Har ni samma problem? vad ska jag göra ?

Sv: Har ni samma problem? vad ska jag göra ?

Om du slutar slå och vara förbannad på henne kanske hon börjar lyssna, du är en mycket dålig ledare som håller på sådär.

Jag har aldrig sagt att jag har slått henne.
Jag sa att hon bryr säg säkert inte om jag slår till henne hur hårt som helst.

hon bryr sig inte ! de är de , hon vänder sig om och biter mig.
Och ni fattade nog lite fel av de jag skrev , haha!
Jag menade inte att jag har blivit förbannad på henne och jag har verkligen inte slått henne !
Jag sa att hon nog inte bryr sig om ja slår till henne hur hårt som helst , och att jag blir väldigt arg , men det går inte ut över henne :)
Tack !! ;D

Om man ska vara riktigt petnoga så skrev du faktiskt det, men det är jättebra att du inte gör det! Finns ett gammalt ordspråk som går ungefär "Där konsten slutar, tar våldet vid."

Är hon alltid såhär? Eller har det något samband med brunsten?
Min lilla dam håller på sådär när hon är kring brunsten, dvs en vecka av tre är hon "normal". Det jag gör med henne är helt enkelt att tävla om vem som är mest envis. Vill hon inte gå när jag vill det, då stannar jag och står stilla jag med! Jag står och ser på omgivningen, pratar med hästkompisen, pratar med fåglarna, har t.o.m lekt sångerska med grimskaftsänden som mikrofon:o

Jag gör allt möjligt utom att flytta på mig eller prata och titta på henne. När hon sedan visar att hon ger sig, och kan följa med mig brukar jag ignorera det. Jag fortsätter med mitt ett tag till tills jag får bestämma när vi ska gå...
Från början kunde vi bli stående i ca 30 minuter, nu för tiden brukar det räcka att stå stilla 5 minuter (om ens det) en gång i början av varje period, innan hon självkommer på att "visst ja, den där konstiga typen är ju mer envis än mig", eller hur hon nu tänker :D

haha okej , förlåt ! :)
Ja , alltid ! Men om hon går snällt med hem stannar hon på vägen ? käns ju inte så kul om de kommer en bil..
Haha !! okej , de ska jag pröva och jag tror banne mig att de kommer funka , för idag så stog jag bara still och kollade lite , då började hon att gå..? :D
30 minuter bara!? jag står väl i en timme ...
En kväll skulle jag rida ut , men innan jag fick på henne sadeln och allt så blev det mörkt..
Men hon stannar när jag rider oxå? Jag får gå av och leda henne ! Men hon bryr sig inte av det heller längre.
Bara om jag går den vägen hon vill så är allt perfekt ! ( iaf för henne..) men ska jag göra samma sak , ( te x prata med fåglar osv .. :p ) då också?:)

Biter hon dig? Du skrev det... Det ska hon ju inte få göra! Fast det känns lite svårt att försöka hjälpa och svara på dina frågor när du skriver en sak och menar en annan.. lite svårt att veta vad som menas då om du förstår..

Ang det där att stanna när hon stannar och sen stå still och ignorera..kanske funkar men det blir ju iaf så att du stannar när hon stannar och börjar gå när hon bestämmer sig för att gå.. Isåfall ska du väl hindra henne när hon börjar och få henne att gå när Du bestämmer att ni ska gå.. Ursäkta om jag missuppfattat, är väldigt trött :grin:

Men hon stannar när jag rider oxå? Jag får gå av och leda henne ! Men hon bryr sig inte av det heller längre.
Bara om jag går den vägen hon vill så är allt perfekt ! ( iaf för henne..) men ska jag göra samma sak , ( te x prata med fåglar osv .. :p ) då också?:)

Så gjorde även min i början, hon skulle bestämma vägen, annars vägrade hon gå. Vill hon inte gå vid ridning kan du prova göra samma sak där, du kan först prova 2 gånger att få henne gå frammåt, gör hon det inte så kan du prata med fåglarna, myggorna osv...;)

Men kom ihåg att det är DU som ska bestämma när ni ska gå, så när hon visar att hon vill gå så stannar du henne och står kvar en stund till!

Lycka till!

Min häst var lite sån när jag nyss köpt henne, om inte värre.
Hon blåvägrade att följa med mig, försökte jag övertala henne (smackningar, flytta bogen) fick jag passa mig för flygande framben, blottande tänder.. och när det var som värst försökte hon snurra runt och sparka åt mig.

Hon litade inte det minsta på mig, att få ut henne ur hagen var ett projekt som kunde ta 4-5 timmar.
Att backa henne funkade ett par meter, sen vräkte hon sig framåt och slet sig.
Där fick man verkligen sitt tålamod testat..

Nu tycker hon att det är kul att vara med mig, och kommer oftast när jag hämtar henne, och hon kan göra några stopp, men fortsätter oftast efter några sekunder.

okej .. Har ju hästarna tsm me min grannes och hon har sett att Tilla bestämmer lite över mig när jag är ute o rider osv.. men när jag väl har kommit bort därifrån ( te x när hon inte ser dom andra hästarna..) går hon jätte snällt med när ja rider.
igår så skulle jag få ut henne ur hagen .
Till och med min mosters kompis fick inte ut henne !
då kom min andra granne och sa att hon var brunstig . Så där har jag ju då problemet ! Eftersom att inte jag ser hagen hemmifrån mig så visste ju inte jag det .
Så då gav vi upp tillslut , men så kom själva ägaren till dom andra hästarna ut , och så sa jag att vi inte får ut henne .
- Jorra det ska att gå , sa hon .
så gick hon och hämtade en pinne ut diket , gick in i hagen och slog till dom lite . Då blev det fart på henne :) Och när jag kommer in med pinnen i hagen så går hon direkt . !
Så inga problem nu!!!!!

:crazy:

Måste man slå ut hästen så har man ett stort problem!!
Det finns förmodligen en anledning till att hästen inte VILL lyssna på dig.
Om du lyssnar på hästen, tar reda på problemet och löser det - så kommer hästen lyssna på dig.

Ta hjälp av en duktig tränare. NU.
Det behöver du!
Om inte annat för hästens skull.

men det enda du har åstadkommit då är att med hjälp av att skrämma hästen få den att lyssna. jag tror ni behöver ta några steg tillbaka och börja om.
hur fungerar hon när hon står uppstallad? är hon besvärlig att hämta i hagen? i boxen?
jag håller med Vitan, du behöver en duktig tränare som kan hjälpa dig med lite allehanda hästhållning. att ta till sådana metoder hjälper inte i längden, det skapar oro och problem som lätt kommer tillbaka.
du vill väl ha en häst som kommer till dig i hagen för att den vill vara med dig, inte för att du slagit eller skrämt den?
hur står du uppstallad? är det med samma personer som äger de andra hästarna på betet?
äger du hästen i fråga?

jojo , jag menade inte slå " slå " liksom till hårt .
men de lönar sig ju inte som ni säger..
men hon kommer till mig i hagen !!! :)
men hon brunstar ju , när d går över är de inga problem skulle jag tro .
Räcker bara att jag viftar lite med grimskaftet ( som ni andra har sagt ) så går hon .

Har bara kikat igenom lite men det låter ju som om hästen är fruktansvärt missnöjd med situationen. Du verkar inte heller ha någon koll på läget eftersom historien ändrar sig allteftersom. Måste man ha med sig pisk in i hagen när man ska hämta hästen är något allvarligt fel. Du borde lära sig hästvett och etikett.

nej men du har ju bara gett så pass många olika tips 10 dagar, det är jävligt sällan man märker någon skillnad på så kort tid, det finns quick fix lösningar men jag skulle tippa på att du kommer få tillbaka problem och antagligen värre om du inte går till grunden med det. det låter ju som om det är ledarskapet som ifrågasatts av hästen och du måste ge henne tid att lita på dig och låta dig bestämma.

hmm .. ah .
men jag svär att det går verkligen inte ( iaf inte för mig , min syster och min mosters kompis ) att få ut henne.
vill ju inte dra huvut av henne helst ! ;)
och alla tips ni har gett mig funkar inte , ..
Till Breccia_ : förstog inte riktigt va du menade :/ ?

Det funkar inte för att du inte har tillräcklig kunskap!
(och uppenbarligen inte de som ska "hjälpa" dig heller!)

Ta hjälp av en tränare!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

det konstigaste är att när hennes hageskompis(?)
zizou, en valack, inte är inne i hagen går hon med som en helt vanlig häst ! haha.. hon får kanske för sig att stanna, men då går jag bara i sicksack så går hon.
men när jag är ute och rider, så stannar hon på vissa ställen, men då går jag oxå i sick sack lite, sen så ställer jag mig bara framör henne och drar.
och de låter ju kanske inte så bra, men jag lovar att hon går med mig direkt, samma gör jag i hagen när valacken är där, eller så backar jag henne en bit, jag vet att det låter konstigt, men hellre det än att jag struntar i det och går därifrån.
och därför ibland har hon börjat gått med mig, för att jag kanske har börjar besämma över henne lite mer!!!

Jag tycker att du snarast ska ge tillbaka hästen till ägaren eller ta hjälp av någon som är duktig med hästar.

Om en häst fryser fast och inte vill gå kan man knappast dra den ...
Däremot kan man gå strax framför hästens huvud och röra sig framåt i sigsag. Ta ett stadigt tag i grimskaftet och fös hästen vänligt men bestämt framåt - åt sidan. Hästen kan inte stå till om du flyttar bog och huvud framåt - åt sidan. Efter några sådana vingelsteg följer de flesta hästar villigt med rakt fram!

Eftersom hästen förväntar sig att du drar i grimman så prova med att flytta hästen ett steg i sidled för att sen med framåtdrivande hjälp (spö, grimskaft, hand eller vad som känns lämpligt) så att det blir ett steg till sidan sen direkt fram, funkar alltid för mig och mina hästar!

Hej !
när jag hämtar min häst i hagen , så går hon antagligen iväg ( har blivit bättre på att stanna nu ..) eller , när jag väl har fått tag på henne , så står hon bara helt still. Man får liksom dra i grimman , dra i väg henne ! är det okej att göra så? finns de några andra knep? vad gör jag för fel?
eller är hon bara lat ?
tack för alla tips !

Jag tror att hon vet "att hon inte behöver": Hon gillar dig och kommer fram och pratar lite, det är bra, men hon vill inte gå så långt som att komma med och jobba.

Det är aldrig lätt att ha en "första häst" och ingen i närheten som har lång erfarenhet. Det blir så mkt lättare om man kan få lite hjälp då och då. Kan du stalla in tillfälligt någonstans där du kan få lite hjälp?

Om inte dela upp övningarna i små delar. Så ni vet att ni kan lyckas. Ex Ta ett extra långt grimskaft nästa gång eller ett dressyrspö.
Ha inte som mål att ta hästen från flocken (till stallet) första gångerna utan låt övningen gå ut på att bara leda runt hästen lite i hagen. Om hästen inte följer med petar du med dressyrspöt mot baken. Ge efter och beröm så snart hästen gör ansats att lyda. Segdra aldrig i grimman, den dragkampen kan du aldrig vinna. Det är eftergiften som gör att hästen lyder och blir arbetsvillig.

Gå sen vidare och dag för dag bygger du på övningen lite, lite. Men gå inte för snabbt fram. Se till att du får berömma! Det viktigaste är inte att ni lyckas imorgon utan att ni går framåt i er relation.

Vill du gå snabbare fram. Gör som flera redan rekommenderat. Ta ut en tränare.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 736
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 547
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar