Har ni broddat än?

Fibusen

Trådstartare
Här har det legat på minus i stort sett hela dygnet i ca en vecka,ligger lite lite snö fläckvis. Är nån enstaka plus på dagen. Men har hört att nu ska det bli varmare ute igen,ligga runt 5-8 plus dygnet runt. Jag har inte broddat än,utan tänkte göra det i dag,men nu blir jag fundersam på om jag inte ska vänta lite till endå,eftersom det ska bli plusgrader. Känns otäckt att ha broddar i tycker jag,speciellt i "onödan".

Men samtidigt så är jag rädd att det ska dimpa ner en dec snö över natten,och att hästen ska hålla på att halka omkring.

Jag måste försöka få hjälp med att brodda,då min rygg/nacke inte alls går med på det,alt är att göra en hov per dag (vilket känns dumt pga att det blir olika höjder),så jag kan inte åka ut akut och sätta i brodd i alla fyra om det nu skulle komma en dimp snö. Är meningen att sambon ska hjälpa mig,och det går bara varannan vecka,eftersom varannan vecka jobbar vi om varandra (jag börjar när han slutar)

Börjar få lite panik över att det redan är så pass fruset i marken,men enligt vädret så är det bara i dag och i morgon som det ska vara kallt...

Åhh,om man kunde se in i framtiden,och se när vintern ska komma! :crazy:

Sv: Har ni broddat än?

Jag broddar i och ur varje dag vid behov, så nej - inga broddar ännu.

Det verkar som att det blir mer och mer populärt att brodda i någon gång på hösten och sedan inte ta ur dem förrän framåt våren, detta oavsett om underlaget förändras under vintern eller ej. Hur kommer detta sig? Lathet? Okunskap?

Skulle jag brodda av och på varje gång jag tar in och ut hästarna så skulle det innebära 48 broddar i och 48 broddar ur varje dag hela vintern!
TS Brodda med korta brodd och låt dom sitta i så behöver du inte oroa dig för snöfall:)

Lathet och kunskap kanske ;), Ja kanske är det du som är okunnig, eller rent utav vårdslös och inte ser till hästens bästa?

Tänka sig man kan göra olika bedömningar både utifrån olika kunskaper och olika förutsättningar helt utan att vara okunnig. Jag till exempel har inte möjlighet att åka ut att brodda av och på efter behov, jag jobbar dessutom 1,5 mil från stallet och vädret kan variera. Det är för övrigt halt lite överallt redan nu, löv är hala som attan förutom att det var glashalt på vägarna i morse häromkring.

Senast ändrad:

Bor i stockholmstraken och broddade häromdagen men bar a2 brodd per sko, får duga till hovslagaren kommer. Pållan verkar gilla det, har halkat till lite då och då på löven och andra hala fläckar tidigare så nu kan vi trava på skogsstigarna igen :).

Jag har tyvär inte den möjligheter pga smärta i rygg/nacke,och dels så har jag hästen i ett stall där in och utsläpp ingår,och jag tycker verkligen inte att det är något som stallägaren ska ens fundera på, och jag jobbar så oregelbunda tider,så jag kan inte ta av och på broddar vid in och utsläpp,pga av att jag brukar vara på jobbet då,även om min rygg skulle klara av det.

Och dels så när vi väl fått vinter här i dalarna så ligger snön kvar enda tills våren,och broddar behövs dagligen! Även dom dagar jag inte rider så är det iallafall 12 timmar ute i hagen som hästen ska stå på benen.

Senast ändrad:

Jag har inte broddat än, men var på god väg förra veckan när det snöade. Nu verkar det som om det ska bli varmare igen, så avvaktar några dagar och ser hur vädret blir.

Jag har några decimeter snö, med ishalka under så ja... jag har broddat.

Jag låter dem dessutom sitta i hela tiden, dels för att jag har värkproblem och dels för att de ska ju faktiskt gå i hagen också.

Senast ändrad:

Skorna börjar bli blankslitna och ena tåkappan är väck, så snart tappar hon skon.
Då ska jag sätta på snösulor och broddar.

Vi har inte broddat än, för tillfället sätter vi i vid behov men dom skos om ca 1-2 veckor beroende på vilket väder det blir. Då broddas dom och brodden sitter kvar hela vintern för vi har mycket snö och halka.

*KL*

Inte broddat helt enkelt för jag inte får i brodd. Skulle skotts om imorgon men flyttat till nästa v, då blir det brodd. Ingen snö men frost och svinhalt med skor utan brodd då.

ska brodda i nästa skoning..hon har inga broddhål i dessa skor.
det är lite halt i leran/våta löven,men ingen snö och + grader nu.

vi ska brodda med (för oss) nya sorts broddar,dom är inte fyrkantiga utan runda,och väldigt mycket lägre än normala broddar.för att vara på säkra sidan,att det inte händer olyckor..sparkar,eller att dom slår sej själv.
dessa broddar skruvas inte i utan "stansas.."

Hovis var här i fredags och skodde Besten, så vi passade på att få med snösulorna och så satte jag i blindbrodd.
Andra stoet och nordsvensken är bara skodda fram, och de ska gå genom samma procedur om ett par veckor. Fjordkorsningen är helt oskodd.

varför behöver hästarna broddar i hagen ???

min får endast brodd vid uteritterna då det råder halka, sedan åker de av igen.mina är ute minst 12 timmar per dag.

och då det är halt på stallbacken på morgonkvisten, då funkar det att kasta ut lite sand samt att ta det lugnt med pållarna så brukar det gå så fint så...

min erfarenhet att låta dem sitta i är att det kan bli olika slitna så att det blir snedbelastning , de kan tappa dem och då blir det felbelastat för den sakens skull, eller att bli trampad av en häst med brodd i aj aj aj!
eller att de bråkar /leker i hagen och sparkar mor varandra.....
många fördelar med att ta ur dem tycker jag, men det är ju min åsikt.....

Det är lika halt i hagen som när man rider?

Snedslitning och tappad brodd upptäcks ju och kan åtgärdas vid den dagliga visitationen.

Hästar som kickar mot varandra bör inte gå ihop anser jag, brodd eller ej. Sen, visst finns alltid risken att det blir en spark ändå, men fläkskador kan vara förödande med. Pest eller kolera. För mig är valet lätt. Under alla år så NOLL broddsparkskador, men en fallskada pga halka som tyvärr i förlängningen ledde till att jag fick ta bort hästen..

Vet fler som fått ta bort pga fläkskador också, men ingen som fått ta bort pga broddskada (även om det ett par ggr hängde på håret).

När blankisen ligger över hela landskapet, så räcker sand på stallplanen inte långt, dessutom glider sandeländet bara på isen.

Så, låt var och en göra som de vill - och som är/passar bäst för hur det är där de bor - Sverige är ett synnerligen avlångt land.

Båda mina pållar blev skodda på lördag, snösular och brodd, här är det inte så mycket snö, men svinhalt i hagen och den har ett parti som lutar ganska så kraftigt, så jag torde inte vänta längre med att brodda..

Broddarna sitter i hela vinteren, om dom blir sned slitna eller tappar en brodd eller två är det bara att sätta dit nya:D

*kl*

Jag funderar över att brodda i nu då det inte går att rida för det är glashalt i skogen och börjar bli det på vägarna. Hovis kommer om 2 veckor och skorna han har nu har bara broddhål i trakten. Så dumt. Har aldrig haft en häst broddad enbart i trakten och vill inte ha det så heller. Så jags står i valet och kvalet om jag ska byta skorna och brodda i fullt eller kan de gå med brodd i bara trakten 2 veckor? Gillar inte tanken... Har brodd som bara är ca 5 mm höga så det blir ju inte direkt nån jättehöjning av trakten, men det blir ju ändå en ändring av vinkeln, och det är jag lite allergisk mot :D

Måste nog ha brodd ute med då han precis fått en hagkompis som gör att han busar omkring mycket i gräshagen och det börjar bli rätt halt där nu. Annars tänkte jag brodda i och ut under ridturen tills han kan vinterskos helt.

Hur skulle ni gjort? Det är ju iofs snabbt gjort att byta skor men vet inte om jag vill vara å pilla för mycket då han har lite dåliga hovar och hovis påbörjat att jobba hovarna tillrätta då han vart felskodd innan jag köpte honom :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 332
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 523
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 096
Senast: gulakatten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka