Har ni läst ridhandboken?

Sv: Har ni läst ridhandboken?

Men nu undrar jag ....tycker du att det som syns på videorna har ngt med den tyska ridläran att göra.

Det som syns brukar ju betecknas som .....:angel:

däremot är det väl inget större fel på det som sägs.

Förstår vad du syftar på;) men tycker det finns filmsekvenser där hästen går i lång och låg form. sedan var de efterföljande filmerna inte min mening att varken tycka eller tänka om.

Senast ändrad av en moderator:

Alltför många ifrågasätter fortfarande principerna med att jobba hästen lång-och-låg och förstår inte vikten av att inleda varje ridpass med en lösgörande fas.

Nu måste jag fråga: Menar du allvar med ditt inlägg? Tycker du att det är vanligt att man ifrågasätter just det som du tar upp?

Jag vet nte om du menar någon särskild sorts lösgörande arbete men att rida lång o låg i början och slutet av ett pass samt jobba lösgörande varje pass känns inte särskilt nytt? Det har jag gjort så länge jag minns och lärde mej nog i urtiden.

Sen vet jag ryttare som startat utan detta, rygga,mm, samla direkt, ja, men deras hästar har haft krämpor och det har inte setts så väl av andra, att rida så. Men det kan ju vara andra vanor på annat håll. Jag vet inte.

Eller kanske du kan ge mer exempel så jag förstår vad du syftar på som har kommit till?

Såg borsalinos inlägg också. Kanske har det varit olika på olika håll, jag vet inte eller så har jag haft tur trots allt med dem jag ridit för i Stockholm.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, Toppen att vi äntligen tagit till oss den tyska ridläran i Sverige. Undrar bara hur lång tid det tar innan den får någon ordentlig genomslagskraft. Alltför många ifrågasätter fortfarande principerna med att jobba hästen lång-och-låg och förstår inte vikten av att inleda varje ridpass med en lösgörande fas.
:confused: :confused:
vad är detta?

Ser lussanelever, djursholmare o galliano ridas så.
däremot inte i mina hemtrakter-lägre nivå.

Var mer att man red så förr o jag är ju gammal o har med mig det från då.

Fast visst finns det, men där är hela hästen i nerförsbacke-hela tiden

:confused: :confused:
vad är detta?

Ser lussanelever, djursholmare o galliano ridas så.
däremot inte i mina hemtrakter-lägre nivå.

Var mer att man red så förr o jag är ju gammal o har med mig det från då.

Fast visst finns det, men där är hela hästen i nerförsbacke-hela tiden

Jag är ännu äldre :idea: och har med mig från 70-talet redan, vi fick alltid rida så och förklarat varför också.

OCh sen har det följt med. Tycker de flesta seriösa rider så men jag ser ju nte så många i o f s, kanske, numera.

Det är en konst att rida så utan att den lutar framåt.
att rida samlat men i lägre form- det är avancerad stretching

Ja, det är svårt. Man kommer inte dit direkt, men arbetar för att göra det. När man lägger ner på slutet är det en fantastisk känsla när man märker att det bär. När det verkligen gör det. Nu den här hösten har jag kommit dit oftare och oftare i alla fall.

Nu den här hösten har jag kommit dit oftare och oftare i alla fall.

Kom på att det såg lustigt ut att jag fick till mej detta på 70-talet och lyckas allt oftare nu i höstas:rofl: :rofl: Jag menar förstås på denna häst som är 5 eller rättare 6 år nu efter nyår:idea:

OM nån undrar.

* kl *

Jag kan ej förstå pratet om grunden och att det skulle vara skillnad på * proffsens* grund och allmänt :confused:

Oavsett vilken nivå man befinner sig på är det just grundarbete som arbetas med jämt :mad:
Det är jö bara graden av samling i arbetet som skiljer nivåerna åt och att tro att ett GP ekipage bara arbetar i högsta grad av samling dagligen är det väll ingen som tror eller :confused:

Ett vanligt arbetspass ska väll varjefall ha mkt skillnader i både form-samling och i huvudsak lösgörande om inte annat för motivationen- framåtbjudningen skull annars går hästen sönder på ett eller annat sätt.

:bow:
Som jag skrev tidigare. Inte så jäkla enkelt som det ser ut!

* kl *

Jag kan ej förstå pratet om grunden och att det skulle vara skillnad på * proffsens* grund och allmänt :confused:

Oavsett vilken nivå man befinner sig på är det just grundarbete som arbetas med jämt :mad:
Det är jö bara graden av samling i arbetet som skiljer nivåerna åt och att tro att ett GP ekipage bara arbetar i högsta grad av samling dagligen är det väll ingen som tror eller :confused:

Ett vanligt arbetspass ska väll varjefall ha mkt skillnader i både form-samling och i huvudsak lösgörande om inte annat för motivationen- framåtbjudningen skull annars går hästen sönder på ett eller annat sätt.
Tyvärr är det nog så.
Många grundar sin uppfattning beroende på vad de ser på framridningen.

* kl *

Ja, :bow: Seriös ridning med tanke på att hästen ska må bra och hålla ska ju vara genomgående.

KL

Först en liten fråga...

Märks det att de flesta trådar bara består av samma människor efter ett tag....

* kl *
.

Nu vet ju inte jag vad du menar med proffs, men jag kan ju berätta vad Heuscman och Balkenhol hde för syfte med in världsturne för några år sedan.

Just att prata brister i grundridningen - för det de menade var att många ryttare hoppade över grunden och gick direkt på att hala in tygeln på sina hästar.

Att det är så i verkligheten - går att se på att du har väligt många hästar som går med FULKROK på halsen istället för att hästens söker sig fram till bettet med en hals som tänker framåt.

Alla pratar grunder - men alla menar inte samma grunder.

Hur halsen ser ut är inte ett självändamål - men däremot ett kvitto på om hästen rör sig korrekt bakifrån eller ej.
Först när rygg och halskotpelare stabiliseras kan hästen gå ändamålsenligt - ergonomisk.

Skall se vad jag har för bilder som kan illustrera hur man ser omhsäten är rätt grundriden eller ej

FULKROKAR (dvs knyck på halsen - hästen sitter inte ihop från bakhov till nacke.)

hej.jpg

E.jpg

Kopiaav1.jpg

1.jpg

Kopiaav7.jpg

Jag ser, och kan bara inte låta bli att jämföra med de bilder som finns på islandshästforumet.
Det finns bildtrådar, där de flesta hästar, tom för en amatör som jag helt klart visar "knäckta" nackar eler ryggar. Det är kanske helt utanför denna tråd, men jag tror att det är många, många, som skulle vara behjälpta av lite mera fokus på grunderna, inte bara här på dressyr.

För att återkoppla till tråden

Ett tips är att titta påtekningarna i proffsryttarens ridlära - hur det skall se ut - och sedan jämföra med tex ta tyglarna eller videoserien.

NÄ all grudnridning är inte densamma

Absolut - grunderna har ju med hästens fysiologiska förutsättningar att göra.

Jag har funderat på att gå in påforumet och be att få se bild på en islandshäst som arbetar korrekt - för det har jag aldrig sett.

(därmed menar jag ju inte att det inte finns)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 147
Senast: Palermo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 535
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka