är lätt hänt att han kan bli farlig annars.

Har ni såpass ofta kontakt då så du kan säga precis hur han ska skötas etc, men det borde de väl då lärt sig efter två år?

Låter som en farlig häst åt en såpass liten flicka.

Har ni såpass ofta kontakt då så du kan säga precis hur han ska skötas etc, men det borde de väl då lärt sig efter två år?

Låter som en farlig häst åt en såpass liten flicka.

Det jag menar är att om han skulle säljas så kan jag ju knappast kräva att han ska skötas på ett visst sätt. Det fungerar jättebra faktiskt för lilltjejen och hästen. Men hennes mamma har naturligtvis förbjudit henne att till exempel gå in till hästen när han äter då de vet att han kan anfalla då. (han fick inte tillräckligt med mat på förra stället) Sköter man bara honom på ett lugnt sätt så är han världens snällast.

Jag hade nog gärna både hört och sagt något.

"Jag har funderingar på att ta hem pålle nästa sommar, hur känner ni inför det?"

Kanske har de planer på att köpa en egen häst och blir jättetacksamma för att ta del av din planering?

Jag hade nog gärna både hört och sagt något.

"Jag har funderingar på att ta hem pålle nästa sommar, hur känner ni inför det?"

Kanske har de planer på att köpa en egen häst och blir jättetacksamma för att ta del av din planering?

Mmm det är det jag funderar på. Jag vill ju gärna att de ska kunna planera hur de vill göra. Plus att tjejen ska hinna vänja sig vid tanken.

Ni som har haft foderhäst där ägaren velat ha tillbaka hästen hur hade ni velat att det skulle göra för att underlätta för er så mycket som möjligt? Förvarna långt innan, gjort på något speciellt sätt?

jag vet faktiskt inte, det är ju bra att förvarna lång tid innan men också jobbigt för mig t.ex att veta att ex den 15 augusti vill hon ha hem hästen, men samtidigt har ju jag då chans att leta efter en ny häst.

jag vet faktiskt inte, det är ju bra att förvarna lång tid innan men också jobbigt för mig t.ex att veta att ex den 15 augusti vill hon ha hem hästen, men samtidigt har ju jag då chans att leta efter en ny häst.

Det känns som om det blir fel hur ajg än gör. Jag har redan skuldkänslor för att jag vill ta hem min häst även om det är lång tid tills dess. Jag hade ju blivit ledsen om någon velat ta ''min'' häst. Värre är ju att det är ett barn som kommer må sämst. Hon förstår ju inte på samma sätt som en vuxen att en foderhäst har man bara till låns.

Det känns som om det blir fel hur ajg än gör. Jag har redan skuldkänslor för att jag vill ta hem min häst även om det är lång tid tills dess. Jag hade ju blivit ledsen om någon velat ta ''min'' häst. Värre är ju att det är ett barn som kommer må sämst. Hon förstår ju inte på samma sätt som en vuxen att en foderhäst har man bara till låns.

Nej jag förstår att du sitter i en väldigt knivig sits, men att det är ett litet barn är ju jättejobbigt,men samtidigt tycker jag faktiskt det är föräldrarnas grej att indormera dottern om det, så att hon faktiskt vet att en vacker dag kan hästen få flytta till sin ägare.

på ett annat sätt är det kanske också svårt, för jag har för mig att du sagt att de haft honom i två år(?) vilkjet är rätt lång tid, så föräldrarna kanske inte tror att du vill ha honom tillbaka något mer? utan att han kommer få stanna på deras gård livet ut, om du förstår hur jag menar!

Nej jag förstår att du sitter i en väldigt knivig sits, men att det är ett litet barn är ju jättejobbigt,men samtidigt tycker jag faktiskt det är föräldrarnas grej att indormera dottern om det, så att hon faktiskt vet att en vacker dag kan hästen få flytta till sin ägare.

på ett annat sätt är det kanske också svårt, för jag har för mig att du sagt att de haft honom i två år(?) vilkjet är rätt lång tid, så föräldrarna kanske inte tror att du vill ha honom tillbaka något mer? utan att han kommer få stanna på deras gård livet ut, om du förstår hur jag menar!

Jo vi pratade om att de kunde ha honom länge. Men ocks å att vi hade uppsägningstid på båda hållen. Så de visste ju om att möjligheten fanns. Vi snackade även om möjlighet till köp senare om det kändes rätt.

Men det gör det ju inte från min sida. Problemet jag känner är väl egentligen att jag inte gillar hur de sköter honom riktigt plus att efter vad vi förstått så har de en ''medryttare'' eller något sånt på honom trots att vi skrivit in i kontraktet att de inte får åna ut honom. Dock har vi sagt att någon enstaka kompis någon gång ibland naturligtvi får rida. Många gånger har jag väl egentligen känt att jag velat ta hem honom, men då jag inte har möjligheten till det och hästen trivs och det bara är mindre saker så har jag valt att låte det passera.

Det är ju inte lätt att ha hand om en häst samtidigt som man är gravid eller precis har fött barn. Det är ju därför jag måste vänta med att ta hem honom för att jag ska orka med. Det vet ju att jag har fått barn och sådant nu så det borde ju kunna räkna in att jag inte kan ta hem honom då.

SAmtidigt så vet de ju att jag har en lillasyster som är ett år yngre än deras tjej, som har en shettis så man kan ju räkna in där också kanske att vi kanske skulle velat ha hem honom till henne. Usch detta blev långt och rörigt. Summan är väl egentligen att jag har oroat mig för hästen enda sedan jag lämnade iväg honom. Han är en oerhört speciell häst för mig som jag kämpade oerhört hårt med för att få honom att må bra och få köpa honom från det stället fär de inte tog hand om honom.

hmm, finns det inte möjlighet att ha hästen där din syster har sin shettis? jag antar att din mamma(?) eller iallafall någon vuxen hjälper din lillasyster med sin shettis,kanske den personen kan hjälpa dig med ponnyn?

Har de medryttare på ponnyn, har de kanske inte tiden som krävs då för att ha en ponny, givetvis förstår jag att folk inte alltid har tid,men sedan är det otroligt fult gjort av dem att ta in en medryttare när konrtraktet säger nej till detta.

hmm, finns det inte möjlighet att ha hästen där din syster har sin shettis? jag antar att din mamma(?) eller iallafall någon vuxen hjälper din lillasyster med sin shettis,kanske den personen kan hjälpa dig med ponnyn?

Har de medryttare på ponnyn, har de kanske inte tiden som krävs då för att ha en ponny, givetvis förstår jag att folk inte alltid har tid,men sedan är det otroligt fult gjort av dem att ta in en medryttare när konrtraktet säger nej till detta.

Jag vet ju inte om de har det men mamma uppfattade det som om de hade någon som red regelbundet honom. Mamma blev så paff att hon kom inte för att säga något. Vi tänkte ta upp det när vi besökte dem, men min son kom tidigare än vi trodde och sen har vi haft fullt upp. Vi har tänkt åka dit dem någon av de närmsta veckorna och då ska jag ta reda på mer.

Men funderar på om de gått emot vad vi sagt att säg upp honom i för tid då jag inte gillar att någon som jag inte vet rider bra, rider honom. Speciellt då jag vet att med fel ryttare kan han bli farlig. Jag har egentligen ingen möjlighet att ha honom hos min mamma, då hon har värk och de inte orkar med skötseln av en häst till. Dock hade det krisat så ahde jag fått ha honom där tills jag kunat lösa det med boxplats. Och jag kan inte hjälpa dem då jag bor 10 mil ifrån mamma.

Jag oroar mig för hästen men samtidigt vet jag ju om att jag har inte den tiden han förtjänar. Han är en ponny som kräver väldigt mycket uppmärksamhet efter att förra ägaren struntade i honom. Det är ju därför jag vill vänta med att ta hem honom tills jag har mer tid.
Jag hoppas att jag bara oroar mig i onödan.

Berätta det för föräldrarna så får väl de avgöra vad som är bäst för tjejen eller inte?

En ngåot chockad och både orolig och glad Pernilla. Min mamma pratade med mamman till tjejen som har ponnyn. TYdligen hade tjejen tröttnat och mamman tog hand om honom istället. Därför ville hon troligtvis säga upp kontraktet. Mamma sa att hon verkade väldigt säker. Så då kommer han hem till mig lagom till jag ska föda... :crazy: Jag älskar ju hsten så det ska bli skönt att ta hand om honom igen, men jag är också rädd för att jag inte kommer orka med. Allt jag kan tänka på nu är hur ska jag få stallplats och på cykelavstånd plus att hur ska detta gå? Vad ska jag göra nu?

En ngåot chockad och både orolig och glad Pernilla. Min mamma pratade med mamman till tjejen som har ponnyn. TYdligen hade tjejen tröttnat och mamman tog hand om honom istället. Därför ville hon troligtvis säga upp kontraktet. Mamma sa att hon verkade väldigt säker. Så då kommer han hem till mig lagom till jag ska föda... :crazy: Jag älskar ju hsten så det ska bli skönt att ta hand om honom igen, men jag är också rädd för att jag inte kommer orka med. Allt jag kan tänka på nu är hur ska jag få stallplats och på cykelavstånd plus att hur ska detta gå? Vad ska jag göra nu?

hoppsan....
fort kan det gå ibland! :crazy:
ingen lätt sits du har hamnat i. som jag ser det har du iallafall några alternativ:

1. fråga mamman om hon kan hjälpa dig att ta hästen ett år till, kanske mot en liten betalning. då vet du iallafall att hästen får det bra, hos människor han känner. så kan du ta hem honom lagom till nästa sommar!

2. hitta en en ny stallplats närmare dig. ny miljö för hästen, med nya människor, eftersom du troligen inte kommer orka ta hand om honom och en eventuell kompis helt själv. då riskerar du att ponnyn blir behandlad av människor som lätt kan behandla honom fel.

3. sälj honom. skriv med i kontaktet att hästen inte får säljas vidare och att du vid minsta misstanke om "missvård" tar honom tillbaka, tex inom 3 mån. ett kontakt kan skrivas hur som helst, så länge båda parter är överens om det som står och båda har skrivit på är det det som gäller. du måste även tänka på att det finns många, många duktiga hästmänniskor där ute, som snabbt läser av och anpassar sig till hästen. vad jag har förstått är han inte helt wacko i skallen, utan en produkt av sin bahndling. för en bra hästmänniska är detta ett ganska enkelt fall. fel behandling-fel reaktion, rätt behandling-rätt reaktion. underskatta inte kunskapen hos andra hästmänniskor.

4. lämna ut ponnyn ett år till på foder till någon annan. samma problem där, med ny miljö, nya människor etc.... men även där kan det finnas jättebra människor!kanske väldigt duktiga föräldrar som är beredda att ta ansvaret för att lära dottern eller sonen att hantrera en häst på ett bra sätt! din ponny kan ju bli en läromästare för nästa maria gretzer eller jan brink eller vilken hästmänniska som helst, som vill och har envisheten till att fortsätta med hästeriet.

5 avliva ponnyn. låter brutalt, jag vet, men i vissa fall är det bäst att göra det.

allt du bestämmer dig för har en baksida och framsida! det gäller bara för dig att hitta den lösningen som passar bäst för dig, din blivande familj och ponnyn.

Det enda alternativet jag har är att söka boxplats här nere. Tiden ja den kommer jag få ta till honom i vilket fall som helst. pappan får ta hand om barnen meda jag sköter hästen. Han kommer inte behöva bli bortglömd hos mig iallafall. Jag kommer ta mig tiden oavsett om jag orkar eller inte. Dock så kommer han till sommaren och om han står ett tag då gör inte så mycket. Han kan ju få lite semster medan jag hämtar mig efter förlossningen. Jag har ju som sagt redan bestämt mig att jag kommer ta hem honom. Han betyder så mycket för mig och jag kommer inte svika honom inte inte efter allt han gått igenom.

Ett tillägg som oroar mig. Jag satte ut honom hos fodervärden då jag hade trillat av och skadat ryggen. Jag orkade inte hålla hästen då plus att jag var väldigt rädd. Nu är ryggen bra så den är ingen fara. Men jag är ju fortfarande rädd när jag rider eller tja var det sist har inte ridit nu på två år. Jag hade ju tänkt börja på ridskola till hösten för att komma över rädslan innan han kom hem. Nu måste jag komma över den på egen hand.:crazy: Finns så mycket som oroar mig, men jag kan ändå inte hjälpa att jag känner mig lättad och glad över att jag ska få tillbaka min häst.

Idag känns allt bra. Jag känner mig glad över att snart ha min häst hemma igen. Det kommre bli mycket jobb, men samtidigt roligt. Nu oroar jag mig mest över det praktiska. Men det löser sig säkert. Jag måste bara få tag på stallplats till juni.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 247
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar