Har ni läst det här?

Sv: Har ni läst det här?

Jag tycker det är rätt intressant hur personer som svarat i denna tråden är upprörda när de själva har fördommar mot andra hästraser i showvärlden.
Tänker på alla TWH och saddlebredtrådar där vissa islandshästryttare tvärsäkert har kommit med helt absurda påståenden och förfasat sig.

De fördommar som vi har mot andra showraser har de mot oss. Jag har sett andra showryttare rynka på näsan när man nämner islandshästar. "De kan ju inte ens tölta utan att man måste bända upp huvudet på dem" är en vanlig kommentar.

Sen tyckte jag att bilderna talade för sig själva, det är inte god ridning som visas och det är inte ovanligt att det ser ut sådär.

Och ja, jag har själv haft många islandshästar så jag är inte helt oinvigd.

Nämen jag håller med. Bilderna är hemska och det förekommer verkligen en hel del besynnerlig betsling och ridning. Det jag däremot tror är att sättet hon skriver på inte hjälper ett dyft. Hon är så otrolig konfrontatorisk (kan det heta så?). Folk blir bara arga i stället för att lyssna på budskapet.

OA

Fast frågan är om hon får "rätt" uppmärksamhet? I och med att de allra flesta ställer sig negativt mot henne och kanske tillochmed bortser lite från själva ämnet när hon uttrycker sig som hon gör..

Fast frågan är om hon får "rätt" uppmärksamhet? I och med att de allra flesta ställer sig negativt mot henne och kanske tillochmed bortser lite från själva ämnet när hon uttrycker sig som hon gör..

Tror jag också. Att det är så det blir.

OA

Tänker på alla TWH och saddlebredtrådar där vissa islandshästryttare tvärsäkert har kommit med helt absurda påståenden och förfasat sig.

Fats skillnaden är väl att en islandshäst kan och töltar oftast både med och UTAN ryttare. Jag menar jämfört med tex jag menar jämför man med tennesse walking horse, jag har aldrig sett en häst gå ,
så här: http://www.youtube.com/watch?v=tWM-VCCS09g&feature=related äns någorlunda naturligt.
Dom andra raserna ska jag inte diskutera men så har nog inte jag personligen klankat ner på någon annan häst som töltar.

Och jag har aldrig sett någon islandshäst tölta i hagen med uppbänd hals, sänkt rygg, gapande mun och framben som lyfts mer än 90 grader.

Har du?

Du kanske inte tror att TWH kan röra sig på något annat sätt eller ens tölta om de inte rör sig så. Har du någonsin sett en TWH på riktigt?

Är det så konstigt då att de som endast sett bilder på islandshästar som ser ut som i exemplet ovan ogillar rasen och sättet de rids på?

Inte konstigt tycker jag.

Senast ändrad:

Och jag har aldrig sett någon islandshäst tölta i hagen med uppbänd hals, sänkt rygg, gapande mun och framben som lyfts mer än 90 grader.

Har du?
Nej det har jag inte men jag har aldrig påstått att det är ett bra sätt att rida på heller och det skulle du veta om du läst mina tidigare inlägg. Däremot har jag aldrig sett en isis tölta naturlig med huvudet mellan frambenen heller utan naturligt höjer dom huvudet en aning och sänker ryggen en aning. sedan att det rids till det extrema är INTE försvarbart....

Du kanske inte tror att TWH kan röra sig på något annat sätt eller ens tölta om de inte rör sig så. Har du någonsin sett en TWH på riktigt?

Är det så konstigt då att de som endast sett bilder på islandshästar som ser ut som i exemplet ovan ogillar rasen och sättet de rids på?

Inte konstigt tycker jag.

Jo mig vetligt kan TWH ha riktigt fina gångarter och självklart kan dom tölta riktigt fint även naturligt! Nej jag har aldrig sett en TWH i verkligheten då jag inte vet om någon här har bara studerat videos på internet och har bildat mig uppfattningen om att dom är otrolig fina hästar med fina naturliga rörelser. Varför skriver du på ett sett som får det att låta som att jag tycker allt med TWH är dålig? Jag till skilland från hur du verkar studera saker och ting brukar jag prova se saker och ting från olika vinklar, du tror väl inte att jag skulle sitta här och skriva om dom om jag inte hade en aning om hur hästen går naturligt?

Du skrev att "skillnaden är att Islandshästen kan och töltar oftast både med och UTAN ryttare".

Det uttalandet i kombination med länken får mig att tro att du anser att TWH inte gör det. Men korrigera mig gärna om jag har fel.

Om du var mer insatt i rasen så skulle du veta att nickandet och glidandet med bakbenen är typiskt för rasen. Även om det, precis som med islandshästens horribla hållning är överdrivet i showsamanhang.

Tillbaka till islandshästarna.
Debatten om form var ju ganska het för några år sedan. Helt plötsligt för det alldeles förkastligt med underhalsar och hästen skulle ner med huvudet.
På tävlingsbanorna såg man hästar som var ihopdragna i korta tölten - ner på tygeln skulle de. Sen i ökad tölt så gick det inte längre - *ping* huvudet i vädret och iväg bar det.

Kanske det har blivit bättre nu? Jag har inte vart med i svängen på några år, det finns ju en och annan häst här som går fint. Bland annat en användare som skrivit här har ett sto jag sett någon trevlig bild på.

Jag håller med om att vissa bilder var lite extrema, men en del var riktigt bra på tex videon hall of fame som de länkade till på youtube. Sen kanske man inte sett en dressyrhäst piaffa med rumpan i backen i hagen heller, men det får de göra på dressyrbanan ändå, med kandaret i och sporrarna på. Jag tycker hela bloggen var väldigt negativ och överdriven. Det värsta som kunde hända enligt författaren verkade ju vara att man rider på is..? Enligt min erfarenhet är det skitbra underlag om man har vassa broddar, hästarna bjuder fint och det sviktar mkt bättre än en hård asfaltsväg eller grusväg. Det visar ju på brist på erfarenhet på vad hon/han snackar om..

Du menar väl inte att du jämför en dressyrhäst i piaff med en islandshäst i fel form? :crazy:

Is är sviktande och går bra att rida på så länge man har broddar som tar.
Tappar hästen en sko i full fart så går det dock illa, jag vet för jag har själv gått omkull på is - inte bara en gång. Det är inte mitt favoritunderlag om man säger så.

Senast ändrad:

_Viva_ :bow::bow::bow::bow::bow:

Jag tänkte nästan formulera ett inlägg, men du skrev ner mina tankar på ett mycket bättre sätt! Håller med till 100% i alla dina inlägg i den här tråden!

Du skrev att "skillnaden är att Islandshästen kan och töltar oftast både med och UTAN ryttare".

Det uttalandet i kombination med länken får mig att tro att du anser att TWH inte gör det. Men korrigera mig gärna om jag har fel.

Om du var mer insatt i rasen så skulle du veta att nickandet och glidandet med bakbenen är typiskt för rasen. Även om det, precis som med islandshästens horribla hållning är överdrivet i showsamanhang.

Förlåt klumpigt skrivit jag menade naturligtvis att jag inte hart sett en TWH gå i "ja vad det nu kallas" naturlig, talade alltså inte om rasens andra gångarter.
Jag har som sagt bara kollat på flera olika videos men har inte sett dom gå på ett sett som övrhuvudtaget liknar det som jag länkade till men om du vet av bra bilder/filmer får du gärna länka för tro mig jag är väldigt nyfiken på TWH

Då är jag med. :)
Nej. Det är mest showvideos på youtube, vilket inte är så estetiskt vacker alls.
Men en naturlig TWH är vacker att se på, precis som en islandshäst med flytande tölt.

Jag skall se vad jag hittar.

Jag har sett, tror jag , på You Tube nån bra video på en harmonisk TWH. Riktigt vackert var det.

Då är jag med. :)
Nej. Det är mest showvideos på youtube, vilket inte är så estetiskt vacker alls.
Men en naturlig TWH är vacker att se på, precis som en islandshäst med flytande tölt.

Jag skall se vad jag hittar.

tack ja jag hoppas du hittar det för det skulle vara riktitigt kul att se

Här hittade jag en video med blandad ridning.
Både amatörer och tävlingshästar. Tävlingshästarna har mer utrycksfull gång och der ser man verkligen rasens speciella rörelsemönster med de glidande bakbenen och nickande huvudet.
Precis som med islandshästarna så har inte alla TWH stora rörelser och jag tycker denna video visar båda delarna. Gemensamt är att alla hästar på videon är naturliga och normalskodda.
Sen att all ridning inte är av högsta klass får man väl ta med en nypa salt.
http://uk.youtube.com/watch?v=Qn1ApLMh9Z8

En annan tävlingsvideo.
http://www.youtube.com/watch?v=nfFIMaCxdC0&feature=related

Föl
http://www.youtube.com/watch?v=4HSkwF586ro

Nu kanske den här tråden börjar urarta lite till ännu en Tennessee walking horse-diskussion...

Men hur som, riktigt kul att se de där videorna till skillnad från vad man oftast får se av hästen när man, som jag, inte är insatt allt i den sporten. Jättekul!

Jag frågade en fråga i ett tidigare inlägg men ingen islandshästryttare har svarat på det ännu. Kanske det inte är intressant? :confused:

Å andra sidan är det rätt intressant att diskutera gångartshästar rent generellt. Jag var intresserad av saddlebreds långt innan jag skaffade islandshästar och skaffade islänningar pga av intresset för saddlebreds. Sen provade jag andra gångartshästar efter det. :) Man lär sig mycket genom att vidga sina vyer.

Tillbaka till islandshästarna.
Debatten om form var ju ganska het för några år sedan. Helt plötsligt för det alldeles förkastligt med underhalsar och hästen skulle ner med huvudet.
På tävlingsbanorna såg man hästar som var ihopdragna i korta tölten - ner på tygeln skulle de. Sen i ökad tölt så gick det inte längre - *ping* huvudet i vädret och iväg bar det.

Kanske det har blivit bättre nu?

Ja klart det gör! Hade jag tillgång skulle jag gärna testa på lite fler typer.

Ang din fråga så håller jag med. Ett tag så var det väldigt inne att hästen helst skulle gå helt ihopkrullad och lång i tölten, vilket syntes som en vanlig trend på klubbtävlingarna här omkring kommer jag ihåg. Nu i dagarna så tror jag "vi" har utvecklats lite till, och jag tycker att fler och fler börjar hitta en mer hållbar och avslappnad form på sina hästar. Vem vet, vi kanske hittar den gyllene medelvägen en vacker dag, en som varken innebär grova underhalsar eller rollkur. Kommer ihåg den artikeln i Islandshästen för några år sedan om form av...Karin heter hon va? Hon som hade Korall?...om den formen som hon ansåg skulle vara den optimala, men som hon aldrig hade sett på en häst i tölt. Undra om vi kommer att få göra det.

Katrin, ja.
Ja den kommer till och med jag ihåg.
Korall är en fin häst, jag har ridit honom en hel del. Nu var han inte töltsatt och det skulle vara intressant att veta hur hans övriga gångarter varit om han blivit töltsatt.

Jag hörde förresten att det eventuellt blir en "akademisk töltkurs" med Katrin och Eyjólfùr Ísolfsson. Det skulle vart intressant, synd att jag bor så långt bort.

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, tycker mig ha läst här ibland att det finns ställen där man kan få specialkomponerat mineralfoder utifrån analys å behov; så bara...
Svar
9
· Visningar
477
Senast: WildHorse
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 243
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar