Har storleken betydelse?

fallon

Trådstartare
Finns det något som tyder på att lite högre hästar inte håller? Eller är det mer av "folktro" bakom att man ofta hör att lite större hästar inte kommer att hålla? Någon med egen erfarenhet?Jag ska titta på en travare som är 1.64, men lätt i modellen. Vad tror kunnigt distansfolk? Och det är just funderingar kring storleken jag gärna skulle vilja ha åsikter om. Rasen, vad hon gjort tidigare, hälsostatus ,förmåga att pulsa ned osv lämnar vi därhän i just denna frågeställning:-)

Sv: Har storleken betydelse?

Enligt de undersökningar jag läst, som handlar om hållbarhet på större travare, så är det så här:
Det är inte det att de är stora i sig som gör att de kan ha sämre hållbarhet, utan det faktum att de inte fått foder i unga år som krävs för att bygga en hållbar, stor kropp.
Det krävs rätt mycket foder till en unghäst, och ska den då dessutom bli nån dm eller mer än genomsnitt för rasen, finns risken att den inte får det den behöver, och där har vi problemet.

Jag tycker att om man tittar på de hästar som går bra i övriga världen t.ex frankrike, tyskland osv så är de oftast inte över 155-160cm. Nu är detta inget påstående utan bara något jag uppmärksammat.

Uppfödningen, fodringen och fysiska/psysiska förutsättningarna kombinerat med för den hästen rätt träning är det som blir avgörande i slutändan. Många faktorer som ska stämma ;)

en häst är skapt för att väga ca 300-350 kg, tyngre hästar är framavlade för att passa människans behov, därav ökar även slitaget på främst hästens ben och senor. Det behöver däremot inte betyda att en tyngre häst inte håller livet ut, men att den löper större risk att bli sliten än en "normal" häst...

Om det är på det viset så väger många araber för mycket :o

Min snart tvååriga arabhingst vägde 412 kg på ultuna förra veckan! :eek: Han är bara 141 cm hög ännu (145 bak) men rätt så krallig (har stora kuperade hagar)

Vågar inte gissa vad mina feta arabdamer väger då (jo jo jag vet att muskler väger mer än fett men ändå) :o Gissar att en avmaskningsspruta är för lite för denna lilla hingst om några år :eek:

Vad kommer detta märkliga påstående ifrån?

MvhQP

en häst är skapt för att väga ca 300-350 kg

Det finns defakto hästar av olika raser, en del väger ca 400kg.. o andra ända upp till 7-800kg. Du nämner endast ponnyvikt.. eller möjligtvis svältfödda hästkrakar!!!

Ingen av mina hästar (Hbl, Arab) har vägt under 450kg som vuxna.

Undrar var du har lärt 'din' info!?

Jag tror (nä jag vet inte :D) att det har nog inte så mkt med hur store det blir, utan hur fort de växer. Om de växer för fort är risken större att inte hela hästen hinner med i samma takt. Och som CK säger, att de inte får tillräckligt med mat. Och så ska man inte glömma att stora hästar växer längre och därför bör man väl vänta lite längre innan man belastar dem fullt ut, vilket jag tror ofta missas/glöms/ignoreras.

Tack för en hel del kloka svar. Nu ska jag åka:-) CK, jag har PMat dig.
Häls
Jeanette

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 902
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 433
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 009
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 606
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar