Har ni läst det här?

Sv: Har ni läst det här?

Katrin Wallberg var det ja! Minnet är inte alltid på plats...

Men ja, det hade varit enormt intressant hur en sådan välutvecklad häst skulle te sig i en gångart som tölt. Frågan är väl om en sådan typ av tölt som Korall kanske skulle ha, skulle göra domarna i en islandshästtävling nöjda. Eller vad han skulle få för sina grundgångarter för den delen. Det som idag ges mycket höga poäng än ju oftast inte i närheten av de gångarter som den akademiskt tränade hästen har, så man undrar ju hur det skulle prioriteras.

Var skulle den vara? Det låter ju väldigt intressant. Jag rider ju enligt akademiska principer, fast med islandshäst i tanken också- Eyjolfur har jag ridit en del för, han är väldigt bra.

OA

JA! Det hade jag totalt glömt bort! men det är ju i mina trakter det har diskuterats. (Sundsvall, www.kraftur.nu får man hålla utkik på) Jag kommer att sitta limmad och titta på om det blir av och jag inte kan vara med och rida. Jag har ju aldrig tränat akademiskt så jag vet inte om det är öppet för mig. Men jag skulle enormt gärna vilja rida för Eyolfur. Och även Katrin någon gång.

Intressant diskussion om TWH, kul att se normalskodda sådana. Fuxen som hoppar hade en väldigt häftig galopp. Det ser verkligen udda ut när de töltar snabbt må jag säga med nickandet och det skumma bakbensglidandet. Vore häftigt att få prova någongång.

Jag tycker att det är bra att diskussionen om dålig ridning kommer upp, men att den amerikanska bloggen var "over the top". Det finns fortfarande lite väl mycket "fulridning" inom ridsportens alla grenar, och vår gren är inget undantag. Jag tycker att det har gått rejält mycket framåt inom islandshästridningen sedan jag börjadde för kanske 12-13 år sedan och man skulle sitta i stolsits med händerna i brösthöjd, men vi ligger fortfarande en bra bit bakom Island vad gäller riktigt bra ridning. Jag åkte dit ifjol och tittade på Isländska mästerskapen och blev grundligt imponerad och inspirerad av hästarna och ryttarna, mycket bra ridning och vacker hållning på hästarna utan att det såg ihopknycklat ut.

svarthingst.jpg

Túmi frá Stóra-Hófi och 23 åriga Vidar Ingólfsson

krafturtoltc.jpg

kraftur2.jpg

Kraftur frá Bringu och Tóti Eymundsson (Båda bilderna på Kraftur visar kort tölt)

Jag återkommer kanske med några fler exempel! :)

Senast ändrad:

.... Däremot har jag aldrig sett en isis tölta naturlig med huvudet mellan frambenen heller utan naturligt höjer dom huvudet en aning och sänker ryggen en aning. sedan att det rids till det extrema är INTE försvarbart....

Det är här jag tycker att det blir konstigt..... En unghäst ska lära sig bära ryttare på ryggen genom att öva upp sina muskler och böja/kröka/vinkla bakbenen. Man brukar säga att "baken ska vara under hästen". Ju mer man vinklar bakbenen ju bättre använder hästen ryggmusklerna. Man upplever det som om framdelen höjs och baken sänks. Hästen får en naturligt stilig hals, ingen drar i munnen, man får stiliga knähöjningar.

Okej.. jag förstår teorin... praktiken har jag betydligt mer problem :mad:
Fn att det ska vara så svårt..

Nej det är klart, ser nu att det blev lite otydligt. Jag menar förstås inte att det är bra med hårda händer och uppbänd hals, utan jag syftar ju på showiga rörelser i tölt med höga knälyft. Att dålig ridning är dålig ridning säger jag inget emot.

Många dressyrhästar går ju också i en extrem form som vi tycker ser jättebra ut, men om du frågar en kiropraktor vad som är vanligaste problemet på en dressyrhäst säger de flesta att det är ryggen, trots att vi som dressyrryttare tycker formen de tränas i ser så jättebra och bärig ut. Hästar i alla grenar rids på ett annat sätt än de rör sig i hagen, så min poäng var ju att det absolut inte är unikt för islandshästgrenarna, och att de rör sig annorlunda under ryttare än i hagen inte säger så mkt om om sporten är förkastlig eller inte, tycker jag.

Perfekt exempel på var denna aktionshets kan sluta, hästen ska lyfta OCH gå i form, min granne ( som är hbl människa) frågade för några månader sedan om det var att hästen skulle slå sig själv i skallen som vi islandsmänniskor eftersträvade, & tja, vissa gör väl det:grin:

Jag tycker att hon borde skafffa sig lite mer kunskap om islandshästar innan hon uttalar sig, har hon tex ridit en islandshäst? Hon skriver ju själv att hon inte vet något om de olika gångarterna. Hur kan hon då klaga så mkt om hon inte vet något? Visst finns det människor som missköter sina hästar, det gör det väl inom vilken hästras som helst? Jag tror inte heller hon har tittat igenom alla sina videor för vissa rider på långa tyglar och en rider med halsring. Hur vill hon att dom ska ridas? Inte alls eller?

Jag klagar på TWH utan att veta så mycket om dem, MEN det ser vidrigt ut på många filmer. Ska jag inte få uttala mig då för att jag inte ridit en sån? Dålig ridning är alltid dålig ridning.
Även på islandshästar. Vi måste våga ta tag i det på hemmaplan också.

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, tycker mig ha läst här ibland att det finns ställen där man kan få specialkomponerat mineralfoder utifrån analys å behov; så bara...
Svar
9
· Visningar
477
Senast: WildHorse
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 243
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar