Har ni läst ridhandboken?

Sv: Har ni läst ridhandboken?

Det har jag säkert om jag tänker till men den diskussionen håller jag mig utanför ;)

Toppen att den börjar NÅ UT! Redan på 80-talet var det praxis på S-holm. Se B Tibblins video. Sedan har väl misslyckandet legat i att instruktörerna inte förde läran vidare.
Själv lärde jag mig pricipen redan på 70-talet av Gehnäll Persson. Men sedan tog det tid innan jag lärde mig att rida hästen i en korrekt lång och låg form.

Det är inte så lätt som det ser ut.

Håller med om att det långt i från är någon nyhet....

Det är en konst att rida så utan att den lutar framåt.
att rida samlat men i lägre form- det är avancerad stretching

Svarar på det igen. De allra flesta jag ser o känner lägger ner efter passet och stretchar ut överlinjen, eller gör de inte, enligt er andra? (Inte bara fråga till axel. ) Det krävs ju att hästen orkar gå kvar då, jag tänker att man länger och känner var gränsen går? Fram till att den sen orkar länga ut hela vägen. Hur tänker ni? Låter man hästen falla fram på bogarna och inte märker det? Att "trava av" blir släpp fram och långa tyglar, bara, om man hårddrar?

Jag tänker nu folk som ändå rider och tränar dressyr eller på andra sätt, tränar seriöst.

I inledningen försöker jag helt enkelt att med lite längre tygel rida hästen fram mot handen och komma i balans. Mjukar upp och lösgör. Det beror på var hästen befinner sig exakt hur man gör. Det är svårare oftast, i alla fall på en yngre häst som är det jag sitter på idag. Det är i det skedet som jag känner efter att hästen känns ok,
att den rör sig bra och jämnt och inte kärvar alltför mycket någpnstans. Om jag ska beskriva vad jag pratar om. Där gör nog inte alla på samma sätt, det är mest där jag har sett folk som trycker ihop direkt.

Jag har alltid vad jag minns fått skäll om jag plockat upp för snabbt även som sagt på den tiden på ridskola i urtiden( i of s rätt stora ridskolor i Sthlm)

Vill gärna förstå vad vi pratar om, och hur ni mer konkret tänker.

Jag vet inte vad man skall göra åt det.

Har du tips på hur fler skall känna sig välkomna och delaktiga?

Vad tänker du? :confused:

Jag tycker nog det är samma i många trådar på buke att vissa deltar mer i diskussionerna.

Men hur tycker du att man ska göra för att få in fler?

Ridhandboken, (ag har a versionen,) har varit väldigt viktig för mig. Den borde läsas av alla som vill lära sig rida tycker jag. Den beskriver ju alla rörelser, hur de utförs, hjälpgivning, hästen forförflyttning och syftet med rörelsen.
Det finns säkert andra böcker som beskriver samma sak och vilken bok man väljer spelar mindre roll. Det viktiga tycker jag är att man lär sig rörelserna, hur de ska utföras och varför, innan man försöker sig på dem.
Mina elever har alltid fått en genomgång av detta under lektion innan vi börjat träna e´n viss rörelse. Vet man inte hur hästen ska röra sig, vilka hjälper ryttaren ska använda och varför man ska göra rörelsen så kan det aldrig bli bra.
När jag fått nya elever har jag blivit brutalt förvånad över bristen på teoretiska kunskaper. De klagar tex på att hästen inte vill göra galoppfattning, men de kan inte svara på frågan om hur hästen rör sig i galopp, hur den fattar galopp och vilka hjälper de ska använda. Är det då konstigt att fattningarna inte blir bra?:cry:
Teoretiska kunskaper är viktiga:)

Nej jag vet inte skriver jag ju.

Nu svarar jag efetrsom du frågar...

En och annan medbukare har ju uttryckt att det inte är någon vits att komma med en avvikande åsikt - då det kommer ett helt drev och biter huvudet av den.

Eftersom det är så stor konsensus i den flocken så blir det den åsikten som är allenarådande.
Det bli liksom inte ett öppet klimat - utan ibland - blir det en slags åsiktspolis.

En och annan gör det säkert medvetet, men fler är bara en i en stor grupp och tänker inte på hur det blir för stackars XXXX att "simultanbuka" med 6 personer som alla säger att XXXX har fel och aldrig borde ha skrivit en tråd öht.

Det som heller inte är bra att de i den grupen kanske är tanter runt 40 och det andra kanske är barn och ungdommar.

OBSERVERA NU - avsikten behöver inte vara illa menad, men faktum är att det blir tomt i trådarna.
Den som skapar tråden törs inte alltid komma tilbaka

Ska man behöva mitt skinn på näsan för att våga vara kvar?

Detta kan vara en anledning

En annan anledning till att det blri tomt kan ju vara att man tappar intresset för privata .... Det blir en slags ömsesidig bekräftelse
jag vet inte ens vad det är - för jag har slutat läsa

Senast ändrad:

Nu hör det här hemma nån annanstans antar jag, men svarar, medveten om att jag förstör tråden.

Det du skriver kan tolkas på många olika sätt och man kan utifrån var man befinner sej, placera in väldigt olika grupperingar i din beskrivning.

Jag tror (eller vet) förstås ungefär vad du tänker för "grupperingar" som jagar bort andra, jag kan också se att man kan tänka helt andra, beroende på var man befinner sej, som sagt.

Trist om inte alla får plats. Men som sagt helt OT, vi kanske ska lägga ner det, borde inte ha frågat om det i denna tråd.:o

Nu var ju inte detta en privat vendetta, utan mer en allmän reflexion hur det blir när "man blir för många mot en".

Vem som är XXXX växlar ju, och även sammansättningen på gruppen - men situattionen är ju densamma.

XXXXX kanska bara skall få större uttrymme att ha en avvikande åsikt?

man behöver ju inte gå i taket varje gång någon inte tycker som man själv?

nu skall jag göra annat

Senast ändrad:

Åter till grunder etc...
Är det så att olika hästraser har olika förutsättningar rent fysiologiskt, och därför också bör ridas olika?
Eller kan man applicera tänket från Ridhandboken på alla hästraser (förstås utifrån hästens grad av utbildning o rent individuella förytsättningar)?

Jag vet inte vad man skall göra åt det.

Har du tips på hur fler skall känna sig välkomna och delaktiga?

Jag vet inte riktigt om det är rätt person till detta uttalande om man nu ser vad som skrivs på barock och tråden *hästen före ridningen - inlägg 20.

oavsett vad man skriver om tycker jag att man ska få tycka det utan att det nervärderas...man kan diskutera på många andra sätt men eftersom jag redan har svarat på barock låter jag nu detta vila och hoppas susan.... att vi kan diskutera vänligt så vi sprider en önskan hos fler vill vara med ;)

Nu var ju inte detta en privat vendetta, utan mer en allmän reflexion hur det blir när "man blir för många mot en".

Vem som är XXXX växlar ju, och även sammansättningen på gruppen - men situattionen är ju densamma.

XXXXX kanska bara skall få större uttrymme att ha en avvikande åsikt?

man behöver ju inte gå i taket varje gång någon inte tycker som man själv?

nu skall jag göra annat

Det är avvikande åsikter som gör diskussioner intressanta. - och lärorika.

Men tonen i det man skriver kan man alltid fundera på, däremot.
Hur uppfattas det av dem som läser? Sen kan man alltid läsa in
utifrån var man står också, det går ju inte att undvika.

Att flera har en åsikt och bara en person en annan ibland, kan man inte heller undvika. Men det får inte riktas mot person, utan ska handla om sakfrågan. Anser jag. Då behöver det inte bli "hotfullt".

Åter till grunder etc...
Är det så att olika hästraser har olika förutsättningar rent fysiologiskt, och därför också bör ridas olika?
Eller kan man applicera tänket från Ridhandboken på alla hästraser (förstås utifrån hästens grad av utbildning o rent individuella förytsättningar)?

Tror nog att grunden i det som skrivs i ridhandboken kan andvändas som riktlinje till alla hästraser beroeende på individens förutsättning som du skriver.

Som dressyrnörd hade jag isisar i träning och de gick skolorna och utvecklade sina egna g.arter beroende på att de blev genomarbetade- lösgjorda bla

Alla hästar lyder ju under naturlagarna. Vilketbetyder att en del har lättare för sig än andra.

De isisar jag ser har ganska mycket gemensamt med min nordis i det rörelsemönster de har fått av naturen.

Vilket ligger ganska långt i från ett Dressyrideal - desto viktigare att hålla sig till ridhandboken och de sex kvliteterna - men också detsa svårare och desto mer tid måste hästen få att blir stark.

Min fuxflicka kan redan nu trots att hon inte är riden fås att går rätt skapligt i en grundform - för hennes del är det mer en koordinationsfråga.

För Nordisen däremot krävs det mycket mer styrka.

Kan du fixa en Normalbild på en isisexteriör?

Nej där är jag enig

Vill lägga till en sak, trots OT, sen ska jag inte göra det mer:o

När jag var ny på buke hamnad ejag på avel och råkade se en användare som regerade en tråd med dels felaktigheter, dels ren innanläsning och alla :bow: :bow: över det stora kunnandet som var
rätt mycket luft insåg jag efter ett tag. Det belv en häxjakt där folk t o m pekade ut hemsidor som mina och förlöjligade (som inte ens var mina:eek: har ingen hemsida ens) och det belv rena personangrepp från folk som hade noll koll på diskussionen men inte gillade att en ikon ifårgasattes. Den tråden togs bort förstås.

Min syn på vissa på avel är klar sedan dess i alla fall.

Men då vet jag att du Susan kom in och jag var väldigt tacksam för att du balanserade upp det och var klok bland alla andra på sandlådenivå som inte var ett dugg intresserade av sakfrågorna.
(Just det där nicket försvann "lustigt" nog efter den tråden:angel: )

Så jag tror dej verkligen ang att jaga i flock, som du skriver. Sen kan vi nog inte komma ifrån att man kan hamna i saker som man själv inte ser vart det tar vägen eller inte ser att det kan bli samma sak som man inte gillar, vi är ju tyvärr inte mer än människor allihop och inte så ädla som vi vill vara. Nån av oss.:crazy:

Jag har sett på dressyr i äldre trådar hur man också raljerat mot andra i "flock" och någon har stått rätt ensam. OCh där du varit i flocken. Likaväl som tvärtom.

Allt beror på från vilket hörn man ser saker. Därför är det mycket viktigt för mej att vi håller oss till sakfrågorna och inte personer. Jag känner ingen här och vill inte döma någon som person. INGEN mår bra av att jagas av en flock. Vi borde stå över det. Och moderatorns jobb är att stoppa när det förekommer.

Eller hur?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett på dressyr i äldre trådar hur man också raljerat mot andra i "flock" och någon har stått rätt ensam. OCh där du varit i flocken. Likaväl som tvärtom.

Allt beror på från vilket hörn man ser saker. Därför är det mycket viktigt för mej att vi håller oss till sakfrågorna och inte personer. Jag känner ingen här och vill inte döma någon som person. INGEN mår bra av att jagas av en flock. Vi borde stå över det. Och moderatorns jobb är att stoppa när det förekommer.

Eller hur?

Då och då uppkommer "flocksyndromet" här inne (och på andra ställen på Buke också för den delen). Vilka som ingår i flockarna brukar variera, men oftast är det ju samma användare som "håller ihop".

Jag tycker också att sakfrågorna är det som ska diskuteras, men för det mesta som kommer personfrågan in i de diskussioner som "urartar". Det är lätt att säga att man ska skilja på sak och person - men själv tycker jag att det är ytterst FÅ användare som klarar av det i slutänden.

Det finns många åsikter om moderatorer - alla gör efter sitt eget huvud - och det finns nog användare som aldrig blir nöjda hur man än gör (eller inte).

Då och då uppkommer "flocksyndromet" här inne (och på andra ställen på Buke också för den delen). Vilka som ingår i flockarna brukar variera, men oftast är det ju samma användare som "håller ihop".

Jag tycker också att sakfrågorna är det som ska diskuteras, men för det mesta som kommer personfrågan in i de diskussioner som "urartar". Det är lätt att säga att man ska skilja på sak och person - men själv tycker jag att det är ytterst FÅ användare som klarar av det i slutänden.

Det håller jag nog inte med om , jag tycker det är ytterst få som faktiskt inte klarar av att skilja mellan person och sak nuförtiden och om man läser igenom alla trådar du har låst dom senaste veckorna så bevisas det ganska tydligt.

Men nu undrar jag ....tycker du att det som syns på videorna har ngt med den tyska ridläran att göra.

Det som syns brukar ju betecknas som .....:angel:

däremot är det väl inget större fel på det som sägs.

Jag håller med, jag tycker det som sägs är bra men det som visas har inget med vad som sägs att göra överhuvudtaget.

Man kan ju då börja spekulera i att vad som sägs, det ser helt olika ut för olika personer.

Nu var det väl egentligen vare sig vilka som skriver i trådarna, mitt modererande som skulle avhandlas i den här tråden. Känner jag mig riktigt elak så kanske jag låser den här tråden med.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 147
Senast: Palermo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka