Har tagit bort språngavgiften

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Såg att en av higsthållarna nu har bestämt sig för att ta bort språngavgiften på alla deras hingstar :banana: . Anledningen var att man tyckte att dräktighetsresultatet var så högt på deras egna hingstar att man nu ansåg att det inte behövdes någon språngavgift !

Är det någon som har hört om några fler liknande tendenser i år ? :confused:

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Sv: Har tagit bort språngavgiften

Fast det är ju inte så att den är borta utan ligger som dräktighetsavgift på 18 dgr ist (så inga missförstånd uppstår..).

Men det är kanon :bump:.

Flyinge har väl inte heller så kallad språngavgift utan avgift vid 16 dgr dräktighet på de flesta av deras hingstar. Men visst är det bra att fler följer efter. :)

Vissa hingstar har inte ens på 18 dygn, utan endast vid levande föl. Shogun är en av dom.

Det var språngavgiften som gjorde att jag inte valde Tornesch förra året till min förstföderska. Vad bra! Då blir det ännu svårare att välja ibland alla fina hingstar nästa år!
/Lina

Tidigare var det många fler hingstar som hade 18 dygns dräktighet istället för språngavg. men nu upplever jag att de flesta tagit bort det och har språngavg istället. Vilket jag har full förståelse för, det är ju en hel del jobb att få fram spermier särskilt om det är naturlig betäckning men även om man ska åka och samla sin hingst!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 057
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka