Har ni läst ridhandboken?

break_a_leg

Trådstartare
Vad tycker ni i så fall?

Eller tycker ni att det känns som "waste of time" att läsa dessa?

Har någon av era tränare tagit upp ridhandbokens innehåll med er?

Sv: Har ni läst ridhandboken?

Jag har läst den första - och känner igen en del fast det står med andra ord än de jag lärt mig.

Självklart är det inte waste of time.
Jag tycker den förklarar bättre än dess föregångare, däremot är detta med det tyska kreuz.... lite språkligt och biomekaniskt knäppt redan från början.

och försöken att räta ut frågetecknen kanska bara gjorde det mer luddigt.

Jag syftar då till något som "kallas "spänna korsryggen" men egentligen så det man gör - är länger den. :crazy:

Jag har och har läst alla originalen utom den för körning (5), dvs ridning (1& 2), skötsel (4), voltige (3) och longering (6). Min ridlärare hänvisar till ridhandböckerna nästan dagligen och förväntar sig att man har och läser dem. Därmed inte sagt att han är överens med vartenda ord som står där, men t ex för att ta ryttarmärkena här i Tyskland (krav för att få tävla) så krävs att man kan Riktlinjerna.

För närvarande använder jag mig mest av band 1 och 6. De andra tre slår jag upp saker i när det är något jag funderar över.

Jag tycker de är väldigt bra och konkreta.

Kan ju svara själv också, jag har de svenska böckerna i min ägo, läser ibland. Den som rider i familjen får ibland läxa ur ridhandboken av tränaren.

Ridhandboken. 1, Grundutbildning för ryttare och häst
Kolbäck : Svenska ridsportförb., 2003

Ridhandboken. 2, Vidareutbildning för ryttare och häst
Kolbäck : Svenska ridsportförb., 2003

Richtlinien für Reiten und Fahren. Bd. 1, Grundausbildung für Reiter und Pferd
Warendorf : FN-Verl. der Dt. Reiterlichen Vereinigung, 2005

Richtlinien für Reiten und Fahren. Bd. 2, Ausbildung für Fortgeschrittene
Warendorf : FN-Verl. der Dt. Reiterlichen Vereinigung, 2001

Richtlinien für Reiten und Fahren. Bd. 3, Voltigieren
Warendorf : FN-Verl. der Dt. Reiterlichen Vereinigung, 2006

Richtlinien für Reiten und Fahren. Bd. 4, Haltung, Fütterung, Gesundheit und Zucht
Warendorf : FN-Verl. der Dt. Reiterlichen Vereinigung, 2005

Richtlinien für Reiten und Fahren. Bd. 5, Fahren
Warendorf : FN-Verl. der Dt. Reiterlichen Vereinigung, 2006

Richtlinien für Reiten und Fahren. Bd. 6, Longieren
Warendorf : FN-Verl. der Dt. Reiterlichen Vereinigung, 1999

Jag har läst dem för länge sedan, just nu är de nedpckade, men ska rotas fram och lånas ut till en bekants dotter.

Jag bläddrar mest i Müsler, eller Kyras bok/ alt Daddes texter.

Tyvärr alldeles för sällan.

Jag har läst den iom att jag jobbar som ridinsturktör på ridskola. Det är absolut bra litteratur, men jag har annan litteratur som jag är mer "hemma" med och därför används den inte "privat".

Ja, Toppen att vi äntligen tagit till oss den tyska ridläran i Sverige. Undrar bara hur lång tid det tar innan den får någon ordentlig genomslagskraft. Alltför många ifrågasätter fortfarande principerna med att jobba hästen lång-och-låg och förstår inte vikten av att inleda varje ridpass med en lösgörande fas.

Hemma står böcker av Swift, Müseler, Klimke och Podhaisky (?) som läses flitigt. Och mycket i Ridhandboken är ju precis samma sak, man har bara utvecklat det på lite olika vis...

*KL*
När diskussionen om ridhandboken ändå är uppe - är det någon som vet var man kan få tag på den engelska upplagan? Har försökt hitta den på nätet men engelskan är inte den bästa så jag går bet på det :(

Har själv den svenska och tycker att det är matnyttig läsning, alltid är det någon polett som trillar på plats eller åtminstone friskar upp minnet ;) Min tränare hänvisar iinte till ridhandboken utan förklarar på plats vad hon menar och villl jag sedan söka mer information är det upp till mig. Ops, det där lät som om hon var ointresserad men så är det inte :)

Som tillägg till övriga nämda böker kan jag rekomendera "Proffsryttarens Ridlära" . Pedagogisk med många illustrationer. Egentligen är titeln missvisande för de tar upp mkt grundläggande saker.

*KL*
När diskussionen om ridhandboken ändå är uppe - är det någon som vet var man kan få tag på den engelska upplagan? Har försökt hitta den på nätet men engelskan är inte den bästa så jag går bet på det :(

På engelska heter de (band 1 & 2) "Principles of Riding" och "Advanced Techniques of Dressage" Borde gå att beställa via Amazon eler så.

Me varför vill du ha dem på engelska om du tycker att det är svårt? :confused:

Tackar ska genast söka efter den!

Eftersom du frågar vad jag ska med den till så kan jag berätta att min amerikanska vän blev intresserad av den när jag berättade om den men inte är så hemma på varken svenska el tyska att hon kan tillgodogöra sig informationen på dessa språk så när hon nu fyller 30 i vår hade jag tänkt köpa den till henne. Ojsan dagens längsta mening ;)

Ja, Toppen att vi äntligen tagit till oss den tyska ridläran i Sverige. Undrar bara hur lång tid det tar innan den får någon ordentlig genomslagskraft. Alltför många ifrågasätter fortfarande principerna med att jobba hästen lång-och-låg och förstår inte vikten av att inleda varje ridpass med en lösgörande fas.

Toppen att den börjar NÅ UT! Redan på 80-talet var det praxis på S-holm. Se B Tibblins video. Sedan har väl misslyckandet legat i att instruktörerna inte förde läran vidare.
Själv lärde jag mig pricipen redan på 70-talet av Gehnäll Persson. Men sedan tog det tid innan jag lärde mig att rida hästen i en korrekt lång och låg form.

Det är inte så lätt som det ser ut.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 147
Senast: Palermo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka