Har ni matrutiner?

doglover

Trådstartare
Den enda matrutiner vi har hittills är att runt 8 på kvällen får han kvällsmat. Blir det inte majsgröt som han älskar så får han en slags puré.
Ibland får han juice till, som han tkr mycket om.

Efter kvällsmaten blir han sömnig och sover som en stock när han väl somnat. Somnar väl runt halv 9. Vaknar på natten, får napp och somnar om. Oftast.

Men frukost? Han har för vana att alltid vakna vid samma tid nu för tiden. Runt 6 tiden, om han somnar vid 8,9 kvällen innan,

Då är det väl läge att börja med frukost nu då?

Middag? Det är väl lämpligt med middag när vi äter?

Jag vill ha lite mera fastare rutiner nu när det fungerar kanon med sovtiderna. Man kan nästan ställa kl efter honom.
 
Sv: Har ni matrutiner?

Saga dricker ju bara ersättning i nuläget. Men vi har rätt fasta rutiner tycker jag.

Hon äter första målet runt 8 på morgonen, nästa runt 11-12. Hon säger till när hon är hungrig.

Så fortsätter det hela dagen. Klockan 20 skall hon sitta i knät med kvällsflaskan. I 8 fall av 10 fungerar vår dags/kvällsrutin superbra. De sista veckorna har det vart lite si och så. Saga hade först feber, fick sedan spruta, hade feber igen efter det pga tänder. Nu är hon vrålförkyld.. *suck*

Men hon sov kl 20 idag, sen att hon vaknade kl 21 är ju en annan sak... :angel: Nu sover hon dock sen 23 ungefär, men hon hostar och nyser därinne så jag måste springa och trösta henne tittsomtätt.. Pluffsen..
 
Sv: Har ni matrutiner?

Han får ersättning då han är hungrig, vilket är ca var 4.e timme dygnet runt. Sedan får han även banangröt på morgonen vid 7 tiden innan han somnar ute i vagnen. Det här är en morgonpigg herre & vi kliver upp senast 6 varje morgon.:D Men inte mig emot, passar mig bra då jag osså är morgonpigg, har ju stallet på morgonen & som det är nu är vi klar & gå ut strax före 8.

På em brukar han få någon slags pure, ungefär samtidigt som vi äter middag. Blir väl lagomt att byta ut det mot något mera mataktigt sedan då han blir äldre. Somnar för natten gör han vid 18-19 tiden. Ibland tom tidigare.:)

Han är snart 4 månader, om några dgr. Åt bara ersättning fram tills för ca 1½ vecka sedan. Han älskar :love: gröten & purerna. Blir helt vild då man sätter honom i matstolen & håller på att göra iordning. Sitter & tokskrattar. :D
 
Sv: Har ni matrutiner?

Jo, visst har jag det. Han ammar runt 8,30 och somnar om. Vaknar vid 11 och vill ha gröt. Antingen havregröt eller risgröt med banan eller puré i. Sen vill han amma vid 3 tiden en liten stund, mer som en mysstund för att han är trött. Runt 5-6 får han gröt eller mat jag mixat ihop åt han. Sen ammar jag från kl 20.30 tills han somnat. Sista slatten får han när jag går och lägger mig.
 
Sv: Har ni matrutiner?

Nova vaknar runt 8-9 på morgonen, då får hon ersättning.
Vid 11-12 får hon gröt till lunch.
vid 14-15 får hon välling.
vid 5-6 får hon vanlig mat. antingen färdig burkmat eller så äter hon samma som oss, fast utan kryddor och salt såklart.
Vid 20-21 får hon ersätning å sen lägger vi henne efter en stund beroende på hur trött hon är.
Om vi är ute och det är matdax brukar hon få en burk fruktpuré, yoghurt eller yoghurt/frukt/havre blandning.
Innan hon åt frukt å annat så fick man släpa med sig en termos överallt. lite lättare med en liten burk faktiskt=)

Brukar även ge henne mellis när hon ruckat på tiderna så sista kvällsmålen skule hamnat vid typ sju. då får hon lite mellis så hon håller sig mätt till 8-9 på kvällen så hon får sin ersättning då.
 
Sv: Har ni matrutiner?

Jag får släpa med mig pulver till gröten och en frukt eller fruktpure vart jag än går eftersom sonen vägrar burkmat. Jag får inte i han välling heller då han tycker det är så äckligt att han spyr.
 
Sv: Har ni matrutiner?

Vi har försökt hålla matrutiner med vår son så tidigt som möjligt. I början var det amning ca var 3:e timme, mer eller mindre beroende på om han var hungrig. Sen när jag inte kunde amma längre så gick vi över till ersättning, och då kom vi ganska snabbt i en rutin som håller än idag, något så när. Det var matning var 4:e timme. Han stod sig mycket bättre på ersättningen och var mycket trevligare att ha att göra med.

Nu är han 8,5 månader gammal och matrutiner ser ut så här:
* 06:00 Välling (vaknar i sin säng, flyttas till våran, äter och myser och sover sen ett tag till)
* 08:00 Gröt, fruktpuré till dessert, eller med gröten. Vatten.
* 12:00 1 stor burk Barnmat, Vatten
* 14:30 Mellis, Smörgås + yogurt och frukt. (Färsk om vi har, annars fruktpuré) Vatten
* 17:00 Äter samma mat som oss (med mindre salt) Vatten
* 19:00 Välling

Vid Lunchen, 12-målet, så kan ha ju självklart äta rester från gårdagen om det blivit något över.
 
Sv: Har ni matrutiner?

Jag har alltid haft fasta matrutiner med båda barnen. Trots det har det fungerat att flexa ibland, om omständigheterna kräver det.

Men i stort sett har det sett ut såhär:

Frukost med gröt vid sju-åtta på morgonen, utökades till även macka och/eller ägg runt året. Nummer är det gröt och ägg, lilleman får gröt och fruktpuré.

Lunch lättare mat, rester sedan gårdagsmiddagen eller macka, runt tolv - ett. Lilleman dricker välling.

Middag vid fem-sex, alltid lagad mat. Ibland efterätt i form av t.ex. fruktsallad eller en chokladpudding. Lilleman äter yougurt.

Innan en sju-åtta månader fick han dessutom nästan alltid gröt på kvällen, vid åtta innan han somnade. Det får han inte längre, men lilleman dricker välling.

Jag tycker dina tankar om rutiner verkar helbra :)
 
Sv: Har ni matrutiner?

Mellanmål. Typ frukt eller macka.

Fast det äter vi sällan här hemma, Elis har en tendens till att äta så lite vid måltiderna om han äter frukt mellan dom.
 
Sv: Har ni matrutiner?

Vi har börjat med ordentlig frukost, han äter ersättning vid 6-7 nånstans, sedan ligger vi och lurar till 8 ca. oftast är det jag som kliver upp då, och vi brukar sitta vid bordet med tända ljus och äta frukost ihop. Han äter en hel portion majsgröt med banan, och vatten till det, jag passar på att läsa tidningen och äta lite jag med.

När vi sedan äter lunch vid 1-2 får han oftast smaka på det vi äter, det blir väl någon matsked sisådär, och så dricker han vatten till det. Han ÄLSKAR hallonvatten av någon anledning, annat vatten är väl tveksamt, men just vatten smaksatt med frysta hallon :love::love:


Middagen äter vi vid 5-6 normalt, och då får han smaka med. Kanske någon matsked här med, och så vatten. Ibland vill han äta banan så dags och då får han det med, och då slinker det lätt ner en hel sån:D



Mellan det här äter han ersättning, det är det han lever mest på, men jag tror det är viktigt att få vara med att äta med oss med, han är extremt intresserad av vad vi stoppar i munnen och vill ha med! Ibland är det inte gott nog, men han får iallafall smaka om han vill.



Glömde: Han fikar med oss också, och då blir det melon, mango, banan eller vad det nu finns hemma. Han äter gärna katrinplommonpuré med!
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni matrutiner?

"den som väntar på ngt gott".

min sambo smakade på gröten och förstår vf Loke tkr om den så!

det var en väldigt morgonpigg liten herre du har! min vaknar vid 6 och tkr det är jättetidigt..
 
Sv: Har ni matrutiner?

Min Loke har alltid vart matglad när det gäller allt. Allt slinker ner och fort ska det gå.
Biff stroganoff och majsgröt är favoriterna!
 
Sv: Har ni matrutiner?

Ja, har förstått det att rutiner verkar vara bra.... Så tidigt som möjligt.
I början var det ju sovrutinerna, men nu fungerar ju dom.
Så, nu ge sig in på matrutinerna.

Ska bara se till att sambon följer dom med. Vi får snacka om det lite mer när han kommer hem.

Vi äter inte middag vid samma tid varje dag, men vi får ta och börja med det så det blir bättre för Loke.

Han får alltid ersättning direkt på morgonen när han vaknar och så får han frukost nån timme senare. Sen får han när han vill ha.

Vi har fått höra att vi har en väldig tur med honom, tack vare att han har aldrig krånglat med maten.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 251
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 693
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 294
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 223
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp