Har ni papegoja???

F

Fortfarande Grevinnan

Vi har tänkt att skaffa en amazonpapegoja och enligt jordbruksverket ska buren vara MINST 160 cm bred...inte hög utan bred.
Mej veterligen så vet jag ingen papegoja som har godkänd bur....
En Ara ska ha minst 360 cm bred bur och det är ju ett halvt hus!!!

Sv: Har ni papegoja???

De flesta som jag vet har papegoja har godkänd bur. Jag tycker inte alls att det är orimliga krav. Tänk också på att det är minimikrav, ju större desto bättre.
Har man inte plats för en så stor bur så får man väl skaffa en mindre papegoja som kräver mindre bur. :)

Mina gojor har godkänd bur.

Att aror ska ha minst 360 cm bred bur är väl inte konstigt? Vad tror du vingbredden är på en sådan goja?

Sök dig hit, där finns massor av amazonägare som kan berätta hur det är att leva med dem: www.papegojprat.se

Tja, man får helt enkelt anpassa sig. Inte ska något djur öht bo för litet bara för att vi prompt ska ha de... Tycker själv att 160 cm är för litet för en amazon men så är jag rätt kinkig med utrymme för djuren också.

Jag tycker oxå att dom ska ha stort, det är inte det...och jag har haft papegoja förut...och jag vet att dom tar plats.
Men om man tittar på papegojburar som dom säljer under det namnet i djuraffären så räcker dom ju knappt till undulater.
Har ni köpt eller byggt era burar själva???
Den förra byggde vi själva men nu finns det ju så fina att köpa färdiga men jag hittar bara för små.....:confused:

Fortfarande Grevinnan skrev:
Jag tycker oxå att dom ska ha stort, det är inte det...och jag har haft papegoja förut...och jag vet att dom tar plats.
Men om man tittar på papegojburar som dom säljer under det namnet i djuraffären så räcker dom ju knappt till undulater.
Den förra byggde vi själva men nu finns det ju så fina att köpa färdiga men jag hittar bara för små.....:confused:

Du har helt rätt. De burarna är inte papegojburar, knappt ens undulatburar. Min undulat och min Meyers papegoja har en bur på 100 x 60 x 160.

Det är en "inomhusvoljär" jag har köpt, även om den är för liten för att kalla voljär. Det lättaste är att bygga själv, eller att beställa av någon som bygger själv. Det blir svårt och ganska dyrt att hita en fabriksgjord till en amazon.

Papegojägande är ett så pass seriöst åtagande att man måste dubbelkolla allt själv, det går inte att lita på vad en djuraffär säger i ämnet. Läs lagar, forum, skötselråd och dyl själv för att bilda dig en uppfattning.

Det finns färdiga att köpa, men då får du räkna med en prislapp på 5000:-+. Då är buren rostfri och helt i metall. Det billigaste alternativet är att bygga. Finns en kille i Skåne som bygger burar, har själv en bur av honom och jag är väldigt nöjd. Han har gjort hundratalet burar och är känd som "Burbyggaren i Skåne".

Fortfarande Grevinnan skrev:

Jag har en stor bur till min amazon. Buren han har har jag byggt själv av trä och rostfritt nät och har måtten längd=2m, höjd=2m och djup=80cm . Hna är då också en liten amazonart (under 35cm).
Han behöver verkligen en så stor bur eftersom han är mkt aktiv och för att han ska kunna "flyga" nåt vingtag från sida till sida.

Ska man ha en större papegoja så får man allt ta och ge den en nog stor bur!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 923
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar