Har tänkt plocka hem min häst till nästa sommar

Sv: Har tänkt plocka hem min häst till nästa sommar

3. sälj honom. skriv med i kontaktet att hästen inte får säljas vidare och att du vid minsta misstanke om "missvård" tar honom tillbaka, tex inom 3 mån. ett kontakt kan skrivas hur som helst, så länge båda parter är överens om det som står och båda har skrivit på är det det som gäller.

Det där är ju något som diskuterats mycket på buke att riktigt så enkelt är det väl inte?

När du köpt en häst bestämmer du över den. För att ett kontrakt som du beskriver ska vara gällande måste det också beskriva vad som sker om det inte följs. (Om jag inte missförstått helt.) Och det finns en massa kryphål.

Nån mer kunnig för gärna förtydliga...

Det där är ju något som diskuterats mycket på buke att riktigt så enkelt är det väl inte?

När du köpt en häst bestämmer du över den. För att ett kontrakt som du beskriver ska vara gällande måste det också beskriva vad som sker om det inte följs. (Om jag inte missförstått helt.) Och det finns en massa kryphål.

Nån mer kunnig för gärna förtydliga...

i stora drag är det så.
men för att det ska fungera, måste båda parter vara överens om vad, som i detta fall, är "missvård". det är där det svåra kommer in!!!

i stora drag är det så.
men för att det ska fungera, måste båda parter vara överens om vad, som i detta fall, är "missvård". det är där det svåra kommer in!!!

Det för just för att det är svårt att täcka allt som kan uppstå som jag väljer att behålla honom. Jag håller på att löser allt för fulla muggar här. Jag har förhoppningsvis löst stallplatsen nu, ska iväg snart och kolla på stallplats. Verkar vara en riktigt bra stallplats, där de gör mycket så jag kan ta all ledig tid till min häst.

Det för just för att det är svårt att täcka allt som kan uppstå som jag väljer att behålla honom. Jag håller på att löser allt för fulla muggar här. Jag har förhoppningsvis löst stallplatsen nu, ska iväg snart och kolla på stallplats. Verkar vara en riktigt bra stallplats, där de gör mycket så jag kan ta all ledig tid till min häst.
'

men hur funkar det med den dagliga hanteringen av ponnyn då? eftersom det låter som att du får hjälp med det. att sätta på ett täcka när hästen äter och de vardagliga sakerna som händer varje dag.
vad ja förstod var han ganska krävande i sin omvårdnad, kommer de i nya stallet ta till det du säger?

ja håller tummarna för dig!!! :bump:

'

men hur funkar det med den dagliga hanteringen av ponnyn då? eftersom det låter som att du får hjälp med det. att sätta på ett täcka när hästen äter och de vardagliga sakerna som händer varje dag.
vad ja förstod var han ganska krävande i sin omvårdnad, kommer de i nya stallet ta till det du säger?

ja håller tummarna för dig!!! :bump:

Nu kommer han inte bli täckad. Han är van vid att gå otäckad. Endast eksemtäcke användes. Så det blir mest att de släpper ut och in och mockar. Så det är ju ingen fara. Där är han lugn och fin. Det är när man ''hanterar honom mer'' som han kan vara lite jobbig. Så det enda jag egentligen komemr gör är rykta och rida och mysa med hästen.

Nu kommer han inte bli täckad. Han är van vid att gå otäckad. Endast eksemtäcke användes. Så det blir mest att de släpper ut och in och mockar. Så det är ju ingen fara. Där är han lugn och fin. Det är när man ''hanterar honom mer'' som han kan vara lite jobbig. Så det enda jag egentligen komemr gör är rykta och rida och mysa med hästen.

låter som att du har bra koll på läget. :)
hoppas att allt fungerar för dig och du... glöm inte att ridning bara är EN DEL av hästeriet. hoppa inte upp på ryggen föränn du känner dig redo, OAVSETT vad människor i din omgivning säger. ;)

KL

Om två veckor ska jag till fodervärden och kolla till honom och se hur hans saker se ut för att se vad som behöver köpas till flytten. Känns skönt att ha ordnat stallet och allt redan. Jag längtar tills jag får hem mitt busfrö igen.

Cilla

Jag kommer itne hoppa upp bara för andra tycker jag ska höra det. En sak är ju bra är ju att jag har ju precis fött barn när han kommer och måste gå ner i vikt innan jag hoppar upp så då har jag förhoppningsvis tränat så mycket markarbete tills det är dags att ens fundera på att hoppa upp. Ingen mening att hoppa upp innan jag känner mig redo för det. Vill jag koma över min rädsla så måste jag göra det i min takt.

Senast ändrad:

såg att det redan är klart att han ska hem igen! Lycka till med han,och hoppas att stallplatsen blir bra!

Senast ändrad:

Om dom har haft ponnyn i 2 år tycker jag det är fullständigt ovärt att ta hem honom igen. Sälj ponnyn till dom med ett juridiskt rätt kontrakt på att dom inte få sälja honom, att du blir den första köparen att han kommer tillbaka.

Vill dom inte köpa tycker jag att du ska låta dom ha kvar ponnyn om dom sköter och hanterar hästen på rätt sätt, jag tycker inte det är rätt att skicka runt hästar för att sätta stt ego i cetrum.

.. men det är bara min personliga åsikt.
Lycka till.

Om dom har haft ponnyn i 2 år tycker jag det är fullständigt ovärt att ta hem honom igen. Sälj ponnyn till dom med ett juridiskt rätt kontrakt på att dom inte få sälja honom, att du blir den första köparen att han kommer tillbaka.

Vill dom inte köpa tycker jag att du ska låta dom ha kvar ponnyn om dom sköter och hanterar hästen på rätt sätt, jag tycker inte det är rätt att skicka runt hästar för att sätta stt ego i cetrum.

.. men det är bara min personliga åsikt.
Lycka till.

Som sagt fodervärden har redan sagt upp kontraktet. Jag gick ju i tankarna om att göra det nästa sommar, men tydligen hade dottern tröttnat, så han kommer hem till denna sommaren istället.

Sen förstår jag inte varför det skulle vara så hemskt att ta hem sin häst? Hästar säljs ju ofta, han kommer ju bara hem til sin förra ''skötare'', det är ju inte så att jag är främmande för honom. Plus det att hade jag sålt honom så skulle jag itne ha kunnat köpa tillbaka honom, då jag stått med en annan häst och risken att någon vill behålla en b-ponny i en 10 år till är inte så stor. Hade jag låtit honom stå kvar tills de hade velat lämna honom om de inte hade sagt upp det nu så hade jag inte kunnat ta hem honom, dåjag bara har råd och tid med en häst. Det är inte mitt ego som är problemet det är att jag inte vill se honom byta en massa ägare då han är en häst som är speciell och lätt kan bli en häst som flyttar runt.

Men jag är glad för att de hade tröttnat och jag får hem min sötnos igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 246
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar