Har ni läst ridhandboken?

Sv: Har ni läst ridhandboken?

Nu var det väl egentligen vare sig vilka som skriver i trådarna, mitt modererande som skulle avhandlas i den här tråden. Känner jag mig riktigt elak så kanske jag låser den här tråden med.

Härlig inställning du har till ditt modererande!!!

DU får flyta ut i periferin men inte vi andra, tänkte på ditt förra inlägg i denna tråd bara....fast det är ok, du är ju "boss" :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Absolut - grunderna har ju med hästens fysiologiska förutsättningar att göra.

Jag har funderat på att gå in påforumet och be att få se bild på en islandshäst som arbetar korrekt - för det har jag aldrig sett.

(därmed menar jag ju inte att det inte finns)

Jag såg senast igår en bild här som rids traditonellt av en som inte red en isis som en sådan, utan som vilken häst som helst.
Den var jättefin:)
Sen finns det ett stall som har börjat kombinera isisar med Lusitano o har dragit nytta av dressyrträningen för en portugis-även på isisarna. De har då fått isisarna att bli ännu roligare att rida o går ännu bättre i speedklasserna- om det nu var möjligt, när en ryttare har en drös med medaljer- sen tidigare.

Det är en konst att rida så utan att den lutar framåt.
att rida samlat men i lägre form- det är avancerad stretching

Ser som sagt inte folk lägga ner sina hästar i mina hemtrakter, bara de rktigt duktiga.
Det finns en del som inte rider lång o låg, men i lite friare form.

Jag tror inte att instrutörerna på den ridskolan som jag besöker ibland- lär ut lång o låg- eftersom de inte rider så själva.
en jättefin häst går nu sedan nästan 1 år inte att rida alls-problem med nacken o den är inte hyper-F-riden. Fast när en duktig hoppryttare sitter upp- går den som en klocka.

Det är en konst att rida så utan att den lutar framåt.
att rida samlat men i lägre form- det är avancerad stretching

Eller så kan man göra som jag.. jag har en tendens att luta mig själv framåt då jag vill att hästen ska gå i en lite lägre form..

..det är ju JÄTTESMART!! :crazy:

Ser som sagt inte folk lägga ner sina hästar i mina hemtrakter, bara de rktigt duktiga.
Det finns en del som inte rider lång o låg, men i lite friare form.

Jag tror inte att instrutörerna på den ridskolan som jag besöker ibland- lär ut lång o låg- eftersom de inte rider så själva.
en jättefin häst går nu sedan nästan 1 år inte att rida alls-problem med nacken o den är inte hyper-F-riden. Fast när en duktig hoppryttare sitter upp- går den som en klocka.

:o :o (viskar) Faktiskt så var de exempel jag tänkte på som inte gör det - från dina hemtrakter:o Om man säger så. Med en del trasiga hästar som följd, :crazy:

Fast en del fanns det - som red så - i alla fall tidigare, men är nog inte kvar. :crazy:

Det håller jag nog inte med om , jag tycker det är ytterst få som faktiskt inte klarar av att skilja mellan person och sak nuförtiden och om man läser igenom alla trådar du har låst dom senaste veckorna så bevisas det ganska tydligt.

Det håller jag med om. Jag har sett mycket värre än de senaste trådarna. Tidigare.

Till alla er som tycker att jag låser trådar och är en elak kvinna. I flera av trådarna har det förekommit inlägg som varit rätt "elaka" mot en del användare och ibland rena personangrepp. Dessa väljer jag att radera, vilket ni inte ser i trådarna. När sedan tjafsandet fortsätter - då låser jag.

Men de som vill bli omskrivna i mindre trevliga inlägg är välkomna att pm:a mig, då låter jag bli att radera!!

Till alla er som tycker att jag låser trådar och är en elak kvinna. I flera av trådarna har det förekommit inlägg som varit rätt "elaka" mot en del användare och ibland rena personangrepp. Dessa väljer jag att radera, vilket ni inte ser i trådarna. När sedan tjafsandet fortsätter - då låser jag.

Men de som vill bli omskrivna i mindre trevliga inlägg är välkomna att pm:a mig, då låter jag bli att radera!!

Jag har väl inte sagt att du är elak:eek: Där ser man tydligt hur man kan läsa ut saker som man tror sig se i inlägg. Gör vi alla.

Tycker inte ens du ÄR elak.:mad:

Det var inte direkt till dig, men det finns användare som tycker både det ena och det andra. Antingen tar man det här inne eller via pm till mig eller faderatorn...

Jag hoppar ur diskussionen här iaf ;) Jag ska förkovra mig med direkt-tv från Flyinge. Hej hopp!

Jag är enig.
Och jag tror inte jag är jesus:D jag har trillat dit ibland, det har hänt, och särskilt förr.

Å andra sidan så tolkas det in väldigt mycket.

Det enda sättet jag hittat att hantera det - är att nonchalera vissa användare.

So be it - för detta är inte roligt

Senast ändrad:

kl

Jag vet ärligt talat inte om jag har läst ridhandboken*kliar sig i huvudet*
Jag har läst så himla många hästböcker så jag kommer inte ihåg:D

Som någon annan här påpekade så tycker även jag att det är viktigt att man kan sin teori innan man praktiserar. Däremot är alla olika och jag t ex är helt värdelös på att förklara varför jag rider på ett visst sätt osv....alltså jag har svårt för att förklara teorin bakom min ridning eftersom jag rider mkt på känsla. Naturligtvis har jag ju teorin att stödja mig på så jag är inte helt okunnig, men kan aldrig bli som vissa av er(faktiskt de som oftast figurerar i sådana här mera diskuterande inlägg) som utförligt kan förklara varför man ska rida si och så.

Jag beundrar verkligen det och önskar att jag skulle kunna vara lika duktig för det skulle hjälpa mig i mitt ridande...men tyvärr kan jag bara helt tafatt förklarar vad som händer...och då får man inte alltid så utförliga svar som man hade önskat sig...

Det är iaf min..."ursäkt" till att inte skriva så mkt, däremot läser jag allt och är mkt tacksam över att det finns de som orkar och bryr sig om att förklara.:bow: :bow:

Det var inte direkt till dig, men det finns användare som tycker både det ena och det andra. Antingen tar man det här inne eller via pm till mig eller faderatorn...

Jag hoppar ur diskussionen här iaf ;) Jag ska förkovra mig med direkt-tv från Flyinge. Hej hopp!

KL heter det då:idea: :D

jag har redan förkovrat mej där nu och ska iväg och praktisera:D

Eller så kan man göra som jag.. jag har en tendens att luta mig själv framåt då jag vill att hästen ska gå i en lite lägre form..

..det är ju JÄTTESMART!! :crazy:
Men du gör ju helt rätt:idea:
På andra forum beskriver folk att de visar med sitt kroppsspråk hur hästen ska göra o hästarna gör så:angel:

Mina hästar är olydiga o lägger sig inte ner, fast jag visar hur de ska göra:crazy: :confused:

Men du gör ju helt rätt:idea:
På andra forum beskriver folk att de visar med sitt kroppsspråk hur hästen ska göra o hästarna gör så:angel:

Mina hästar är olydiga o lägger sig inte ner, fast jag visar hur de ska göra:crazy: :confused:

Va?

gör jag? Vad har jag missat?? Aha, du var ironisk!!

*eller?*

Du ska se när jag sprätter runt i passage- som gubben i den där asroliga reklamen- o hästarna tittar på o härmar sen.:D

Fast jag visar min häst, omedvetet visserligen, men ändå.
Det var C_L som påpekade att vi alla tre går i samma form:
5211547.jpg

Och jag menar, om jag gör så så måste det ju vara rätt...eller hur:D :p

Nu var det väl egentligen vare sig vilka som skriver i trådarna, mitt modererande som skulle avhandlas i den här tråden. Känner jag mig riktigt elak så kanske jag låser den här tråden med.

Varför drar du ens upp det då kan man ju undra :smirk:

Jag såg senast igår en bild här som rids traditonellt av en som inte red en isis som en sådan, utan som vilken häst som helst.
Den var jättefin:)
Sen finns det ett stall som har börjat kombinera isisar med Lusitano o har dragit nytta av dressyrträningen för en portugis-även på isisarna. De har då fått isisarna att bli ännu roligare att rida o går ännu bättre i speedklasserna- om det nu var möjligt, när en ryttare har en drös med medaljer- sen tidigare.

Jag vet vem du menar och visst är det roligt när folk går över gränserna och kan förstå vikten av en genomarbetad häst dressyrmässigt.

Det är viktigt att vara öppen för nytt som praktist fungerar likväl för individanpassad träning.

Detta tycker jag är tragiskt....på ridskolan jag arbetade på förr så anlitades en A-tränare som vi red ridskolehästarna för och det tycker jag var både en morot som medarbetare och för hästarna var det en bra skolning men bara för en del av besättningen då.

Resterande fanns det tyvärr bara timmes genomarbetning-skolning i veckan som är alldeles för lite tycker jag.....eleverna skulle få mer tillgodo av sina lektioner om hästarna rids mer av instruktörerna.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 147
Senast: Palermo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka